Gå till innehåll

Enkel men proffsig steady-cam


Blue Chip

Recommended Posts

Jag fortsätter mitt postande av kluriga prylar.

 

Här är det KFLeung som demmar hur han pulat ihop en egen steady-cam med hjälp av vanliga fotoprylar.

 

Vilka?

 

 

 

1. The most important stuff, the "U-shaped foldable bracket" - US $30 [alltså är det troligtvis en blixthållare av enklare modell (här är en dyrare;http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1596471)]

 

2. Tripod top plate for ease of fixing and detaching the camera - US $40 [snabbfäste till kamera/filmkamera]

 

3. Mini tripod with swivel ball head as the gimble- US $10 [Just det som så många haft så svårt för - hur får man en svivel eller en rundkulekoppling att balansera riggen på? Jo, genom att ta toppen på ett bordsstativ av enklaste modell!]

 

4. Flat bar for holding and adjusting the counter weight by balancing at different length and angle - US $10

 

5. Counter weight - US $5

 

 

 

I anslutning till länken har han även lagt upp ett antal tester med riggen och det blir ju riktigt bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, visst går det bra att bygga "steadycam" själv. Jag knåpade i somras ihop detta till en kostnad av ca 50 kr. Det allra mesta är taget från min skrotlåda i källaren:

 

- rörstump till mittpelaren (från en gammal barnbassäng)

- cykelhandtag och rör från en skrotad BMX-cykel

- blandade aluminiumbitar

- kullagret var jag tvungen att köpa på Clas Ohlson

- slangklämma att fästa kullagret med

- små plaströr från kulspetspennor till bussningar

- mm

 

Kul att bygga, funkar bra efter balansering i olika ledder.

bild1.jpg

bild2.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...