Gå till innehåll

Hållbarhet på oframkallad film?


OP5

Recommended Posts

  • 1 månad senare...

Hej alla,

 

När jag köper Super-8 färgfilm av reversaltyp, köper jag för det mesta Kodachrome 40A på eBay, daterar dem med dagens datum och stoppar in dem i frysboxen, som jag sällan öppnar. De filmkassetterna är ju ofta äldre än 2005, ibland med utgångsdatum i mitten av 90-talet.

Jag brukar försöka köpa av säljare som har förvarat filmerna i frys (man får lita på dem).

 

Eftersom Kodachrome-filmen faktiskt i grunden har en svart-vit emulsion, där färglagren (dyes) tillförs när man framkallar den i K-14-processen hos Dwayne´s Photo i USA, så håller den många år längre än t ex Ektachrome eller Fujichrome (E-6 processen). De olika framkallningsmetoderna kallas subtraktiv eller additiv.

 

Det är annat med negativ-material (typ Vision2 eller Vision3); de kommer jag att köpa så färska som möjligt när jag ska använda dem, och därefter framkalla, ev, skyddspreparera, och skanna dem så snart som det är möjligt - man vill ju vanligen se vad man har filmat på momangen, om man inte är på resande fot.

Extrem renlighet och dammfrihet är dock viktigt vid negativhantering i Super-8 (problemet med negativ är ju bara att man eventuellt får VITA dammfläckar och hår i slutresultatet, vilket syns mycket mer än svarta).

 

Hälsn,

Bengt

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...