Gå till innehåll

Adobe Encore 2.0 - oförklarliga fel!


D_Odell

Recommended Posts

Hej,

 

har gjort två DVDr vardera 8.5gig skivor (DVD+R DL). Problem har uppstått när den har används hos olika användare (produkten har sålts) där den i vissa fall inte spelar upp en meny som finns på skivan. Eller också att den spelar om en fil, istället för att följa inställningarna att återgå till menyn. Och tittar jag på Flowchart, så visar sig allt vara korrekt, men ändå upstår dessa problem...

Dessa oförklarliga fel, vad kan det bero på?

 

Vardera skiva är packade till max. 7.96gig respektive 7.84gig.

 

Tack för svar!

 

PS. gäller det att finna ett mer pålitligt program? DS.

Länk till kommentar
Share on other sites

vad får du upp under "check problems" eller om det heter "check project"då? Ett tag sen jag grejade i programmet.

Flowchart som ser korrekt ut kan man ju ha ändå...

Helt felfritt kan det ju inte vara, fast det kan även bero på om man tex tar 2 players som Nero showtime och VLC är det inte säkert att allt kommer i den ordning man vill. Har varit med om att menyn inte ens hittas, speciella problem vid animerade menyer så även.

Dock så när man spelar på en standalone player så ska det fungera.

Har ingenting med DL skivor att göra. Brända DVD9 är dessutom mer stabila än DVD5 i standalone. (Beror nog dels på lägre brännarhastighet).

 

PS. gäller det att finna ett mer pålitligt program? DS.

 

Encore cs4? ;) Encore är väldigt kraftfullt DVDskapar-program mot tex architect sony dvd.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Check project" visar inga fel (det är väll rutin av programmet att man ska lösa problemen som uppstår). Men hur som helst, allt fungerar. Min första val "first" är en liten filmsekvens, som visar en logga. Och därefter kommer meny 1, som man kan göra sina val etc.

 

Grejen är den att jag testar alltid på en äldre Panasonic standalone DVD, men där blir dessa problem också aktuella. Främst att när en video är slut så återgår den inte till menyn som iställt, utan spelar istället om videon (som ger ett väldigt oproffsigt intryck).

 

Tack för svar.

David

 

Angående pålitlighet, vill man ha ett program som exakt gör det inställningarna säger. Det gör inte denna version, i denna uppsättning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående pålitlighet, vill man ha ett program som exakt gör det inställningarna säger. Det gör inte denna version, i denna uppsättning.

Jag har aldrig haft dom problemen med någon version av Encore, dvs att fel saker händer vid slut av Timelines. Om det händer så har det *alltid* varit att jag satt End Action fel eller lekt med Override vilket lätt kunnat åtgärdas så att det inte händer på den brända DVD:n.

 

- Har du kollat att dina End Actions pekar på rätt sak?

- Använder du Override någon gång?

- Använder du Playlists?

- Om du trycker Ctrl+Alt+Mellanslag, fungerar DVD:n som tänkt då?

 

Jag gissar på att du använt Override och att det är det som ställer till det för då kan just det hända, dvs att i slutet så kommer man till fel ställe efterssom det är det som Override gör. :)

 

Tips:

Om du previewar en film i Encore och vill slippa se filmen och istället på en gång utföra den End Action du satt på Timeline, tryck på tangenten End på ditt tangentbord.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

jag hade som du sade Override på alla filmer och menyer. Dock var alla inställda så att de skulle "peka åt samma riktning". Men jag prövade som du sa att trycka på End under preview, och det som händer är att filmerna spelas om en gång och vid nästa försök kommer man till menyn. Dvs. du behöver trycka två gånger för att återkomma till menyn, eller om du är väldigt oteknisk, se filmen två gånger.

 

Angående Playlist, så läser jag hjälp sektionen, men jag lyckas inte finna "whip" som man ska dra till timeline.

 

Tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dvs. du behöver trycka två gånger för att återkomma till menyn, eller om du är väldigt oteknisk, se filmen två gånger.

Eller bäst av allt, ta bort alla Overrides efterssom du inte behöver dom. Tar du bort dom så kommer din DVD fungera precis som du tänkt dig. :)

 

Om filmen skall sluta med att du till slut hamnar på tex Huvudmenyn så behöver du ingen Override.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag höll på en hel vecka i oktober med att lösa ett problem med att ständigt få general error. Jag tyckte mig märka att mina två playlists var orsaken. Gjorde massor av ändringar och omkodningar med det ville sig inte trots att preview visade allt OK. Fick rådet av Rogge att bygga om allt från början. Det gjorde jag och vid första testen efter nybygget med tvåspråkiga menyer, subtitles mm så gjorde jag en build och allt fungerade perfekt! Vet fortfarande inte var felet låg.

Tack Rogge!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag höll på en hel vecka i oktober med att lösa ett problem med att ständigt få general error. Jag tyckte mig märka att mina två playlists var orsaken. Gjorde massor av ändringar och omkodningar med det ville sig inte trots att preview visade allt OK. Fick rådet av Rogge att bygga om allt från början. Det gjorde jag och vid första testen efter nybygget med tvåspråkiga menyer, subtitles mm så gjorde jag en build och allt fungerade perfekt! Vet fortfarande inte var felet låg.

Tack Rogge!

 

Kanske borde pröva göra om det, låter som det mest säkra...

D_Odell, hur fungerade det när du tog bort Override?

 

Pehrbau, kanon att det fungerade! :)

 

Det gick tyvär inte mycket bättre. Tog bort som du säger, alla Override funktioner. Men det verkar som den vill jävlas ett tag till. Men till framtiden så blir det helt klart utan.

 

David

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...