Gå till innehåll

Jag vill vara arg!


Packie90

Recommended Posts

Nej inte riktigt, men jag söker dialoger eller monologer från stora amerikanska filmer där karaktären skriker eller gärna skäller ut någon.

 

Ni behöver inte ge mig dialogen eller monologen i handen på mig, men rekommendera en bra film med grymt bra skådespelare. Jag älskar film, så det är lite pinsamt att fråga, men det står helt stilla just nu!

 

Tackar tackar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Några exempel:

- Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966) där Elizabeth Taylor och Richard Burton råskäller mest hela tiden.

- Ladykillers (2004) (alltså bröderna Coens version) där en av skurkarna blir utskälld så att han känner sej som en liten pojke igen.

- O Brother, Where Art Thou? (2000) Coen igen med flera ilske-scener

- Grumpier Old Men (1995) där Jack Lemmon och Walter Matthau grälar

- Good Morning, Vietnam (1987) Robin Williams blir uppläxad

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om du placerat din fråga i rätt avdelning... Tycker detta är ett Filmcafé-inlägg.

 

Annars så vet jag att "Pusher" är ganska fet och har en mäktig dialog!

 

Det har med Skådespel att göra för att jag behöver dessa till att öva!

 

 

Tack tack! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har med Skådespel att göra för att jag behöver dessa till att öva!

 

 

Tack tack! :)

 

För egen del, och kanske din, tänk dig en kampsportare i omklädningsrummet.

Rummet i sig påminner mest om skolgympans omklädningsrum med samma hängare, bänkar och den förb*nnade linoleummattan. Publikens ljudmatta hörs genom väggar och dörrar. Händerna lindas, handskar kläs på och inte sällan är det kallt.

Både vinnare och näsblödande förlorare passerar genom korridoren utanför.

I den miljön ska du ladda upp.

Tagga upp.

Psyka upp.

Get real.

Get hard.

Yeah! - Get h a r d !!

 

 

(Observera att jag i n t e skriver "hata" eller "ilska". Jag vill ha ut f*anj*vlaranammaNU! Koncentration och fokus utan att bli dum i huvudet.)

 

 

[tack till Stene och Lump för förslagen som är riktigt bra tycker jag]

Länk till kommentar
Share on other sites

Du lär dig nog, när man kan, vilket jag till en början hade svårt för då jag skulle spela en nazist i Anne Frank. Tillslut blir att skrika argt nästan som att prata normalt, försök precis som du tänkt ta inspiration från skådespelare i filmer som är arga, jag tog inspiration från bla. ondskan för att lyckas få till det hånande tonfallet.

Ett annat tips som jag fick från en kille som förresten ska vara med i julovssmorgon i år var att träna på något som känns jättetöntigt för att hålla mig mer seriös, testa att skälla ut livlösa objekt som gosedjur, skor, flaskor etc.

 

Lycka till! :)

 

P.s Strandvaskaren, ondskan och this is england kanske kan funka som inspiration. d.s

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Chrisal talar sanning.

Härma aldrig något. Det är det minst kreativa som finns. Försök inte vara "arg", för då kommer du härma din bild av hur en arg människa beter sig.

Döm inte era karaktärer, och använd aldrig adjektiv... Beskriv i stället karaktären genom verb. Vad karaktären gör. Adjektiv är reflekterande och inte kreativt. Verb är skapande.

 

Om du nu vill vara "arg". Lägg i stället tid på att undersöka vad karaktären gör och har gjort. Vad gjorde karaktären precis innan scenen? Vad vill karaktären göra mot den andra karaktären i dialogen? Passande för ett "argt" beteende är ju att t.ex. straffa, sätta på plats, förudmjuka, provocera, anklaga, krossa, avskräcka osv. Att spela "arg" är en förenkling av alla dessa, och många fler, beteenden.

Läs någon bok om skådespeleri bara. Stanislavskijs "An Actor Prepares" är en bra början. Jag lovar att du kommer få ut mer av den än att se två hundra filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Problemet är att när folk ska agera arga så blir det i de flesta fallen överspelat.

 

Tänk riktigt noga på vad du gör. När du ska spela arg så utgå inte från "arghet" utan utgå från ursinnig och sedan så rulla du bandet bakåt tills du hittar rätt volym. Liksom, om glädje är 0%, arg 50% och ursinnig 100% så börjar du på 100% och arbetar dig bakåt. Det är svårare att se skillnad när du går från 50% till 60% än när du går från 100% till 90%

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...