Gå till innehåll

mpeg2 / m2t capture på MAC


peterfilm.se

Recommended Posts

Tjena,

 

har en polare som filmat lite klipp på sin HV30, och jag behöver några klipp från honom. Han kommer capture på sin MAC, och har bara ImovieHD eller vad det heter.

 

Jag MÅSTE ha klippen som 1080i Mpeg eller m2t. Finns det något bra gratisprogram för Mac för att läsa in mpeg2/m2t. jag hittar inget, men samtidigt kan jag inga mac sidor.

 

dvs jag vill att han läser in en del filer som ren mpeg2 ström, precis som när jag läser in hdv i premiere pro PC.

 

thanks

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte riktigt vad du menar men, iMovie sparar importen i det format som man väljer när man gör ett nytt projekt. Där ska han välja 1080i.

Hela iMovie-projektet är en fil. Den filen kan man högerklicka på och välja "Visa paketets innehåll". Där kommer det finnas en mapp som heter "media" i vilken det kommer ligga en quicktimefilm för varje klipp.

Dessa filmer kan han öppna i tex MPEG streamclip och konvertera det till som funkar för dig. Hurvida det går att konvertera till mpeg2 vet jag inte.

Kanske finns något annat, tex WMV eller mpeg4 som kan funka för dig.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är att på Macen så körs allt via Quicktime och QT använder Apple HDV codec som standard.

 

Skulle tro att enda lösningen är att installera compressor och konvertera. Om du MÅSTE göra konverteringsjobbet på Macen.

 

Kan du inte konvertera klippen på din pc till mpeg2 och sen köra ditt script?

Eller kan du inte göra capture på din pc istället?

 

Ditt script, är det för att få ut 24p? I så fall finns det andra vägar att gå.

Länk till kommentar
Share on other sites

men om man har ppro installerat pa en mac (intel based mac version av CS3 till exempel); da kan man val tanka in video genom ppro och fa det som ppro's hdv codec = 1080i mpeg2 strom (exakt den filen/strommen) som jag far nar jag tankar in pa min pc/ppro

 

= vad jag vill veta ar att om jag jobbar med cs3 eller 4 pa en mac eller pc sa blir det samma filer vid capture

 

(allt ovan ar alltsa helt utanfor fcp, dvs allt sker genom cs3).

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä det blir .mov filer med Apple HDV codec om jag inte minns fel.

PPro använder QT. Och QT har inte stöd för mpeg2 export. Det ligger i compressor. Rätta mig om jag har fel Max.

 

Det finns ett alt till. Konvertera filerna från iMovie med ffmpegX.

 

Du kan också deinterlaca filerna med MPEG Streamclip om du vill och exportera dem som .avi med tex tiff eller jpeg de borde du kunna dumpa direkt i tidslinjen o ppro

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, pluggar på PC vill ha mpeg2 strömmar. Om du använder mac så räcker det med att QT kan spela filen för att pluggarna ska vara nöjda. Problemet är att du vill flytta filerna mellan mac och pc utan att göra någon form av konvertering. Det om något är sjukt.

Det bästa är väl om din polare skickar bandet till dig så du kan göra en capture i mpeg2. Alt att han installerar VMware fusion, windows och PPro och gör capture och skickar filerna till dig.

Fyrkantiga klossar passar inte i runda hål...

Länk till kommentar
Share on other sites

1. ja om man installerar windows och premier pro i det.

Quicktime är motorn i OSX, QT använder INTE mpeg2 pga licensavtal. Eftersom det inte finns något QT i windows så måste mjukvaru-utvecklarna i den miljön betala licenspengar för värdelösa codec som mpeg2.

 

2. det enda rationella är att konvertera dem till Apple Intermediate Codec eller ProRes 422 och sen dumpa dem i timeline.

 

Ett alt är att använda Blackmagics codecs som funkar på Mac och PC:

http://www.blackmagic-design.com/support/software/

 

Eller det bästa, som skrevs tidigare, en tiff bild sekvens.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du vill göra capture som mpeg2 (vilket är ett kass codec) för att kunna göra deinterlace. Är det inte bättre att göra capture med ett lossless codec (AIC eller ProRes) redan från början och deinterlaca det till ett okomprimerat format (tiff) Med tex Mpeg Streamclip.

När du sen har den bildsekvensen så kan du klippa den i PPro eller FCP eller what ever.

 

Om du vill ha 24p ur en HV30 så finns det bra metoder för det. Förutsatt att du filmat i 24p med kameran.

