Gå till innehåll

Illegal nedladdning. Stop!


kvällensdebatt

Recommended Posts

På onsdag klubbas Ipred-helvetet igenom av vår korporativistiska härskarelit. En oorganiserad demonstration är tänkt att hållas utanför riksdagshuset, och självfallet tycker jag att alla borde bege sig dit. Det är viktigt att visa makthavarna hur vindarna blåser.

 

/Jakob

 

If I could I would.

 

 

 

Och kvällensdebatt, för att ta ett väldigt enkelt exempel så här på kvällskvisten då jag känner att jag bara vill ligga ner o dö av utmattning så:

"Här sitter jag i all gladan ro vid min oskyddade trådlösa uppkoppling. Nämen oj, ett brev i brevlådan. Vad kan de här vara?" *läser brevet "anklagad för nedladdning, betala or else.." *stirrar ut i tomma intet "jag har ju inte laddat ner" (I själva verket är de någon granne som sitter på din lina o drar ner skit. Lycka till med att bevisa de.

 

Okey, allt kanske inte stämmer i praktiken men nära nog. Och visst sägs de att Ipred bara ska användas för att sätta dit de större fiskarna.. Till de säger jag.. mm.. visst.

 

 

 

(Ursäkta mitt väldigt oseriösa språk men de har varit en krävande inspelningsdag och just nu har jag droppat ner till den nivån mentalt. Måste sova)

Länk till kommentar
Share on other sites

If I could I would.

 

 

 

Och kvällensdebatt, för att ta ett väldigt enkelt exempel så här på kvällskvisten då jag känner att jag bara vill ligga ner o dö av utmattning så:

"Här sitter jag i all gladan ro vid min oskyddade trådlösa uppkoppling. Nämen oj, ett brev i brevlådan. Vad kan de här vara?" *läser brevet "anklagad för nedladdning, betala or else.." *stirrar ut i tomma intet "jag har ju inte laddat ner" (I själva verket är de någon granne som sitter på din lina o drar ner skit. Lycka till med att bevisa de.

 

Okey, allt kanske inte stämmer i praktiken men nära nog. Och visst sägs de att Ipred bara ska användas för att sätta dit de större fiskarna.. Till de säger jag.. mm.. visst.

 

 

 

(Ursäkta mitt väldigt oseriösa språk men de har varit en krävande inspelningsdag och just nu har jag droppat ner till den nivån mentalt. Måste sova)

 

HAHA då få du svara på detta imorgon filmskaparn:D

För det där kan du ju inte mena. Om du slutar ladda ner... (om du laddar ner) kan ingen komma och påstå att du sak betala något i några brev som kommer till dig.

Det måste ju Ipred vara med på också.

Om du känner obehag så får du flytta ut på landet. där finns det inte mycket till grannar:P

Länk till kommentar
Share on other sites

HAHA då få du svara på detta imorgon filmskaparn:D

För det där kan du ju inte mena. Om du slutar ladda ner... (om du laddar ner) kan ingen komma och påstå att du sak betala något i några brev som kommer till dig.

Det måste ju Ipred vara med på också.

Om du känner obehag så får du flytta ut på landet. där finns det inte mycket till grannar:P

 

Inspelning idag med så fortfarande trött men jag står i alla fall fast på en punkt och det är att man kan omöjligt, med 100% säkerhet, bevisa vem som har utnyttjat ett IP för att ladda ner diverse prylar.

 

Visst, ja, illegal nedladdning är fel. I give u that. But..!

Jag anser att det här är helt fel väg att gå med tanke på att de inte kommer att leda till någon förbättning i långa loppet. End of discussion for me, Im going to bed before I have to go up in the morning and go back to the soon very bloody studio in Ålberga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, alla bilder är skyddade i 50 år efter fototillfället - oavsett om de når verkshöjd. Däremot är bilder som når verkshöjd skyddade i 75 år efter upphovsmannens död. [5]

 

Det kan verka konstigt, men två personer kan faktiskt ta identiska bilder av exempelvis en staty. Därmed skyddas bara den enskilda bilden, och inte själva motivet/kompositionen - om det inte uppnår verkshöjd osv.

 

Däremot blir det mer komplicerat eftersom bilderna som finns på Flickr är från olika världsdelar (och därmed olika lagar). Men jag anar att Yahoo/Flickr tänkt på detta och skrivit ett generellt avtal för alla användare.

 

Vet inte om du riktigt har tänkt på det här, men många bilder från Flickr är tillåtna av fotografen att användas fritt. Vilket gör det helt möjligt att göra ett kollage av x antal bilder tagna från Flickr, bara man ser till att de är fria att användas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om du riktigt har tänkt på det här, men många bilder från Flickr är tillåtna av fotografen att användas fritt. Vilket gör det helt möjligt att göra ett kollage av x antal bilder tagna från Flickr, bara man ser till att de är fria att användas.

 

Just det ja. Man kan välja Creative Commons-licens för sina bilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...