Gå till innehåll

Exempel på bra ljudläggning


ps2

Recommended Posts

Ljudläggning är jättesvårt och det finns många åsikter om det här på forumet. Jag tycker många svenska filmer och TV-program är dåligt ljudsatta, framför allt stör jag mig på alla dessa musikslingor som finns med i dokumentärfilmer. Jag startar den här tråden för att få tips om vad ni tycker är bra exempel ljudläggning.

 

Själv tycker jag att filmer av Håkan Pienowski och Kåge Jansson oftast är föredömligt ljudsatta. Det allra bästa exemplet är "Att vandra i glömskan" om dementa patienter på ett sjukhus. Ett annat exempel är Nina Hedenius film om gubben i stugan, inga onödiga musikslingor. Tystnad är också ett ljud. Bägge dessa filmer har inspirerat mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vadå, det finns väl inget bättre än en melankolisk pianoslinga som ligger på och trycker så vi verkligen förstår att det här, det är sorgliga grejer. Hehehehehehehe.

 

Vill du ha tips på filmer med bra ljud eller vill du ha tips på hur du själv kan göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte bara undrar över svenska filmer så är Dark City, No Country For Old Men, Se7en, Saving Private Ryan, Once Upon A Time In The West, Batman Begins, Sympathy For Mr Vengeance, Wall*E, Signs, Event Horizon, Meet Joe Black, Devils Rejects, Alien (hela serien), Matrix Reloaded, Saw 4, Jason X, Hellraiser, Ghostship (vill jag minnas), Silent Hill, Green Mile, Bram Stoker´s Dracula, Iron Man, In Hell, The Thing, Indiana Jones (alla), Star Wars (4-6. Ljudläggningen i 1-3 suger svullen getröv.)

 

Det var guldkornen ur min samling, men med tanke på att det var bra länge sen jag såg många av dom andra rullarna kan det tänkas finnas fler som borde nämnas, men de flesta av mina favoriter bör finnas här :-)

En film jag gärna lagt till för den lät helt okey i min Denon/Alesis hemma-anläggning är Ondskan, men iom att den lät så deprimerande trist i mitt mer ärliga Lynx/Yamaha-kit i studion så låter jag bli.

Synd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vadå, det finns väl inget bättre än en melankolisk pianoslinga som ligger på och trycker så vi verkligen förstår att det här, det är sorgliga grejer. Hehehehehehehe.

 

Vill du ha tips på filmer med bra ljud eller vill du ha tips på hur du själv kan göra?

 

Jag vill gärna ha tips på vad ni tycker är bra ljudlagda spelfilmer/dokumentärer.

 

"Less is more"

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att det inte finns några dokumentärer med snygg ljudläggning är ju att regissören alltid vill ha det i "dokumentärstil" :) Alltså dåligt ljud. När man ljudlägger dokumentär så får man ju inte fuska så mycket som på spelfilm där det gäller att göra det snyggt och inte lika trovärdigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla tips

 

Bra ljud kan vara så mycket, allt från en maffig ljudmatta en välgjord amerikansk storfilm som till en mer lågmäld ljudbild i en Tati-film. Kommer ihåg att jag var impad av ljudet i Kubriks 2001-ett rymdäventyr när den kom, det var en härlig blandning av pampigt och lågmält. Hans andra rullar är ju väldigt välgjorda men det är inget särskilt som sticker ut med ljudet i dom tycker jag, inget som jag kommer ihåg i alla fall.

 

En annan film med en fantastisk ljudbild är Kurosawas Ran som kom i mitten av 80-talet. Jag såg den på Grand i Stockholm med fyr-kanaligt ljud. Det var väldiga kontraster mellan starkt och svagt i den men nästan ingen musik som jag kommer ihåg. Såg någon dokumentär om inspelningen och där vimlade det av folk med Nagror, det behövdes en del för så många kanaler.

 

Vad som är bra ljud i en film avgörs förstås av många faktorer men nuförtiden uppskattar jag personligen den lågmälda ljudbilden mer och mer.

 

Såg förresten nånstans att SVT skulle ha nån slags hörbarhetskonsult för att förbättra hörbarheten i TV-program. Inte en dag för tidigt och det gäller inte bara för SVT.

 

Leve det goda ljudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Såg THX1138 av George Lucas härom natten, och lyssnade i hörlurar. Jag tyckte den var schysst ljudlagd. Dessutom fanns det ca 25 minuter intressant extramaterial där ljuddesignern/manusförfattaren Walter Murch pratade om ljuddesignen och tog några specifika scener ur filmen som exempel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg THX1138 av George Lucas härom natten, och lyssnade i hörlurar. Jag tyckte den var schysst ljudlagd. Dessutom fanns det ca 25 minuter intressant extramaterial där ljuddesignern/manusförfattaren Walter Murch pratade om ljuddesignen och tog några specifika scener ur filmen som exempel.

 

Ja han är stor. När jag sett ditt inlägg googlade jag på honom och fann ett filmat föredrag som han höll på BAFTA (engelska fiminstitutet?) där talade både om film och ljudredigering (bla om thx 1138 och Gudfadern). Det var riktigt intressant. Han verkar tänka musikaliskt både i bild- och ljudredigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudläggning är jättesvårt och det finns många åsikter om det här på forumet. Jag tycker många svenska filmer och TV-program är dåligt ljudsatta, framför allt stör jag mig på alla dessa musikslingor som finns med i dokumentärfilmer. Jag startar den här tråden för att få tips om vad ni tycker är bra exempel ljudläggning.

 

Jag har de senaste månaderna sett ganska många filmer och lyssnat i hörlurar pga sena kvällar/nätter. När man lyssnar i lurar märks det ju direkt om filmen är bra eller dåligt ljudlagd. Det värsta är när det är helt uppenbart att dialogen lags efteråt och man inte alls försökt få rumsklangen att matcha miljön i bilderna. Jag hade tänkt se några fler filmer av Dario Argento, men nu drar jag mig liksom för det eftersom de jag sett har varit under all kritik rent ljudmässigt. Synd, eftersom de ofta har bra soundtrack. Att se sådana filmer är lite som att veta att man kommer få en elektrisk stöt; inget man gärna utsätter sig för. Men det är främst de lite ostigare, äldre italienska filmerna som jag finner detta störande i.

 

Ett annat problem som väl egentligen inte har med själva ljudläggningen att göra utan mer med val av stil och genre är användandet av wall-to-wall-soundtrack. En företeelse som ofta förstör mer än det bygger upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ytterligare exempel på bra ljudläggning är Roy Andersson Sånger från andra våningen. Har inte hunnit se Du levande än men har hört att ljudet ska vara bra i den också.

 

Däremot blev jag besviken på senaste Bondfilmen. Lite lugnare scener var helt ok men i flera actionscener tyckte inte jag att det var nån harmoni mellan ljud och bild. Dialogscenerna var lagom medan jag nästan fick hålla för öronen under actionscenerna. Det var inte bara för högt på bion dynamiken var för stor. Det lät som efter en rockkonsert i mina öron efteråt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...