Gå till innehåll

epic-röst


fossen

Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar hur man får till den dära ''epic-rösten'' som finns i många trailers.

Finns det något program eller? ^^

 

Eller finns det en ''epic-snubbe'' som man ringer när man ska göra en trailer.

Ungefär såhär:http://www.youtube.com/watch?v=6_mbrMvuTAM

 

Eller är det bara att spela in själv?

 

MVH

 

//Fossen

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag undrar hur man får till den dära ''epic-rösten'' som finns i många trailers.

Det är bara att andas in lite svavelhexaflorid :e

 

Finns det något program eller? ^^

 

Jo det finns många program här i världen, dock är de nog inte så speciellt många av dom som ger folk en häftig trailer-röst tror jag.

 

Eller finns det en ''epic-snubbe'' som man ringer när man ska göra en trailer.

 

Det är ett ganska bra alternativ, fast du får nog leta efter folk med titeln speaker eller voicover artist istället för epic-snubbe om du ska hitta några tror jag ;)

 

Eller är det bara att spela in själv?

 

Har du en sån röst och en mikrofon så ja visst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har du fått "epic" från?

Har du inte en sån röst från början så får du den inte med elektronisk hjälp heller. Man kan feta till rösten genom extrem närmickning &, i vissa fall, nån halvnot pitchshifter, men har man inte förutsättningarna så är det omöjligt.

Don LaFontain, som gjorde precis alla sånna jobb i Hollywood, är dö nu.

Efterträdaren är tyvärr inte i närheten av originalet, men det finns ett antal personer som kan imitera LaFontain ganska väl. Pablo Francisco är mest känd vad jag vet.

Bra sånna är verkligen inte vanliga i Sverige, men om du verkligen är desperat & villig att lägga ner lite jobb så går det att finna :-)

Själv avskyr jag clichéer, så lika mycket som jag respekterar LaFontain The Man, gör missbruket av hans röst mig illamående.

Länk till kommentar
Share on other sites

Micken är för övrigt garanterat en extremt närmickad högkvalitets-stormembransmick av rörtyp, av soundet att dömma skulle jag TRO att det är en av dom roligare Neumann-mickarna. Inte osannolikt en u87, men det är bara gissning.

Som det är nu finns det ingen lågpris-variant som kommer i närheten. Mickar som Röde & ADK finns inte ens med på samma karta tyvärr, men ADK´s Hamburg har åtminstonde liknande grundkaraktär.

Grundtanken med en sån röst är att den ska låta stor & obeveklig. Billiga mickar & tråkiga röster, speciellt i kombination, ger tittarna en undermedveten kännsla av slarv & oseriositet.

...för allvarligt menade project, that is :-)

Ska man bara leka runt lite så är det ett kul sätt att leka med röster & se vad både man själv & mänskliga röster generellt klarar av utan att låta fan!

Har gjort ett antal låtar & kollage baserade på sånt :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp! Som ett försök att låta som Don LaFontain var det inte särskilt lyckat, men om man struntar i det så ger det distiga, onaturliga & artefakt-späckade ljudet mig en nostalgisk tår & längtan till dom gamla flipperspelen på sent 80, tidigt 90-tal som var så satans kul :-D

Det är ett bra exempel på vad jag just insåg jag misslyckades totalt att få fram i vad jag skrev; även om man misslyckas med vad man ville göra, så kanske man kan använda det med lite modifikation till något helt annat & göra det fantastiskt!

Många av dom bästa idéerna som gjorts har varit brutalt misslyckade försök att göra något annat. Teflon är en sak, synthar & elpianon en annan. Vocoder & dåliga omvandlare ytterligare en, detsamma gäller röster & i princip allt man kan tänkas göra över huvud taget :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp! Som ett försök att låta som Don LaFontain var det inte särskilt lyckat, men om man struntar i det så ger det distiga, onaturliga & artefakt-späckade ljudet mig en nostalgisk tår & längtan till dom gamla flipperspelen på sent 80, tidigt 90-tal som var så satans kul :-D

Det är ett bra exempel på vad jag just insåg jag misslyckades totalt att få fram i vad jag skrev; även om man misslyckas med vad man ville göra, så kanske man kan använda det med lite modifikation till något helt annat & göra det fantastiskt!

Många av dom bästa idéerna som gjorts har varit brutalt misslyckade försök att göra något annat. Teflon är en sak, synthar & elpianon en annan. Vocoder & dåliga omvandlare ytterligare en, detsamma gäller röster & i princip allt man kan tänkas göra över huvud taget :-)

 

Okej ;) kul att du kände nostalgi iallafall ;) men vad gäller kritiken tyckte jag känslan/budskapet gick fram även om rösten kanske var tveksam, hade väldigt lite tid att göra den på, så den är inte så genomarbetad :D God Jul!

 

nämen titta! hade tydligen lagt upp lite i en gammal tråd också, det visste jag inte om :o

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...