Gå till innehåll

Single8 kamera till salu.


Uppsala BildTeknik

Recommended Posts

Jag ville bara uppmärksamma forumister på att det för tillfället finns en till ZC1000 på Ebay, i till synes perfekt skick! Det är den bästa 8mm filmkameran som finns. Observera att den kräver Single8 film, inte super8.

 

Kameran hittar ni här: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180313243360

 

Film till kameran hittar ni här: http://film.club.ne.jp/english/eng_single8_film2003.htm

 

http://film.club.ne.jp/english/eng_cinevia.html

Länk till kommentar
Share on other sites

film :)

 

hehe fick en liten ficklampa märkt "Wittner cinetec" efter andra beställningen.

antar att jag är guldkund nu :D

 

Välkommen till klubben! Fast jag bara köpte 10 rullar FOMAPAN 16mm, inte ens i närheten av 9000 SEK. Den där summan skulle vara alldeles för stor vad det gäller min plånbok, mitt kylskåp, och min flickvän. I alla fall ficklampan är ganska användbar faktiskt, jag använder den och manikyrpinnar från Åhlèns för att se till att min gate är ren å fin som den skall vara.

 

Förresten, UppsalaBildTeknik kommer att få en rulla från mig så fort den kommer tillbaks från tyskland. Jag kontaktar dig via epost med lite frågar ang. telecine o sånt.

DSC00009.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

jo jag skrev ju precis i ektachrome-tråden att jag har en 4008 zm2.

blev totalt övertygad om att man kan få till det riktigt bra med den kameran,

efter allt youtubande. 70 FPS är som en dröm :)

 

Helt rätt, det är en suverän kamera! Det går att få till riktigt bra, bara man får kläm på det där med exponering och har bra ljussättning.

 

Jag har sett helt sjukt bra filmer som jag vet är filmade med 4008. Då använde de emulsioner som var bättre än det som finns idag (de får inte längre tillverkas pga miljöregler). Det är lätt en av de bästa super8 kamerorna som finns.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt, det är en suverän kamera! Det går att få till riktigt bra, bara man får kläm på det där med exponering och har bra ljussättning.

 

 

Jag har sett helt sjukt bra filmer som jag vet är filmade med 4008. Då använde de emulsioner som var bättre än det som finns idag (de får inte längre tillverkas pga miljöregler). Det är lätt en av de bästa super8 kamerorna som finns.

 

 

ja jag tycker faktiskt jag fick ut ganska så exakt exponering genom att ta stillbilder min canon EOS 300D och kompensera utefter det.

 

vilka menar du då, K40 i första hand eller? För isåfall kanske Wittnerchrome är ett framtida försök?

är väldigt nyfiken på vision3 500T. riktigt kornig men sägs tåla ett stops push processing jävligt bra,

och jag är lite besatt av försöka filma i befintligt ljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

vilka menar du då, K40 i första hand eller? För isåfall kanske Wittnerchrome är ett framtida försök?

 

K40 gillar jag, och som du säger så finns den ju som Wittnerchrome.

 

Men jag tänkte mer på K25 och KII. De har inte tillverkats på länge och ingen kan längre framkalla KII, ingen i världen. Eller jag antar att det ska vara "ingen får", pga kemikalierna som behövs vid framkallningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

K40 gillar jag, och som du säger så finns den ju som Wittnerchrome.

 

Men jag tänkte mer på K25 och KII. De har inte tillverkats på länge och ingen kan längre framkalla KII, ingen i världen. Eller jag antar att det ska vara "ingen får", pga kemikalierna som behövs vid framkallningen.

 

Tänk om det var en lika bestämdhet att förhindra oljeutsläpp.

Låter rent ut sagt sorgligt med den lilla mängd som används för en framkallning, eller har jag fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...