Gå till innehåll

kort idé till film om mobbning,vänskap och kärlek


0skar

Recommended Posts

Filmen utspelar sig bland mellanstadieelever som är på sitt sista läsår innan de börjar högstadiet

 

populära killen i klassen mobbar med sitt gäng en tjock pojke i samma klass, ny kille börjar i klassen blir erbjuden att få vara med i gänget genom att få "äran" att dränka den tjocka pojken i toaletten men accepterar inte inbjudan, räddar tjocka pojken och blir utfryst tillsammans med den tjocka pojken, dom blir vänner.

 

Den tjocka pojken har en hemlighet, han är kär i den sötaste flickan i klassen och har samlat information om henne i en bok sedan dom började i samma klass i 2an. Han vet allt om henne och berättar för sin nya vän om sin kärlek. Den nya killen blir kär i samma flicka och snor "boken" där allt står om henne, vad hon gillar för mat i matkön, vad hon gillar att göra på rasten, till och med vilka tider hon regelbundet tar på sig vid olika tillfällen så som toalettbesök o.s.v.

 

Den nya killen testar alla knep och tips från boken och lyckas till en början, han slutar också även försvara den tjocka pojken när den populära killen i klassen och hans gäng börjar hacka på den tjocka pojken igen, som nu har listat ut vem som tog boken och vill ha tillbaks den men får den inte efter en dragkamp om boken med den nya killen. Gänget kommer och tar plats på den nya killens sida och har ingen aning om att det det är en speciell bok. Den tjocka killen blir jagad och springer hem.

 

Avslutnings diskot närmar sig, den den populära killen och den nya killen gör upp bakom skolan om vem som ska få dansen med den söta flickan underkvällen. Den nya killen segrar trotts en oschysst match och blir erkänd som segrare. Nu är det bestämt att han ska få dansen med den söta flickan och ingen annan får bjuda upp henne. Men när kvällen kommer då diskot är igång så står den tjocka killen och dansar med den söta flickan, alla är förvånade och står i en stor ring och ser på. Den nya killen knuffar bort den tjocka pojken och förolämpar honom men då slår den tjocka killen den nya killen så han ramlar och stoppar in en lapp i hans ficka innan gänget stormar in och misshandlar den tjocka killen. Läraren kan inte göra någonting och barnen är alldeles för upphetsade för att stoppas. Den tjocka pojken lyckas fly och springer upp på taket där han jagas av gänget tills han står vid kanten av det höga hustaket där alla står o skriker att han ska hoppa tills läraren får tyst på barnen och den tjocka pojken hotar med att hoppa om någon går närmare. Den populära killen tar ett kliv framåt men hålls fast av läraren. Den nya killen har vaknat upp från smällen och går upp mot taket där alla är. När han kommer upp på taket så kollar dom tidigare vännerna på varandra och sedan hoppar den tjocka pojken ner för taket mot marken där polis,elever och lärare har samlats. Den nya killen skrek "NEEEEJ" innan den tjocka pojken tog sitt sista kliv.

 

Några dagar senare så säger den nya killens mamma att hon hittade en lapp i fickan på byxorna hon skulle tvätta, han läser den och där står det att den tjocka killen hade tänkt ta sitt liv tidigare under början av skolan men att han sedan träffade den nya killen som blev en vän han aldrig haft förr. Men att det var olyckligt att en flicka skulle kommit dom i vägen så därför ska han efter en dans med henne ta sitt liv så att den nya killen kan få leva lyckligt med henne utan att han är i vägen för dom två.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra story fram till slutet tycker jag. Självmordet är en för enkel utväg för dig som manusförfattare. Det känns som en nödlösning för att få slut på historien (och dessutom blir sens moralen väldigt märklig). Det vore bättre med något som löser problemen, helt på något oväntat sätt. I just det här fallet skulle jag alltså önska ett lyckligt slut. Det blir lite klyschigt annars.

 

Men början av historien funkar jättebra tycker jag!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Nej jag tycker din idé är riktigt bra, man kanske skulle kunna förändra miljöerna lite, t ex till en arbetsplats, med utfrysning som den tjockes problem i livet, eller något liknande.

Man skulle kunna säga att det är för klyschigt med att han tar livet av sig... Men vadå? om han nu skulle lyssna på sin vän som skriver "NEJ!" och strunta i att ta livet av sig så blir det ett typiskt, tråkigt "slutet gott allting gott" slut, vilket är bra mkt klyschigare. Kör på detta!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att första scenen i filmen ska vara att den tjocka killen skär sig i handlederna eller förbereder ett självmord på något sätt. Det blir en intressant öppning på filmen.

 

Sekvensen när "den nye" avstår i från att dränka honom i toaletten blir räddningen för honom och han avstår från att fullfölja självmordsplanerna.

 

Just boken tycker jag är en intressant detalj i berättelsen, men varför sviker "den nye" honom och snor boken ifrån honom? Tar kärleken överhand från vänskapen? Och varför slutar "den nye" helt plötsligt att försvara honom?

 

Just slutet håller jag med vilcans om att det kan skrivas bättre, men har inget bättre förslag just nu. Jag tycker att filmen kan sluta med ett självmord eftersom syftet som jag fattar det är att avskräcka mobbning.

 

PS. Läs och kommentera gärna mitt manus i tråden "Svart-komedi i 3 delar, 11 sidor" ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...