Gå till innehåll

Dina tips!


Lump

Recommended Posts

Jag tänkte att alla kunde skriva ner sina absoluta bästa tips för att få igång skådespelarna vid en inspelning!

 

Hur får man dem att greppa sin karaktärsroll och hur kan man på bästa sätt som regissör hjälpa skådespelarna till att göra detta?

 

Personligen brukar jag be skådespelarna att tänka sig in i karaktärens livssituation genom att förklara random saker som hänt i karaktärens liv utanför just filmens story. Genom att skapa en bredare bild utav karaktären som en faktisk individ med bakgrund och livsmål så går det lättare för dem att sätta sig in i rollen. (Repliker och en tre-raders karaktärsbeskrivning räcker oftast inte... )

Därefter börjar jag bolla händelser och ställa frågor till skådespelarna där de ska beskriva och svara utifrån vad de tror deras karaktär skulle svarat.

Sen ger man sig på scenen! Och då har de en större säkerhet och trygghet i sig själva och hur de ska agera!

 

Men nu vill jag och säkerligen många andra höra vad ni har för tekniker!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag försöker fundera på hur jag egentligen gör... Men jag försöker i alla fall för varje scen få skådespelarna att känna den känsla som karaktärerna ska uppleva. Till exempel att karaktär1 ska vara irriterad på karaktär2, och karaktär3 ska vara hemligt kär i karaktär4, och så vidare.

 

När det gäller att få karaktärerna in i rollerna inför första inspelningsscenen, försöker jag lite med samma taktik. Att få skådespelarna att tänka som karaktärerna, fast kanske då på ett djupare plan, med bakgrunder, varför han är sån, och liknande. Allt för att karaktärens personlighet verkligen ska sätta sig i personens huvud.

 

Oftast så skriver jag dock karaktärernas repliker i manuset på ett sådant sätt, så att de inte kan uttryckas på så många andra sätt än det som just den karaktärens personlighet kräver. Och då kan man ju om man känner sig osäker med vissa skådespelare, spela in de enklaste och tydligaste scenerna för deras karaktär, och spela in dessa först, så att rätt personlighet kan ta form då, så att man då kan utveckla det till mer avancerat skådespeleri, i andra scener.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...

När jag skriver manus skriver jag alltid ett helt A4 där jag försöker få med allt om en karaktär, dvs bakgrund, livs situation, hur karaktären agerat i olika situationer tidigare, olika mål med livet osv. Sen är det ju självklart att ju större roll en karaktär har i filmen ju mer skriver jag, men normalt ligger på ett A4. För biroller och huvudroller då.

 

Detta gör så att skådespelaren mycket lättare kan leva sig in i karaktären och göra en bättre presation.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...