Gå till innehåll

Agfachrome


Super8mm

Recommended Posts

Hittade på loppis ett antal oexponerade Agfachrome (iso 40 Tungsten, Diapositiv), vars bäst före datum är Sep -76.

Misstänker rumstempererad förvaring …

Hur ska jag exponera för att få ut det bästa i kontrast.. dia(färsk) brukar ju må bra av lätt underexponerad, men så gamla har väl tappat(?) mycket av ljuskänsligheten. Borde jag då överexponera istället, eller ska jag normalexponera och pressa filmen i framkallning (E6), eller uppnår man bäst resultat (kontrastomfång) om jag framkallar det som sv/v negativ? För färgerna lär väl vara kassa ändå efter så lång tid. Om jag ändå vill ha färgerna, vad har jag att förvänta mej, ska jag filtrera… har för mej att agfa från 70-talet hade ett litet röd/orangestick.

agfachrome1.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Så pass gammal film är ungefär lika förutsägbar som en scientolog på speed, inte alls om du inte förstod min dåliga liknelse.

Jag tycker du ska köra på ASA40 och hoppas på det bästa, oroa dig inte om över/under-exponering då det är positivt. Kör järnet bara, du kommer antagligen inte få några konsekventa skarpa bilder, men vem fan vill ha det?

Gammal film håller förvånansvärt bra faktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag filmade en Agfa Moviechrome från 1990, och en screenshot finns här:

http://forum.voodoofilm.org/showpost.php?p=143113&postcount=12

 

Det blev dåliga färger och väldigt oskarpt, kanske inte troligt att den från 1976 funkar så bra heller. Agfa är väl inte kända för sin kvalitet vid långtidsförvaring? Till skillnad från kodachrome.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren. Jag tänker göra en och samma kortfilm (4 ggr) med olika filmsorter. Vision2 200T, Ektachrome 64T, WittnerChrome 40T och Agfachrome 40T.

 

Filmen ska vara en skitig dystopi.. Jag försöker med normal exponering.

 

Dario, jag gillade bilden.. men blev den blåaktig för att du inte hade dagsljusfiltret på eller blev det blått iaf?, (moviechrome var väl också tungsten, eller).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...