Gå till innehåll

Hmc-151


SweHanzon

Recommended Posts

Denna kameran verkar ju helt ultimat! Iaf för en som skulle vilja men inte har råd att köra RED eller HDCAM. Har tänkt använda den i mitt företag för att filma lite allround-grejer (vad som nu beställs) samt att göra egna kortfilmer.

 

Någon som har nån erfarenhet med den här kameran? Funderar starkt på att köpa den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat den en aning och var lite skeptisk innan jag provade kameran pga AVCHD-codecen. När jag väl testade kameran så föll dom förutfattade meningarna jag hade ang AVCHD-codecens kvalitet som en gråsten, dvs jag var rejält positivt överraskad! :)

 

Jag har varit på väg att köpa ny kamera ganska länge men medvetet undvikit HDV-formatet men kommer med stor säkerhet att köpa en HMC151. Hur jag skall redigera vet jag inte riktigt än. Native AVCHD är lite bökigt, så jag funderar på att fånga i realtid från kamerans HDMI till mitt Intensity Pro-kort från Blackmagic Design. Ja, det tar längre tid att fånga materialet när flytta filer från minneskortet går snabbare, men det kommer det att vara värt eftersom redigeringen går mycket smidigare samt att jag samtidigt får bild ut till redigeringsmonitor. Jag sparar alltså tid i långa loppet samt får bild till redigeringsmonitorn på köpet. Hur jag slutligen gör får jag se när jag köper kameran och kan testa mig fram. :)

 

På Vimeo finns det massor med klipp från HMC150 som du kan titta på. :)

 

Det finns en nackdel om man har en Panasonickamera idag, och det är att HMC151 inte använder samma batterier som tex DVX100, DVC30, HVX200, osv. Det blir till att köpa nya batterier alltså... :x Men, köper man en HPX171 och räknar in priset på P2-korten så blir HMC151 lååångt mycket billigare ändå. :)

 

Vad skall du filma, hur lång tid? Det verkar som om samtliga redigeringar som stödjer AVCHD har problem med längre tagningar eftersom klippen delas upp på minneskortet vilket gör att skarven syns och hörs väldigt tydligt. Det finns iofs flera sätt att gå runt det problemet och jag hoppas att programtillverkarna vaknar och löser problemet. (Längre tagningar är ca +20 minuter om jag inte minns fel.)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Den här skarven du snackar om var vad jag vet bara ett problem på HVX200 i början (tidig BIOS) om klippet var större än 4 GB. Jag var tyvärr tvungen att sälja min HVX men funderar starkt på en HMC 151. Någon som har koll på hur det funkar på HMC?

 

Hara bara erfarenhet av HDC-SD9 men HMC-151 torde knappast vara sämre får man hoppas... Dock skulle den högre skrivhastigheten möjligen kunna ge problem. Det gäller att kameran buffrar dataströmmen medan fil ett stängs och fil två skapas för skrivning. Men, det vore närmast pinsamt om inte det skulle funka.

 

4 GB-gränsen beror på att SDRAM-korten är formatterade som FAT32 och då kan man inte ha större filer än just 4 GB. Min SD9 började en ny fil efter 34 min men det varierar förstås med bithastigheten.

 

När jag testade fick jag mycket riktigt ett glapp på en 10-12 frames när jag bara klippte ihop dom 2 filerna med ffdshow/Avisynth som jag normalt använder.

 

Men, när jag spelar upp via HDMI direkt från kameran så blir både ljud och bild perfekt i övergången. Allt finns alltså med på inspelningen.

 

Man kan undra om Nero9 lyckas sätta ihop filerna utan hack. Den kör ju lossless så det borde kanske funka? I så fall är ju problemet löst oavsett vad man sen editerar i.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Har nu fått kamerorna och lekt lite i helgen. Bilden är mycket fin under varierande förhållanden. Har bara hunnit lekt någon timme men kameran imponerar. Dessutom måste jag säga att möjligheten till snabb åtkomst av klipp direkt i kameran verkligen underlättar arbetsflödet. Jag tror detta kommer bli fint bara Final cut pro fixar formatet...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Tack för snabbt svar!

Vet du ungefär hur stora videofilerna blir också...?

 

Max. Recording Time with a 32GB SDHC Memory Card

PH Mode 1920 x 1080 och 1280 x 720 180 minutes

HA Mode 1920 x 1080 240 minutes

HG Mode 1920 x 1080 320 minutes

HE Mode 1440 x 1080 720 minutes

 

Enligt denna sidan.

 

Jag har själv inte köp tameran men är väldigt intresserad. För mig står det mellan den och en JVC GY-HM100.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Max. Recording Time with a 32GB SDHC Memory Card

PH Mode 1920 x 1080 och 1280 x 720 180 minutes

HA Mode 1920 x 1080 240 minutes

HG Mode 1920 x 1080 320 minutes

HE Mode 1440 x 1080 720 minutes

 

Enligt denna sidan.

