Gå till innehåll

Illegal nedladdning. Stop!


kvällensdebatt

Recommended Posts

Jag måste bara ta upp deta och få en diskussion kring nerladdning av film.

Filmskapare där ute som gör film och laddar ner film. HUR FAN TÄNKER MAN!??

en filmskapare om laddar ner film genom nätet.. det .. de kopplar inte för mig. Man ska stöda filmproductionen då.

 

Som svensk film ska man stöda extra mycket.

Vi är ett litet land med massor av BECK, uppföljare till JÄGGARNA!! OCH SEN 13 nya Wallander filmer! Jag spyr... de är bara för att det gå så illa för film i svergie tror jag. man förstör filmer med uppföljare för att man inte vågar satsa.

 

För filmspare där ute i sverige.

Den som laddar ner kommande svenska filmer som "Låt den rätta komma in" och "Insain"

Jag önskar en sådan persson evig olyka i livet.

Ursäkta mina på hopp MEN!

 

Blir så jävla förbannad på folk som inte kan njuta till en bio istället.

Fan!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag går bara på VIP salong, för folk kan inte uppföra sig på bio. Premiär i stor salong brukar gå an, men om man kommer i sluttampen på en film så är det så mycket bös på bion samt att duken är så futtig att det inte kan motivera en bioupplevelse. Som sagt så pyntar jag gladeligen hellre 200 för en föreställning som är bra än 90 för en sopig. Det har inte med pengar att göra utan upplevelse. Och Sverige segar med premiärer osv...

 

Jag säger varken bu eller bä, men människor är som vatten. De följer den enklaste vägen och kanske är det dags att tänka om. Varför vill inte människor gå på bio??? Apple lyckas ju få folk att hiva upp stora slantar för något som alla redan har, och jag inbillar mig att det är mindre piratprogram i den kretsen också. Hur kommer det sig? Det är inte priset som styr utan det ser ju ut att vara något annat.

 

Och vad gäller producenters oförmåga att satsa så har det alltid varit så. Man letar efter något nytt men vill ha något som är som något gammalt. Uppföljare fungerar alltid. Sällskapsresan kom innan internet bara för att nämna någon, så om all nedladdning slutade så lovar jag dig att det inte förändrar ett smack vad gäller satsningar på osäkra kort. Snarare brukar små produktioner gynnas av nedladdning för att de får mer reklam än de annars skulle få och uppmärksamheten brukar få folk till bion, inte dra dem därifrån.

 

/J

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag laddar ner en hel del film, men jag gar pa bio ca 40 ganger om aret ocksa (iaf senaste 4 aren).

 

Jag sager inte att ladda ner filmer ar ratt, men vafan, inte fan skulle jag betala 8-12$ for att se vissa skitfilmer pa bio, eller ens hyra. Vissa filmer ar sa daliga sa man vill bara se dem for de suger men absolut inte stodja dem.

 

Ingen utav de filmer jag laddat ner ar filmer som jag annars skulle sett pa bio eller hyrt, de gor ingen "forlust" pa mig. "Forlusten" de gor ligger i en undermalig produkt som gor att jag valjer att ladda hem istallet for betala pengar o se pa bio.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr står filmbranchen bara och stampar och pekar som barn utan att någon kan göra något. Man kan protestera hur mycket man vill, det branchen behöver göra är att tänka om. bara för att man tidigare tjänade pengar på att folk gick på bio betyder inte det att man alltid kommer att tjäna på det. efterfrågan på bra film är större än någonsin, det gäller bara för branschen att hitta nya sätt att tjäna pengar på. Musikindustrin var lika dan för några år sedan. men nu har först Itunes-store kommit och senast, spotyfi som är helt nytänkande sätt att distribuera och leverera musik på. Inte helt oväntat var det inte musikbranschen själva som kom på dessa utan nytänkande entreprenörer som ser lösningar i ny teknik. jag tror inte det dröjer speciellt länge innan ett spotyfi för film dyker upp. Bio i all sin ära men det gäller tillgänglighet, film musik osv. vill man kunna ha tillgång till här och nu, då blir bio krångligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det bara jag som stör mig på felstavningar och särskrivningar? För tillfället är det bara serier jag skulle ladda hem och se eftersom jag anser att tv är ett föråldrat medium och förstör upplevelsen med reklam och bestämda tider. Filmer går jag på Bio och ser alt. att någon kompis laddar ner film och vill se.. men det är ju självklart! Jag undviker ju inte mina kompisar för en princip :)

Länk till kommentar
Share on other sites

En nedladdad film är INTE automatiskt lika med en missad biobiljett. Lika lite som en inspelad VHS-kasett är det. Visst kostar den illegala nerladdningen pengar, men inte i den utsräckning man vill ge sken av. Det görs helt enkltet för lite bra film. Det är på tiden att dom gamla uvarna lär sig att det handlar om föråldrade affärsmodeller.

