Gå till innehåll

Slow motion, fattar inte.


frostic

Recommended Posts

Filmat i 50 fps slutartid 2000.

 

Startar vanligt 25 fps-projekt i Premiere CS3, väljer intrepid footage = 50 fps. Speed 50% på klippet.

 

Nu är det ju i vanlig hatighet. 25 fps. Om jag tar lägre än 50% hackar det. Va. Hur får jag slow motion då? :S

Länk till kommentar
Share on other sites

HV30

 

Kamerainställningarna är rätt alltså, det är nåt jag gör fel i programmet

Den kameran filmar inte i 50fps, det är därför din metod inte fungerar. Kameran filmar i 50 delfält/sekund som tillslut blir 25 fps. (Ja, man kan filma progressivt med den kameran, men fortfarande inte i 50p.)

 

För att få slowotion:

1. Importera klippet i ett project som matchar fotot, dvs HDV in i ett HDV-Project

2. Utan att göra något annat, lägg klippet på Timeline

3. Högerklicka på klippet

4. Välj alternativet Speed/Duration

5. Ändra Speed från 100% till tex 50%

6. Klicka på OK

7. Spela upp

 

Att använda Interpret Footage och ändra Frame Rate till 12.5 är ju iofs ett alternativ, men då blir ju hela klippet slow motion och det kanske inte alltid är det mest praktiska. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag trodde 50i var samma som 50 bilrutor per sekund?

 

detta är filmat med samma inställningar som jag kört med (shutter 2000, HDV 50i). men saktar jag ned klippet i slow-motion blir det lika hackigt "som vanligt".

 

http://www.vimeo.com/1420853

 

alltså är det något jag gör fel i programmet? (allt är fångat med HDV-split).

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan inte trolla fram bildrutor som inte finns. Har du snabb slutartid och låter bli att göra ngn form av pixel-motion estimering (som räknar fram nya frames) så blir resultatet ännu hackigare än om du har längre slutartid. Den långa slutartiden ger å andra sidan mer rörelse oskärpa, vilket ibland kan vara bra för att dölja problemen.

 

Premiere Pro har en effekt som heter Timewarp som "räknar fram" nya bildrutor (men den kan kräva en del "pill").

 

En annan teknik är här: http://maltaannon.com/articles/after-effects/slow-motion/

 

Twixtor är en tredje variant för bra slow motion.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...