Gå till innehåll

Kamera till Idrotts förening


baldmore

Recommended Posts

Hej på er.

 

Jag fick i uppdrag att köpa in en videokamera till våran Handbolls klubb.

 

Vilken kamera ska jag köpa för max 7000 kronor.

 

Kameran skall användas som ett verktyg till tränare som vill filma matcher men kanske mest träningar och se vad man gör, och hur man utför träningar osv...

 

Jag har kollat runt lite själv, men det blir beslutsångest hela tiden.

 

Det är mest vilket format kameran skall spela in på som det blir patrull.

 

Såg då jag letade att man kan få en kamera som klarar HD för dom pengarna.

 

Men läste lite mera om HD video och det kanske inte är rätt till det vi skall använda kameran till. Det blir svårt för "alla" tränare att kunna snabbt och enkelt kunna bränna ut en skiva och visa för sina spelare eller titta själv.

Jag vet att man kan kolla via kameran och direkt till tv;n.

 

Det är väl igentligen lite samma med Hårddisk kameror.

 

Grejen är väl att det skall vara enkelt och smidigt.

 

DVD kameran är den jag kan känna vore " bäst för ändamålet"

 

Men, finns det bra sådana?

 

Minneskort kamerorna? Kan man smidigt plocka ut det man filmat och få det på en dvd skiva som man kan titta på i vilken spelare som helst?

 

Ursäkta att jag börjar med att fråga " vilken kamera skall jag köpa"

 

Men våran kamera skall användas på ett litet annat sätt.

 

Tacksam för hjälp.

 

Mvh Baldmore

Länk till kommentar
Share on other sites

DVD kamera är det sämsta alternativet i alla fall. Både parktiskt coh kvalitetsmässigt. Särskilt om kameran ska röras och skaka mycket. En kamera med DV-band rekomenderas. Lägg till en 500ing så kan du köpa en canon hv30, med den kan du filma båda i HD kvalitet och DV, så är du säkrad för framtden.

 

En hårddiskkamera och en HD kamera är inte samma sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska man filma träningar vet jag inte vad det är som "skakas" ? En massa panoreringar kommer det bli misstänker jag. Jag skulle nog tycka om man verkligen vill ha ett snabbt och enkelt system att DVD-kamera vore ett bra val. Man visa direkt från kamera, ELLER bara plocka ut skivan och visa i vilken DVD-spelare som helst.

 

Feedback till spelare bör ju komma i samband med träningar och då kanske man vill visa något samtidigt som man spelar in någons annan träning. Då kan det vara bra att ha ett tittbart format så fort man slagit av Recordknappen.

 

Jag har själv filmat ett antal ishockeyträningar (och ibland matcher), framförallt domarträning. Det gjordes med DV-kamera. Då var man tvungen att ha en DV-kamera till för att kunna visa upp inför feedback då jag var tvungen att spela in ny träning. Man köpte en kamera och lämnade den tillbaka sen efter träningshelgen och sa att den inte var bra, och fick pengarna tillbaka. En "billig lösning kanske, men något tveksam i mina ögon.

Jag tror DVD kan vara en lösning där. Om det nu är inte är för dyrt med att köpa nya DVD-R skivor.

 

..mina 5 ören

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Tack för era svar.

 

Det blir inte mycket skakningar då jag skall köpa ett stativ också.

 

Kimsters svar ligger nära i hur kameran kommer att användas.

Filma... och titta på någon bärbar dator, eller "vanlig dvd spelare" utan allt för mycket tid eller redigeringa av filmen någon dag efteråt.

 

Jag såg att det var bra pris på Canon HR10 nu 4995 på cyberphoto. Är det en bra kamera ?

 

Kan man bara ta ut skivan och stoppa den i en vanlig ( som alla tränare har ) DVD och titta på en tv ?

 

Eller gör HD kvaliten att man måste se det på en dator ?

 

Finns det minneskorts kamera som inte filmar i HD.

 

Det kanske skulle kunna vara en lösning att man köper in några minneskort som varje tränare får som "sitt" så har man kvar filmen och kan om man vill spara den på sin egena dator.

 

Mvh Baldmore

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet faktiskt inte hur den gör med formatet eller vilka funktioner den har.

 

Om du ska köra HD så måste du se till att utrustningen som skall användas för att titta på materialet också stöder HD, annars är det onödigt att köra HD till ditt användningsområde. Alternativet är att man redigerar materialet i efterhand och gör om det till ett vanligt SD format, men då är man inne i redigering osv. vilket jag förstod inte var intressant för dig. Eller så koppla man en sladd från kamera direkt till TV, men då är kameran upptagen för just det, och då kan man lika gärna köra med en band-kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns dvd-kameror som har minneskort också, och det verkar som om det kan spela in i antingen AVCHD eller MPEG2 på skivorna så det borde gå att få ut vanliga dvd:er också. Sök bland dvd-kameror på prisjakt.nu, finns ganska många.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Det blev en Canon HR 10.

 

Jag pratade med Cyberphoto och han sa att det var inga problem att titta på en vanlig dvd spelare och tjock tv om man nu bara har tillgång till det.

Bara man stängde skivan först.

 

Tack för era svar.

 

Mvh Baldmore

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...