 

 

Kasettbandsplearen kunde dom inte stoppa, inte heller inseplnigsbar VHS (trots tappra försök), inte heller TV:n, eller radion, trots att alla dessa medium skulle innebära slutet för branchen...

 

Herr kvällsdebatt, vad har du betalat för musiken på blandbanden i lådan på vinden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen så finns ju alltid risken att alla filmer man vill se inte går på bio där man bor? Inte ens alla svenska - och alla orkar säkert inte vänta ytterligare ett tag då på att DVD-utgåvan ska komma till handeln.

 

O inte --- tänker jag köra till Stockholm för att gå på bio.

Länk till kommentar
Share on other sites

En nedladdad film är INTE automatiskt lika med en missad biobiljett. Lika lite som en inspelad VHS-kasett är det. Visst kostar den illegala nerladdningen pengar, men inte i den utsräckning man vill ge sken av. Det görs helt enkltet för lite bra film. Det är på tiden att dom gamla uvarna lär sig att det handlar om föråldrade affärsmodeller.

 

 

Kasettbandsplearen kunde dom inte stoppa, inte heller inseplnigsbar VHS (trots tappra försök), inte heller TV:n, eller radion, trots att alla dessa medium skulle innebära slutet för branchen...

 

Herr kvällsdebatt, vad har du betalat för musiken på blandbanden i lådan på vinden?

 

Jo jag hänger med dig:P jag har vart sån också. men nu tänkte jag mig just kring film.

Musik är en helt annan grej tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag hänger med dig:P jag har vart sån också. men nu tänkte jag mig just kring film.

Musik är en helt annan grej tycker jag.

 

Det hör till en god tradition när man startat en dabatt att just debattera i den. I synnerhet om man heter "kvällsdebatt"

 

Du har hittills inte fört fram ett enda argument i den här debatten. (Förutom att du just blivit "frälst" och alla som inte förstår det har inte lyssnat på el Al Bert Karlsson heliga ord.)

 

 

Vad jag har förstått går det inte särkilt dåligt för Biobranchen. Däremot går det dåligt för dom små biografägarna (som alla kulturarbetare, och småföretagare i glebyggden) Det beror nog snarare på att det är så dyrt, utbudet, avflyttning, tv, tv-spel, SF-makt, hemmabiosystem och den medeltid distubitionen av film (kostsam och otroligt långsam, digitalbio någon?)

 

Föresten så har jag svårt att tro att nätspridningen av svenska fillmer som nyss har haft premiär på bio är särskilt stor. Existerar det enns? Någon nörd som haft mobilkameran med in på bion kanske?

 

P.s Snart dyker en viss person upp i tråden och öser ur sig hat för att ingen köper hans filmer (medans i andra trådar skryter med hur jävla bra hans filmer går)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hör till en god tradition när man startat en dabatt att just debattera i den. I synnerhet om man heter "kvällsdebatt"

 

Du har hittills inte fört fram ett enda argument i den här debatten. (Förutom att du just blivit "frälst" och alla som inte förstår det har inte lyssnat på el Al Bert Karlsson heliga ord.)

 

 

Vad jag har förstått går det inte särkilt dåligt för Biobranchen. Däremot går det dåligt för dom små biografägarna (som alla kulturarbetare, och småföretagare i glebyggden) Det beror nog snarare på att det är så dyrt, utbudet, avflyttning, tv, tv-spel, SF-makt, hemmabiosystem och den medeltid distubitionen av film (kostsam och otroligt långsam, digitalbio någon?)

 

Föresten så har jag svårt att tro att nätspridningen av svenska fillmer som nyss har haft premiär på bio är särskilt stor. Existerar det enns? Någon nörd som haft mobilkameran med in på bion kanske?