 

Jag har själv inte köp tameran men är väldigt intresserad. För mig står det mellan den och en JVC GY-HM100.

 

/KN

 

Frågan är hur mycket bättre PH mode är...

 

HM100 har bara 1/4" chips och är dyrare än kommande Scarlet Kit, så det vill till att den är bra...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har endast ett 8Gb minne än då sacndinavian restat mina 16Gb. Jag har ett sandisk extreme III och det har funkat bra i PH-mode. Jag tycker det verkar som om ca: 10 min är ungefär 1Gb i PH-mode. Det stämmer inte riktigt med Panasonics siffror men när jag stoppar i ett 8Gb-kort i kameran visar den på ca: 60 min inspelningstid i PH-1920X1080. Har pysslat med materialet i Final Cut Pro/Express och Premier Elements 7. Jag tycker det fungerar smidigt att redigera och rendera. Med Final Cut har jag suttit vid en MacBook på 2x2,4Ghz och en slö HD. Det var ej tungjobbat.. Premier Elements har jag testat och kört både på en fet HP Quad och en bärbar HP på 2x2Ghz. Fungerade bra på båda trots att det sägs vara tungt då det jobbas native. Jag kan inte se några stora skillnader på PH mot HA. Dock har jag inte testat HA så mycket då PH fungerar smidigare än jag trodde. Bilden är verkligen riktigt bra och kameran klarar de flesta ljusförhållanden galant. Det ända problem jag haft hittills är snabba panoreringar i starka ljuskontraster. Men jag är fantastiskt nöjd hur kameran presterar än så länge.

 

Angående JVC GY-HM100 så är det framför allt det smidiga formatet som känns lockande. Om den kameran presterar bra så skulle den vara riktigt smidig att bära runt på..

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående JVC GY-HM100 så är det framför allt det smidiga formatet som känns lockande. Om den kameran presterar bra så skulle den vara riktigt smidig att bära runt på..

 

Ja det är det som tilltalar. Kör med en HV20 idag och är van vid det smidiga formatet men vill ha manuella knappar och balanserade phantom matade ljudingångar. Att den skriver .mov är ju väldigt lockande för en Mac snubbe som mig. Verkar lite dyr dock.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang HMC151:

Det finns lite olika inställningar för bild- och filstorlekar att välja på i kameran. Bland annat finns i PH-läget både ett 1080/25p och ett 720/25p. Samma kvalitet men lägre upplösning, tolkar jag det som.

Dock, enligt minneskortet får det plats exakt lika mycket av de båda olika formaten, alltså de är lika stora. Hur kan det vara så? Ökar kvaliteten om man kör 720p vilket gör att filstorleken blir densamma som i 1080p? Någon som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns lite olika inställningar för bild- och filstorlekar att välja på i kameran. Bland annat finns i PH-läget både ett 1080/25p och ett 720/25p. Samma kvalitet men lägre upplösning, tolkar jag det som.

Dock, enligt minneskortet får det plats exakt lika mycket av de båda olika formaten, alltså de är lika stora. Hur kan det vara så? Ökar kvaliteten om man kör 720p vilket gör att filstorleken blir densamma som i 1080p? Någon som vet?

 

Lägre komprimering antar jag, vilket borde betyda högre kvalitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang HMC151:

Det finns lite olika inställningar för bild- och filstorlekar att välja på i kameran. Bland annat finns i PH-läget både ett 1080/25p och ett 720/25p. Samma kvalitet men lägre upplösning, tolkar jag det som.

Dock, enligt minneskortet får det plats exakt lika mycket av de båda olika formaten, alltså de är lika stora. Hur kan det vara så? Ökar kvaliteten om man kör 720p vilket gör att filstorleken blir densamma som i 1080p? Någon som vet?

 

Helt rätt, 1080 är garanterat en högre upplösning än 720 och dataströmmen borde då vara större (större klipp) givet att båda verkligen är progressiva. Men du bör dock tänka på:

 

Du tummar på olika grejjer helt enkelt.. du har en begränsing i AVCHD codecet som gör att du har en bitrate på max 24mbit (vilket vad jag vet brukar ligga mellan 17-21mbit hos 95% av alla AVCHD kameror)

Begränsing nummer 2 är din inspelningsmedia som inte stöder högre läs och framförallt skrivhastighet.

 

Mitt tips för att enklast se vad du offrar är att zooma i bilden i ditt redigeringsprogram och titta på toningar i färg och skarpa kanter.. ex En svart linje på en ljus bakgrund. Då kommer du ganska tydligt se vad du offrar. Oftas ser du detta ganska enkelt. AVCHD är också ett VBR codec, dvs filmar du en bild som inte rör sig eller innehåller få element får du en lägre dataström medans mycket rörelse mm ger en högre dataström dock aldrig över vad jag skrev ovan.

