Gå till innehåll

Skriva musik


LastonFilm

Recommended Posts

Har sökt runt på forumet efter en tråd som behandlar att skriva musik, men har inte lyckats finna någon.

I mitt fall, när det gäller att skriva musik, så har jag ett problem. Jag kan skriva själva melodin, men när jag ska sätta ackord till melodin, så har jag ingen aning om vilka ackord jag ska använda mig av. Finns det någon vänlig själ som, på ett enkelt sätt, kan förklara för mig hur man gör?

Länk till kommentar
Share on other sites

Um.....vad du just frågade är lika ömöjligt att svara på, på ett enkelt sätt, som om du skulle begära ett svar på vad du ska ha på dig för kläder.

Eftersom du bevisligen inte kan något om harmonilära, så är tyvärr det enda du kan göra att försöka ta ut det på gehör.

Om du inte behärskar accord, varför ha dom med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag spelade keyboard i sex år, som jag slutade med för fyra år sedan. Har efter det bara lärt mig fler ackord, så jag har ett stort ackordförråd. Men det där med harmonilära har jag aldrig fördjupat mig i. Har väl egentligen bara tillräckligt med kunskap för att kunna spela på keyboard eller piano, ingenting utöver det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker du?

Själv tycker jag bara frågan är grymt svår att svara på på ett lättförklarat sätt.

Generellt gäller med musik; låter det bra så funkar det. Vill du verkligen ha med dom så kan du testa dig fram tills du hittar nåt, men en låt kan klara sig alldeles utmärkt utan ackord. Själv har jag sällan sånna i min musik.

Brukar bygga upp allt sånt med orkestreringen istället :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror ju på om han vet vilka toner han använder sig av, isf är det ju bara att förstå sig på mönstret för att få fram dem enkla dur och moll ackorden.

 

C dur -> CEG tangenterna

C moll -> CDissG tangenterna

 

Ser du mönstret så är det bara att använda samma mönster på alla andra tangenter.

 

C Dur -> 4 + 3

C Moll -> 3 + 4

 

En variant att räkna ut ackord, på dur går man fyra steg upp från grundtonen och sen tre steg till sista tonen (kvinten), och i moll går du tre steg upp från grundtonen och sen fyra till sista tonen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Västerländsk musik bygger på tonmaterialet i en skala

T ex C-dur (Alla vita tangenter) de är 7 stycken

 

 

Alla ackord byggs upp genom treklanger,dvs

 

En grundton: "C"

 

En ters (tredje tonen i skalan =E)

 

och en kvint (femte tonen i skalan = G)

 

Tillsammans bildar de C-durackordet.

 

Ett Dm (D-moll) byggs på samma sätt

 

Grundton (D)

ters (F)

Kvint (A)

 

PÅ samma sätt kan du i Cdurskalan skapa

F (F-dur)

G (G-dur)

Am (A-moll)

Em (E-moll

 

med hjälp av dessa treklanger. Nu är det ju inte självklart så att man bara använder de vita tangenterna. Det finns ju många många fler skalor än C-dur. men systemet är detsamma.

treklanger. Till detta kan man sedan "färga" ackorden med fler toner i skalan (jag går inte in på det mer just nu)

 

Läran om vilka ackord som passar med vilka heter funktionsharmonik och är en hel vetenskap. Folk ägnar liv åt detta.

 

Några vanliga ackordrundor i Cdur-skalan:

 

C-Am-Dm-G

C-Am-F-G

C-G-Dm-Dm

C-F-G-C

//

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...