Gå till innehåll

Hmc-151


SweHanzon

Recommended Posts

Stort tack för ditt svar!

Jag förstår dock inte hur 720p och 1080p kan vara samma datamängd. Kan du förtydliga?

 

Det funkar så att båda upplösningarna använder den högsta datahastigheten som kameran klarar. 1080p är hårdare komprimerad än 720p och därför blir filerna lika stora, dvs max. 720p mindre antal pixlar på samma datahastighet är mindre komprimering är bättre kvalitet.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det funkar så att båda upplösningarna använder den högsta datahastigheten som kameran klarar. 1080p är hårdare komprimerad än 720p och därför blir filerna lika stora, dvs max. 720p mindre antal pixlar på samma datahastighet är mindre komprimering är bättre kvalitet.

 

/KN

 

I klartext:

 

720p: mindre antal pixlar på samma datahastighet = mindre komprimering = bättre kvalitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Där har du felet tror jag.

 

Om du öppnar filerna i VLC utan att konvertera, hur stor säger VLC att dina 720p-filer är, 1280x720 eller 1440x1080?

 

Du har nog rätt!

När jag öppnar VLC och spelar upp de okonverterade filerna är de 1280x720 (jag hittar inte den infon i text, men när jag spelar upp i full storlek och mäter upp bilden så stämmer det).

 

Så, problemet verkar inte vara kameran! Problemet är nu hur jag ska kunna jobba med filerna i mitt Final Cut Express (jag har senaste uppdateringen), eftersom:

- VoltaicHD inte fungerar

- Det går inte använda log-and-transfer i FCE, då kraschar programmet

 

Finns det något annat sätt att konvertera filerna, så att jag kan använda i FCE?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har nog rätt!

När jag öppnar VLC och spelar upp de okonverterade filerna är de 1280x720 (jag hittar inte den infon i text, men när jag spelar upp i full storlek och mäter upp bilden så stämmer det).

 

Så, problemet verkar inte vara kameran! Problemet är nu hur jag ska kunna jobba med filerna i mitt Final Cut Express (jag har senaste uppdateringen), eftersom:

- VoltaicHD inte fungerar

- Det går inte använda log-and-transfer i FCE, då kraschar programmet

 

Finns det något annat sätt att konvertera filerna, så att jag kan använda i FCE?

 

När det kraschar använder du kameran med USB-sladd eller minneskortet i kortläsare? Prova det sättet du inte gjort tidigare.

Har läst om den typen av problem tidigare...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

När det kraschar använder du kameran med USB-sladd eller minneskortet i kortläsare? Prova det sättet du inte gjort tidigare.

Har läst om den typen av problem tidigare...

 

/KN

 

Har nu testat båda varianterna - att läsa minneskort via minneskortläsare, samt att ha kameran inkopplad till datorn. Vid båda fallen kraschar FCE.

Länk till kommentar
Share on other sites

Konvertera filerna med Toast 9 eller 10...

 

Nu har jag testat Toast 9. Fortfarande problem dock.

3 av 4 filtyper fungerar: 1080i, 1080p, och 720/50p.

Däremot funkar inte 720/25p, samma som det var problem med när jag försökte konvertera med VoltaicHD.

 

Samma sak med Toast som med VoltaicHD: Sekvensen blir bildlös efter precis halva tiden. Skillnaden är att Voltaic-filen blev svart efter halva tiden, medans Toast-filen fryses efter halva tiden. Ljudet däremot finns kvar i de båda alternativen.

 

Någon som känner igen den här typen av problem?

Någon som har fler tänkbara förslag på lösningar? Jag har börjat filma ett projekt i just 720/25p, och kan i nuläget inte använda dessa filer. Därför mycket tacksam för all hjälp!

 

/Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Om kameran spelar upp klippen ordentligt så kan du använda hdmi/komponent för att få ut ditt material, förutsatt att du har tillgång till en dator som kan spela in via någon av dessa.

 

Håll oss uppdaterade.

 

/KN

 

Vad behöver jag för att kunna göra det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag testat Toast 9. Fortfarande problem dock.

3 av 4 filtyper fungerar: 1080i, 1080p, och 720/50p.

Däremot funkar inte 720/25p, samma som det var problem med när jag försökte konvertera med VoltaicHD.

 

Samma sak med Toast som med VoltaicHD: Sekvensen blir bildlös efter precis halva tiden. Skillnaden är att Voltaic-filen blev svart efter halva tiden, medans Toast-filen fryses efter halva tiden. Ljudet däremot finns kvar i de båda alternativen.

 

Någon som känner igen den här typen av problem?

Någon som har fler tänkbara förslag på lösningar? Jag har börjat filma ett projekt i just 720/25p, och kan i nuläget inte använda dessa filer. Därför mycket tacksam för all hjälp!

 

/Adam

 

Följande har hänt:

Programmet Handbreak kan konvertera filerna! Dock blir det i ett komprimerat format (mp4 eller h.264)

Dessutom säger programmet att klippen är filmade i 50fps och inte 25fps som inställningen i kameran var. Samma sak säger NeoScene och Toast, dvs att filerna är i 50 fps.

Jag funderar då på om detta på nåt sätt hänger ihop med problemet att sekvensen tar slut halvvägs (som jag beskrev ovan, i Toast och VoltaicHD). Att programmen blandar ihop 25 och 50 fps på nåt sätt...

 

Så jag lutar åt att det kanske ändå är en mjukvarubugg i kameran. Vad tror ni?

Någon annan som har en HMC151 och kan filma i 720/25p-läget?

 

/Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon annan som har en HMC151 och kan filma i 720/25p-läget?