 

P.s Snart dyker en viss person upp i tråden och öser ur sig hat för att ingen köper hans filmer (medans i andra trådar skryter med hur jävla bra hans filmer går)

 

Men jag har inget mer att debattera om:).. jag tycker det alla skrivet finns inget att ytra sig om.

Om du tänker på musikbanden som ligger på min vind så spelade jag in dom för 10 årsen:P..

Då viste man ju ingenting om Illegal nedladdning. men anledningen till tråden var mer inriktad till film.

Musik skiter jag i . dom förlorar nog knappt något på att folk laddar ner. vad jag hört iaf..

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk på att det finns tv-rättigheter, hyr-dvd och köp-dvd också, plus betald nedladdning och streaming. Ni får det att låta som att biovisningar är enda sättet för filmbolagen att tjäna pengar.

 

Angående att en nedladdad film inte nödvändigtvis är en tappad intäkt: Tänk att varje olagligt nedladdad film är ett nederlag för massor av gratis kortfilmer som finns på nätet men som ingen ser eftersom folk är upptagna med att titta på sina piratkopior istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hatar bio, dom få gånger jag varit ditt så har bilden varit dålig, ljudet distat och folket runt om mig dumma som spån.

 

Därför väljer jag att vänta med att ladda ner dom tills dom kommer på bluray-rip. Varför laddar jag ner istället för att köpa? Jo för att jag anser mig inte ha råd att köpa hyra eller streama en film då jag driver min egen produktionsfirma och behöver varenda öre jag kan få in.

 

På dom skivor vi släppt så har vi alltid sålt dom som hårdkopia, men också delat dom via nätverk och uppmuntrat folk till att kopiera dom, ett av våra fans i usa hade bränt 250 kopior och delat ut till alla på hans skola :D

Länk till kommentar
Share on other sites

hörde något att hollywood bolagen skulle anställa 10 000 personer som skulle få i arbete att tanka att ut porrfilm och döpa det till ny släppta filmer på nätet på TPB.

 

Hum, är det inte det som laddas ner mest på nätet ändå??§e

 

Något det inte pratas om så mycket är de som laddar ner filmer för att de tyckte de var så bra på bio och inte orkar vänta 6-9 månader på dvd-släppet. Jag tillhör kategorin själv skall erkännas, jag ser filmen på bio, är den bra vill jag se den igen efter några månader och när den kommer på bluray köper jag den sen. Så jag känner mig inte så kriminell, filmskaparen får bra med pengar från mig ändå....:OO

Länk till kommentar
Share on other sites

Som svensk film ska man stöda extra mycket.

Vi är ett litet land med massor av BECK, uppföljare till JÄGGARNA!! OCH SEN 13 nya Wallander filmer! Jag spyr... de är bara för att det gå så illa för film i svergie tror jag. man förstör filmer med uppföljare för att man inte vågar satsa.

 

Varför ska man stödja Svensk film extra mycket om den suger? Och även de bra filmerna generer pengar till det svarta monopolhålet som producerar skräpet. Endast i ett nationaliserat monopol blir skit producerat om och om igen. Så länge folk vill ha ett system utan privata, fria och okorrumperade aktörer förtjänar vi ingen bättre film.

 

Kanske borde du stödja pirateriet av Svensk film istället. En civil olydnad i syfte att suga ut giftet ur den döda kroppen. De är redan betald av det svenska folket iaf. Varför ska vi betala för filmerna en gång till?

Länk till kommentar
Share on other sites

hörde något att hollywood bolagen skulle anställa 10 000 personer som skulle få i arbete att tanka att ut porrfilm och döpa det till ny släppta filmer på nätet på TPB.

 

Det pågår väl redan en kampanj från bolagen i syfte att förstöra för piraterna. Med uppladdade filmer med undermålig kvalitet, fel film och/eller inte hela filen. Jag tror att lagliga alternativ är det som behövs. AppleTV t ex är klockrent. Man klickar på det man vill ha och efter tio sekunder kan man streama det till tvn. I perfekt kvalitet, SD eller HD.

 

Olaglig kopiering kommer alltid att finnas, men nyckeln är ju att få över majoriteten. Och det gör man med bra och snabba alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...