Gå till innehåll

Skapa reverb mitt i en låt?


Jasa Inc

Recommended Posts

Jag skulle vilja kunna kapa mitt i en låt och få ett reverb eller delay precis där man kapar så att det ekar ut? Nu när man kapar så tar ju bara ljudspåret slut måste man göra sista sekunden som ett eget spår och lägga på väldigt mycket reverb eller?

/ magnus

Länk till kommentar
Share on other sites

Aktivera reverbet sista sekunden som du skriver, eller därifrån du vill att det ska gälla, och sedan får du "förlänga" slutet så reverbet hinner klinga ut.

Kan låta lite konstigt om man bara har stereospåret rätt av men det beror helt på hur låten är uppbyggd, slutet är, och vad för effekt man vill ha givetvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antar att du menar att reverbet slutar där du har kapat ljudklippet, istället för att fortsätta som en slags uttoning av låten. När jag gjorde det tidigare så tror jag att jag exporterade ljudet och fixade det i något ljudbehandlingsprogram istället. Men idag skulle jag testa att dra i ljudkurvan på låten så den går till minus oändligheten dB (keyframat naturligtvis), men låta spåret fortsätta ett tag. Förhoppningsvis ligger "volym"-effekten innan reverb-effekten, och gör den inte det så går det att fixa (jag vet på rak arm att det går att flytta den i Premiere i alla fall).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antar att du menar att reverbet slutar där du har kapat ljudklippet, istället för att fortsätta som en slags uttoning av låten. När jag gjorde det tidigare så tror jag att jag exporterade ljudet och fixade det i något ljudbehandlingsprogram istället. Men idag skulle jag testa att dra i ljudkurvan på låten så den går till minus oändligheten dB (keyframat naturligtvis), men låta spåret fortsätta ett tag. Förhoppningsvis ligger "volym"-effekten innan reverb-effekten, och gör den inte det så går det att fixa (jag vet på rak arm att det går att flytta den i Premiere i alla fall).

 

...faktiskt tvärtom:=) Alltså, om jag klipper precis efter ordet rock, i "I wanna rock" med Twisted, så vill jag att ordet rock skall ha reverb/delay så att det ekar ut...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag jag skrev alltså "att reverbet slutar där du har kapat ljudklippet, istället för att fortsätta som en slags uttoning av låten", och menade att det var så du inte ville ha det. Har jag förstått det rätt då?

 

Det var flera år sen jag gjorde detta, men här är det:

(vid ungefär 6:06, där tågljudet slutar tvärt, men ett reverb fortsätter in i nästa scen; jag antar att det är så du menar).
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag jag skrev alltså "att reverbet slutar där du har kapat ljudklippet, istället för att fortsätta som en slags uttoning av låten", och menade att det var så du inte ville ha det. Har jag förstått det rätt då?

 

Det var flera år sen jag gjorde detta, men här är det:

(vid ungefär 6:06, där tågljudet slutar tvärt, men ett reverb fortsätter in i nästa scen; jag antar att det är så du menar).

 

...yes box. Hur gör man enklast det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan inte få reverb på enbart sången om du inte har en edl att utgå ifrån, men för att göra effekten på en del i låten som helhet gör du två stereo-spår i vad du nu använder för audioprogram.

Av din fråga förutsätter jag brutalt att du inte kan hantera automation, så då kör vi den "komplicerade" versionen.

Det första spåret innehåller låten rå, den andra slafsar du på med reverb på men behåller allt annat identiskt med track 1.

Du lägger upp låten i sin helhet i första spåret, sätter två snitt där ordet du ska ha ut ligger, ett exakt där det börjar, ett exakt där det slutar (& det är viktigt att vara noggran).

Sen flyttar du ner urklippet till spår två. Flytta aldrig freehand, flytta ALLTID med knappen så klippet ligger i perfekt sync även när man flyttar det till ett annat spår, på Nuendo/Cubase är det Alt. Hamnar det fel låter det skitskumt.

Nu är det bara att rendera som ett nytt spår. Klart! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

...yes box. Hur gör man enklast det?

 

Testa att göra så som jag skrev tidigare. Lägg en keyframe på den frame där musiken ska sluta. Sätt volymen där till så högt som låten ska vara. Stega fram till nästa frame och sätt en keyframe för volymen där. Sätt volymen till 0. Lägg på reverb på spåret. (Sen vill du antagligen göra en snabb fade in på reverbet precis innan musiken kapas så att du inte har reverb under hela låten.)

 

Detta förutsätter alltså att du har koll på automation. Automation är alltså när man sätter keyframes. T.ex. att du sätter volymen olika på olika ställen på tidslinjen så att volymen ändras med tiden. Du kanske har gjort det redan, men inte vetat att det heter automation.

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa att göra så som jag skrev tidigare. Lägg en keyframe på den frame där musiken ska sluta. Sätt volymen där till så högt som låten ska vara. Stega fram till nästa frame och sätt en keyframe för volymen där. Sätt volymen till 0. Lägg på reverb på spåret. (Sen vill du antagligen göra en snabb fade in på reverbet precis innan musiken kapas så att du inte har reverb under hela låten.)

 

Detta förutsätter alltså att du har koll på automation. Automation är alltså när man sätter keyframes. T.ex. att du sätter volymen olika på olika ställen på tidslinjen så att volymen ändras med tiden. Du kanske har gjort det redan, men inte vetat att det heter automation.

 

ja, keyframe-ing, det har jag min beskärda del av:=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...