Om du sätter dig in i hur din kamera arbetar, styrkor och framförallt dess svageheter kan du säkerligen få ut max ur den och din bilder kommer se bättre ut än dina konkurrenters =) Sen är det bara vara kreativa då...

 

Hoppas det svarade på din fråga

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag misstänker att det är någon slags bugg i min nya Panasonic HMC151.

 

Detta inträffar:

Som jag beskrev ovan så verkar kameran tro att 720-filer tar lika stor plats som 1080-filer. Och anledningen verkar vara att kameran faktiskt filmar i 1080, även i 720-läget.

 

Jag har testat alla olika filformat i kameran. I de båda olika 720-lägena (720/50i resp 720/25p) resulterar det i filer som är 1440x1080.

(De "riktiga" 1080-filerna däremot blir i 1920x1080, och för dem gäller inte nedanstående felbeskrivning.)

 

För att kunna titta och använda filerna (mitt Final Cut Express kan inte importera filerna) så har jag konverterat med VoltaicHD. På filstorlek har jag valt "same as source", så antalet pixlar har inte ändrats.

 

Ännu märkligare är när jag sedan ska titta på 720-filerna, som alltså är 1440x1080 och som konverterats med VoltaicHD:

Det som händer är att bilden försvinner efter halva filmen! Ljudet däremot finns kvar i hela sekvensen. Och oavsett hur långt klippet är så försvinner bilden precis efter halva.

 

Och oavsett hur jag ställer inställningarna i VoltaicHD blir resultatet detsamma - bilden försvinner efter halva tiden.

Däremot kan jag titta på filerna i kameran, då visas hela klippet med bild och ljud.

 

Flera fel alltså:

- 720-läget resulterar i 1440x1080-filer

- Final Cut Express kraschar när jag försöker importera AVCHD-filerna

- När filerna konverterats i VoltaicHD försvinner bilden efter halva klippet

Någon som har någon idé om vad som är fel?

 

/Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag misstänker att det är någon slags bugg i min nya Panasonic HMC151.

 

Detta inträffar:

Som jag beskrev ovan så verkar kameran tro att 720-filer tar lika stor plats som 1080-filer. Och anledningen verkar vara att kameran faktiskt filmar i 1080, även i 720-läget.

 

Jag har testat alla olika filformat i kameran. I de båda olika 720-lägena (720/50i resp 720/25p) resulterar det i filer som är 1440x1080.

(De "riktiga" 1080-filerna däremot blir i 1920x1080, och för dem gäller inte nedanstående felbeskrivning.)

 

För att kunna titta och använda filerna (mitt Final Cut Express kan inte importera filerna) så har jag konverterat med VoltaicHD. På filstorlek har jag valt "same as source", så antalet pixlar har inte ändrats.

 

Ännu märkligare är när jag sedan ska titta på 720-filerna, som alltså är 1440x1080 och som konverterats med VoltaicHD:

Det som händer är att bilden försvinner efter halva filmen! Ljudet däremot finns kvar i hela sekvensen. Och oavsett hur långt klippet är så försvinner bilden precis efter halva.

 

Och oavsett hur jag ställer inställningarna i VoltaicHD blir resultatet detsamma - bilden försvinner efter halva tiden.

Däremot kan jag titta på filerna i kameran, då visas hela klippet med bild och ljud.

 

Flera fel alltså:

- 720-läget resulterar i 1440x1080-filer

- Final Cut Express kraschar när jag försöker importera AVCHD-filerna

- När filerna konverterats i VoltaicHD försvinner bilden efter halva klippet

Någon som har någon idé om vad som är fel?

 

/Adam

 

Du måste ha nyaste versionen av Final Cut Express för att AVCHD skall stödas, att 720p och 1080p är samma storlek rent datamängd förklarade jag ovan MEN du borde få en bild som är 1280x720 (720p) och en 1920x1080 (1080p) Får du en fil som är 1440x1080 så har du filmat i 1080i (HDV)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste ha nyaste versionen av Final Cut Express för att AVCHD skall stödas, att 720p och 1080p är samma storlek rent datamängd förklarade jag ovan MEN du borde få en bild som är 1280x720 (720p) och en 1920x1080 (1080p) Får du en fil som är 1440x1080 så har du filmat i 1080i (HDV)

 

Stort tack för ditt svar!

Jag förstår dock inte hur 720p och 1080p kan vara samma datamängd. Kan du förtydliga?

 

Det verkliga problemet är dock detta:

- när jag filmar i 1080p blir filen 1920x1080 (alltså helt korrekt, och filen funkar som en ska)

men

- när jag filmar i 720p blir filen 1440x1080(!) (och filen funkar dåligt). Det låter otroligt, men både jag och en professionell filmare som jag känner har kunnat observera detta.

 

Dessutom har jag senaste Final Cut Express, jag kan tex importera AVCHD-filer från en Sony AVCHD-kamera som jag också har.

 

Och då misstänker jag att det faktiskt är min Panasonic som det är fel på, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...