Ja, jag kan filma 720p25 och ta in och spela upp alla klippen i dess fulla längd i Premiere Pro CS4. Lägg upp ett okonverterat klipp som är problematiskt så kan jag ladda ner och testa det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag kan filma 720p25 och ta in och spela upp alla klippen i dess fulla längd i Premiere Pro CS4. Lägg upp ett okonverterat klipp som är problematiskt så kan jag ladda ner och testa det.

 

Vore strålande om du vill testa!

Jag filmade nu en kort sekvens i 720/25p. Jag la över hela filstrukturen (det är bara en filmfil, men det är ju ett gäng olika mappar) i en zip-fil, som kan laddas ner via denna länk: http://tmp.adamhaglund.com/ph720-25p-test-adamhaglund.zip

 

Ska bli mycket intressant att höra hur det går!

 

Tack på förhand!

 

/Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Vore strålande om du vill testa!

Jag filmade nu en kort sekvens i 720/25p. Jag la över hela filstrukturen (det är bara en filmfil, men det är ju ett gäng olika mappar) i en zip-fil, som kan laddas ner via denna länk: http://tmp.adamhaglund.com/ph720-25p-test-adamhaglund.zip

 

Ska bli mycket intressant att höra hur det går!

Den fungerar här. :)

 

Den är 1280x720 25fps, 8 sekunder och 16 frames lång och jag ser ett A4-papper med text på. Träbordet papperet ligger på som syns i slutet.

 

Den är importerad som native AVCHD i Premiere Pro CS4.0.1, dvs jag har inte konverterat filen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den fungerar här. :)

 

Den är 1280x720 25fps, 8 sekunder och 16 frames lång och jag ser ett A4-papper med text på. Träbordet papperet ligger på som syns i slutet.

 

Den är importerad som native AVCHD i Premiere Pro CS4.0.1, dvs jag har inte konverterat filen.

 

Intressant! Då kan jag utesluta fel på kameran och dess mjukvara. Stort tack för din hjälp!

 

Kör du PC eller Mac?

Någon som testat HMC151 tillsammans med Final Cut?

 

/Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Följande har hänt:

Programmet Handbreak kan konvertera filerna! Dock blir det i ett komprimerat format (mp4 eller h.264)

Dessutom säger programmet att klippen är filmade i 50fps och inte 25fps som inställningen i kameran var. Samma sak säger NeoScene och Toast, dvs att filerna är i 50 fps.

Jag funderar då på om detta på nåt sätt hänger ihop med problemet att sekvensen tar slut halvvägs (som jag beskrev ovan, i Toast och VoltaicHD). Att programmen blandar ihop 25 och 50 fps på nåt sätt...

Intressant. När jag tog en titt på din MTS-fil på pc i Virtualdub frameservat med Avisynth med ffdshow-codec så fick jag samma resultat! Alltså AVS-scriptet:

 

directshowsource("00000.MTS")

 

ger en video som påstås vara 1280x720 i 50p som repeteras 2 ggr för att komma upp i 8 sekunder. Tvingar jag den till 25 fps med:

 

directshowsource("00000.MTS",fps=25)

 

så funkar det däremot bra. Klippet anses då ha 214 bildrutor. Jag klipper annars 1080 25p eller 50i AVCHD från Panasonic SD9 och den tolkas alltid rätt av sig självt. Kanske dom har ändrat/lagt till något i containern som gör att ditt klipp som default blir 50p?

 

Dom två problem jag normalt har är att dom sista bildrutorna inte kommer med och att jag måste ta scenen från början för att ljudet ska ha synk. "Grovbehandlar" ändå alltid alla scener först till lossless Lagarith så det stör inget direkt. Så länge programmen är gratis kan man ju alltid glädja sig åt det som funkar istället för att reta sig på eventuella svagheter :-)

 

Ditt klipp gav samma fenomen så det fanns bara 212 unika frames följt av två "frysta" i slutet.

 

Har själv lutat åt att skaffa en HMC-151 men det blir nog ändå en HDC-TM300 när den kommer ut. Värderar högt att kameran går ner i innerfickan och den har det mesta man kan önska sig trots sin litenhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får samma problem med filen i Final Cut Express, det kraschar. Försöker jag konvertera den med toast så tror den att det är en 50p. Filmen spelas upp och efter halva tiden fryses den. Bildrutorna räcket ju bara till halva klippet i 50 fps.

 

Skulle tro att det är ett quicktime problem i grunden, att den inte tolkar hcm-151 720p25 som just det. Eller så har panasonic inte hållit sig till standarden i ACVHD världen.

 

Med lite trixande skulle du kunna använda toast och ta hela filens ljud och första halvan av bilden och synka om i Final Cut. Ett väldigt pillande men det kan det vara värt om det är viktigt material du redan filmat.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle tro att det är ett quicktime problem i grunden, att den inte tolkar hcm-151 720p25 som just det. Eller så har panasonic inte hållit sig till standarden i ACVHD världen.

Nu kom jag på att innan kameran släpptes hittade jag 720p60-klipp från HMC150 på nätet. När jag försökte konvertera det med Cineforms HD Link så konverterade det klippet till 720p30 och allt gick i slow motion.

 

Ett långskott, då jag har Windows medans ni har Mac, men lösningen jag fick från Cineform var att installera en de-coder som i mitt fall gjorde att jag kunde se klippen i Windows Media Player. Kan man inte se klippen i Windows Media Player kan man inte heller konvertera om dom med HD Link från Cineform. Dvs, kan någon av er spela upp det o-konverterade klippet i QuickTime?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...