 

Ett annat bra sätt att deintelaca klipp på macen är med JES deintelacer

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är ju, i och för sig, att Premiere Pro inte "gör" något med filerna. Det är egentligen en transfer av data från band till disk. PPro lägger iofs in M2T-strömmen i en "mpeg-container" eftersom det finns fördelar med metadata osv (OnLocation kör bägge om man vill). Det är i alla fall exakt likadana filer på Mac och PC. Men, precis som KN säger, det krävs licens av en MPEG2 codec (vilket Adobe licensierar via Main Concept). Därför slänger Apple in den i en QT-container istället (vilket jag iofs personligen tycket är synd eftersom filerna inte GÅR att läsa i varken Avid eller Premiere eller After Effects så vitt jag vet. Det underlättar inte direkt om man vill samarbeta med andra utanför Apples "sfär" vilket man trots allt gör ganska ofta).

 

Fördelen med Peters arbetsflöde (som jag ser det) är att man konverterar originalet till Lagarith och deinterlacear i samma omgång. Dvs bara 1 generations förlust (nu är iofs ProRes bra på generationsförluster). Och slutresultatet ser, i tycke, väldigt bra ut.

 

Om du i framtiden ska fortsätta i PPro på både Mac och PC föreslår jag att uppgraderar din box-licens till en sk TLP-licens med ett licensnummer som funkar på både Mac och PC. Då kan du ha bägge installerade även om du bara får ha en "igång" åt gången.

 

Jag föreslår att han försöker hitta en PC med firewirekort och använder gratisprogrammet (vad-det-nu-heter) och gör capture där eller skickar en kopia på bandet. Gör han en från kamera > kamera blir den så vitt jag vet lika bra som originalet.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

När en HDV ström från en videokamera begärs av en mjukvara så skickas två elementär strömmar ut i synk av en metagenererad tidskod från kameran till mjukvaran.

Den ena elementär strömmen är en MPEG-2 TS MP@H14 (ex: .m2v) innehållandes videoströmmen.

Den andra elementär strömmen är en MPEG-1 AL 2 (ex: .mpa) innehållandes ljudströmmen.

Beroende på mjukvara så multiplexeras dessa strömmar till en strukturerad dataström för användning i samma kontainer (vanligtvis i en .m2ts behållare), vilket indikerar för MPEG-2 TS.

FCP multiplexerar elementär strömmarna i en QT kontainer för att fripasera MPEG LA avgift.

Det finns ingen skillnad på datan fångad i QT kontainern eller i en MPEG-2 TS behållaren, för att dock kunna frigöra elementär strömmarna från en bunden behållare, så måste datan demultiplexeras.

Demultiplexeras datan propert, så får användaren ut en rå MPEG-2 videoström (ex: .m2v) samt en rå MPEG-1 ljudström (ex: .mpa). Vid detta tillfälle kan användaren själv generera synk av de båda strömmarna i sitt NLE, dvs generera en mini-multiplexing vilket leder till ett stort kompabilitetsomfång bland NLE mjukvaror som kan avkoda MPEG-2 Part 2.

De flesta utav dagens NLE som stödjer avkodning av MPEG-2 Part 2 kan hantera TS strömmar lika bra som PS strömmar, samt avkodning av MPEG-1 AL 2 är numera en standard då de flesta, om inte alla NLE mjukvaror har native stöd för MPEG-1 Part 3 i dess fulla profiler.

Passar även på att informera om att IEEE1394 HDV Tape till HDV Tape överföringar är väldigt känsliga vid dataförlust över transport, vilket kan resultera i framedrop eller andra tråkiga segmentfel. I övrigt är en HDV Tape till HDV Tape via IEEE1394 helt förlustfri då digital data skickas och skrivs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar for all information!

 

da vagar jag mig inte pa en macbook pro annu. Aven om en PC kan krangla, sa har man i alla fall full frihet pa nagot satt (oops, sorry guys.. ;).

 

kanske ga via boot camp dock, men da forsvinner liksom hela vitsen.

 

vantar bara pa en billig/bra 720p50 kamera, sedan ar hela interlace problematiken over, och Apple tar vid..

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Once U go Mac U dont Look Back...

 

/KN

 

;) jo jag har hort detta pa manga hall, men varje gang jag overvager sa finns det massa "funkar inte pa mac".

 

Det enda som verkligen haller mig kvar pa PC ar scriptet/de-interlace processen jag gor.

 

i slut andan av script processen far jag ut 960*540pixel 50P (orginal 1080i) i lagarith lossless codec. Helt perfect for den typen av projekt jag jobbar med.

 

Finns det en liknande bob deinterlace (batch) process for mac, da ar jag villig att lyssna.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, det finns. du kan använda AE för att få 50p ut 1080i material. med halva upplösningen på höjden.

 

Du kan använda JES deinterlacer

 

med final cut och compressor kan du få ut 24p ur hv20

 

Du kan använda VLC för att göra det du vill på en mac:

http://tips4mac.blogspot.com/2007/10/deinterlacing-in-vlc.html

 

De enda du inte kan göra är att göra capture som mpeg2 i den form du menar.

Men det blir ändå helt ointressant i macmiljö.

 

Vad är det för script du använder för din batch process? Länk?

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...