Gå till innehåll

35mm adapter till HV30


Headphone

Recommended Posts

Yes, 55mm är det närmaste du kan komma. För mig blev det dock en liten glipa mellan filter och tub som jag fick fylla med lim så gott jag kunde.

 

EE-A släpper igenom mer ljus än EE-S. Därför renderar de också bokeht på olika sätt. Välj den som passar dig.

Läs här för att se skillnader: http://www.hv20.com/showthread.php?t=4103

Länk till kommentar
Share on other sites

tack norbert för linken hjälpte mig mycket.

så nu om jag har förstådd det här rätt så ska jag skaffa

2x canon Eos tubar : tradera

1x canon Ee-a : cyberphoto

2x 55m uv filter : cyberphoto

1x static GG holder : jetsetmodel

1x step up ring 55m to 60m : jetsetmodel

1x opteka Hd macro : ebay

1x cpl polarized filter : cyberphoto

1x step up ring 43 to 55m : Vart?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser okey ut.

 

Stepring 43-55m bör du hitta på exempelvis Cyberphoto.

 

Ja, bilden kommer att bli uppochner om du inte löser det på något sätt.

 

Objektivet i "slutändan" är upp till dig. Du kör på Canontuber, så jag föreslår att du letar objektiv som passar EOS-fattningen. Nya objektiv för digitalkameror är inte att föredra då de är byggda för digitalkamerornas mindre sensorer. De kommer inte att fylla hela bilden. Autofokus kan du naturligtvis också glömma. Objektivet bör ha manuell bländarring så att du kan blända med objektivet. Leta efter objektiv med så stor maximal bländaröppning som möjligt (så litet F-värde som möjligt, exempelvis F1.2 eller F1.8). Adaptrar käkar nämligen ljus, så du bör ha ljusstark optik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser okey ut.

 

Stepring 43-55m bör du hitta på exempelvis Cyberphoto.

 

Ja, bilden kommer att bli uppochner om du inte löser det på något sätt.

 

Objektivet i "slutändan" är upp till dig. Du kör på Canontuber, så jag föreslår att du letar objektiv som passar EOS-fattningen. Nya objektiv för digitalkameror är inte att föredra då de är byggda för digitalkamerornas mindre sensorer. De kommer inte att fylla hela bilden. Autofokus kan du naturligtvis också glömma. Objektivet bör ha manuell bländarring så att du kan blända med objektivet. Leta efter objektiv med så stor maximal bländaröppning som möjligt (så litet F-värde som möjligt, exempelvis F1.2 eller F1.8). Adaptrar käkar nämligen ljus, så du bör ha ljusstark optik.

 

det kanske är mycket att fråga men skulle du kunna vissa en lens som skulle passa?

jag uppskattar det.

 

vad menar du med okej, vad kan man förbättra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, jag menar förståss att det ser helt fantastiskt bra ut. :) Jag var lite stressad när jag skrev inlägget bara. När du börjar bygga kommer du själv att märka vilka eventuella förändringar du vill göra. Jag skulle aldrig vilja säga att det bara finns ett sätt att bygga en adapter på.

 

Jag är tyvärr ingen expert på just Canonobjektiv, men ett bra allroundobjektiv att ha med sig är en 50mm F1.8. Se till så att det passar EOS-fattningen och att den är helt manuell. Säljaren borde kunna svara på sådana frågor. Det finns många Canon FD-objektiv på begagnatmarknaden, men jag tror inte dessa passar Canontuberna utan modifikation. Men som sagt, jag är ingen expert på Canon. Om du hellre vill använda Nikonobjektiv kan du köpa en EOS -> Nikon-adapter och sätta fast längst fram. Det gjorde jag själv när jag byggde min. I så fall kan jag varmt rekommendera Nikon AI-objektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, jag menar förståss att det ser helt fantastiskt bra ut. :) Jag var lite stressad när jag skrev inlägget bara. När du börjar bygga kommer du själv att märka vilka eventuella förändringar du vill göra. Jag skulle aldrig vilja säga att det bara finns ett sätt att bygga en adapter på.

 

Jag är tyvärr ingen expert på just Canonobjektiv, men ett bra allroundobjektiv att ha med sig är en 50mm F1.8. Se till så att det passar EOS-fattningen och att den är helt manuell. Säljaren borde kunna svara på sådana frågor. Det finns många Canon FD-objektiv på begagnatmarknaden, men jag tror inte dessa passar Canontuberna utan modifikation. Men som sagt, jag är ingen expert på Canon. Om du hellre vill använda Nikonobjektiv kan du köpa en EOS -> Nikon-adapter och sätta fast längst fram. Det gjorde jag själv när jag byggde min. I så fall kan jag varmt rekommendera Nikon AI-objektiv.

 

hehe tack för rekomentationen men vågar ej ändra nu på nått annars kommer jag börja en hel ny thread! Haha.

 

2 frågor till.

 

skulle den här passa?:

http://cgi.ebay.com/Canon-FD-50mm-1-1-4-Standard-Lens-Excellent_W0QQitemZ120332187471QQcmdZViewItemQQptZCamera_Lenses?hash=item120332187471&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

 

och kommer lensen sitta fast i bayonettringen bara sådär?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag nämnde tidigare så tror jag inte att Canon FD-objektiv passar. Hittar du ett för EOS-fattning så borde det klicka fast i bayonettringen bara sådär, precis som det skulle göra på en systemkamera.

 

EDIT: Fick just reda på att det finns Canon FD -> Canon EOS-adapter om du vill använda FD-objektiv. Hittade det i den här tråden där någon verkar vara i samma sits som du: http://www.hv20.com/showthread.php?t=18287

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...