Gå till innehåll

Greenscreen, Bättre med lång eller kort DOF


Zyx Graphics

Recommended Posts

Hej. Tänkte fråga expertena här om det är bättre att köra greenscreen med kort DOF eller lång.

Jag brukar filma allt som är greenscreen med min HV30 fast jag struntar i att använda min 35mm adapter för att få så skarp bild som möjligt. Men jag vet att kort DOF hjälper att mjuka upp själva grennscreen eftersom den hamnar i oskärpa.

Hur brukar ni göra????

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte riktigt vad som ger bäst resultat, men jag tänkte påpeka att det kortare skärpedjupet gör ju inte bara att din greenscreen blir oskarp. Det kommer ju även påverka allt annat som inte är på precis samma avstånd som skärpan ligger, så det kommer bluras ihop med de gröna.

 

Så om du till exempel använder den gamla inbyggda green screen keyen i after effects så är det ju inte så bra att ha blurade kanter på det man ska keya. Men om du däremot använder dig av keylight eller nån annan lite mer avancerad keyer så brukar de gå rätt bra i vilket fall som helst, då de brukar kunna hantera halvtransparenta grejer också. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

OK. Det låter som att jag gjort rätt i att skippa 35mm adaptern till Greenscreen.

Det jag keyar är människor så det blir kläder, hår och hud.

Juste, jag kör med keylight. Har nån av er testat nått annat än keylight som funkar bättre?

Gillar Keylight men är alltid nyfiken :)

Länk till kommentar
Share on other sites

varför inte prova dig fram, och se? det måste väll vara det rätta svaret. Det funkar ju med film, med kortare skärpedjup, så varför inte med video.

 

Absolut. Problemet är bara att nästa gång jag står framför en greenscreen så har jag även artisten där så då är det försent att hålla på o testa. Därför ville jag veta vad andra har kommit fram till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör med oskärpa på greenscreenen, det har funkat bäst hittills, även med hår. Se till att ha hela objektet i fokus bara, resten kan va blurrat. Och ha objektet så långt från greenscreenen som möjligt för att reducera spill. Keylight funkar bra och Primatte med

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör med oskärpa på greenscreenen, det har funkat bäst hittills, även med hår. Se till att ha hela objektet i fokus bara, resten kan va blurrat. Och ha objektet så långt från greenscreenen som möjligt för att reducera spill. Keylight funkar bra och Primatte med

 

 

Med billigare kameror så är de lättare att ta kameran LÅNGT bort.. Ställa key personen i mitten.. och sedan Zooma in på den. Blir mer blurrigt i bakgrunden då. Så brukar jag göra, eller gjorde sista jag keyade, blev helt okey

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har keyat en hel del och min rekommendation är att precis allt utom själva greenscreenen ska vara i kristallklar fokus. Det där med långt eller kort skärpedjup beror ju därför helt på hur kulissen ser ut.

 

Har du en djup scen där karaktärerna rör sig mot och ifrån dig använder du riktigt långt skärpedjup för att vara säker

 

Har du en platt scen, stillastående eller med rörelse till höger och vänster bara, kan du ha kortare skärpedjup för att underlätta keyandet =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...