Gå till innehåll

16:9 monitor och display problem


tinuviel

Recommended Posts

Jag använder en Canon Xm1 och när man kör 16:9 inställningen dras bilden ut på displayen och även om man kopplar den till en tv, det är väldigt frustrerande när man komponerar bilder med kameran, har använt en Panasonic kamera innan som jag inte kommer ihåg namnet på men där visades 16:9 formatet rätt på kamera displayen och det gör det ju mycket lättare, hur ska man fixa detta problem?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur menar du att Pansonic kameran visade bilden rätt? Med letterbox eller?

Letterbox metoden när det gäller 16x9 är sämre då man förlorar mer upplösning.

 

Om du nu måste använda 16x9 läget får du antingen använda en widescreen tv/16x9 monitor eller leva med att bilden dras ut. Själv ser jag det inte som något problem när jag använder min XM-2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med dig om att det kan vara lite knepigt att komponera då men man vänjer sig vid att det inte alltid ser så trevligt ut...

Däremot så brukar man bli väldigt nöjd då du ser det i rätt propotioner vid redigeringen. Ett alternativ kan vara att filma i 4:3 men att sätta tejp över LCD:n och sen "cropa" bilden i redigeringen. Du får i och för sig inte "äkta" 16:9 utan det blir 4:3 med svarta linjer. Men om du vill se det över hela tv'n (en widescreen) så kan du ju använda zoom funktionerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...