Gå till innehåll

Den eviga nybörjarfrågan, avgöra om filmen hittas som 40 eller 160


ilike

Recommended Posts

Hej, skulle vilja kolla om jag fattat hela proceduren rätt bara. Jag har en kamera som bara klarar 40/160 film som jag vill köra 64T i. Kameran är en Chinon 30 R XL och man kan ändra under/överexponering steglöst ett steg med en liten ratt men inte ställa bländare manuellt. Som jag fattat det gör jag såhär.

 

1. Stoppar i filmen.

2. Går och lånar en ljusmätare någonstans.

3. sätter ljusmätaren på 40 ISO, ska man ställa in någon slutartid också? Vad blir slutartiden isåfall? Kameran tar 18 bilder per sekund.

4. Mäter ljuset på någonting. Ska man använda spot eller vanligt? Spelar det någon roll vad man mäter på? Ute eller inne? Jag ska filma inomhus ändå.

5. Ljusmätaren spottar ut en bländarsiffra.

5. Kollar i min kamera, ljusmätaren i den hamnar på siffror mellan 1.2 och 16. Jag antar att det är bländaren i kameran. Kommer igåg den här siffran.

6. Mäter ljuset igen men med 160 ISO som inställning på ljusmätaren. Får en till siffra.

7. Jämför alla siffror och den som ligger närmast det som kameran visat är det.

8. Om kameran hittade filmen som 40 så är det bara att underexponera 2/3 steg. Tar den det som 160 är det kört eller kan man överexponera ett steg och fixa resten i framkallning eller i datorn.

 

 

Hittade en lång lista som går igenom kameramodeller och deras kompabilitet med 64 T. Min kamera får dock betyget 6 vilket betyder att den inte går att använda alls?

 

http://breakoutbox.files.wordpress.com/2007/05/64t.pdf

 

Är det möjligt att de gjort fel? I och med att jag har den där ratten så borde det väl bara vara att justera exponeringsfelet med den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså.. om du har en extern ljusmätare så behöver du ju inte bry dig om kamerans interna ljusmätare.

 

Fast han skriver att han inte kan ändra bländare manuellt.

 

Ilike:

Kolla vad du har för slutarvinkel och läs av slutartiden i denna tabell:

http://www.film.project-consultant.net/html/shutter_-_speed_-_fade.html

 

Annars får du ta något hyfsat troligt värde, tex 180 grader, vilket ger slutartid 1/36 vid 18fps.

 

Spot eller vanligt?

- Välj det din mätare är avsedd för.

 

Spelar det någon roll vad man mäter på? Ute eller inne? Jag ska filma inomhus ändå.

- Mät inne på något objekt med neutral färg (grått tex).

 

Tar den det som 160 är det kört eller kan man överexponera ett steg och fixa resten i framkallning eller i datorn?

- Om den hittas som 160 kanske du kan överexponera ett helt steg (till motsvarande 80 ASA så att säga), då är 64 ASA bara 1/3 underexponerad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...