Gå till innehåll

Typsnitt för textning av dokumentärfilm


Bengt

Recommended Posts

Håller på med en dokumentärfilm som behöver textas.

 

Finns det något bra specialtypsnitt där jag får vit text mot svart botten utan att hålla på och trixa med att lägga svarta fält under texten?

Eftersom det är mycket dialog som skall textas skulle det underlätta väldigt.

 

Eller finns det något annat enkelt sätt att få önskad effekt?

Redigerar i Avid Media Composer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Ingen aning, bästa texterna är de amerikanska som är gulaktiga vilket gör att de nästintill aldrig smälter in i bakgrunden.

 

Annars är väl en svart bård på bokstäverna bra för att skapa konturer som är läsbara. eller måste det vara svart bakgrund som gamla svttextningar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Framför allt ska du fundera på att inte bränna in textningen i filmen utan leverera den som text med tidskoder till den som ska visa filmen viken standard kan jag inte svara på. Då kan man anpassa den till kanalens typsnitt, teknik osv. Gör flera versioner helt enkelt.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Då ska du lägga till den i ditt "DVD-authoring" program. Exakt hur man gör är svårt att säga eftersom jag inte vet vilket program du använder. Du kan ofta välja typsnitt och stil och få till det som svt-varianten.

 

/KN

 

God tanke i och för sig. Men då får jag ingen text på min bandmaster och det vill jag naturligtvis ha. :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...