Gå till innehåll

Rättigheter till bildmaterial från filmer


jepser

Recommended Posts

Hej!

 

Jag håller på med nästa version av min hemsida, där ska man kunna skriva recensioner samt läsa nyheter angående storfilmer från filmbolag som Warner Brothers, Walt Disney osv. Att skriva en recension om en film är väl helt i sin ordning och kräver ingen tillåtelse, men att också visa ett par bilder från filmen måste man väl ha tillåtelse för? Jag har sökt här på forumet, och jag har googlat, men utan resultat.

 

Hur ska jag gå till väga för att få rättigheter till något sorts bibliotek med bildmaterial från filmer?

 

Mvh Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Lägg upp vilka bilder du vill. Det värsta som kan hända är att någon hör av sig och säger åt dig att ta bort dem, och den sannolikheten är väldigt nära noll (multiplicera sannolikheten för att en representant för filmbolaget besöker din sida med sannolikheten för att denna person tycker illa om gratis reklam för bolagets filmer).

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack.

 

Men vad skulle kunna hända om de får reda på att jag faktiskt inte har rättigheter för att visa bilderna?

 

jbergman har redan svarat på den frågan. De kommer alltså OM de ens ser de och OM de ens bryr sig bara att be dig ta bort de. Inget mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ingen fara. Det värsta som kan hända är att du får fängelse i två år.

 

[citat=Upphovsrättslagen]7 Kap. Ansvar och ersättningsskyldighet m.m.

 

53 § Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

...och därför undrar jag hur jag ska få rättigheter, vem/vilka ska jag kontakta?

 

Tacksam för hjälp.

 

Alltså, som sagt, det är ingen fara :D. Men OM du vill vara helt säker kan du ju ansöka om pressinloggning på olika filmbolags hemsidor. Där hittar du bilder etc från alla deras filmer som du får använda fritt på din sida. Vet dock inte hur lätt det är att få pressinloggning, eller vad som krävs.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Lägg upp vilka bilder du vill" "Det är ingen fara" ?!

 

Uppmanas medlemmar på Voodoofilm att begå upphovsrättbrott?

Det beror på. Om rättighetsinnehavarna inte har något emot det så är det inget brott över huvud taget. Tror du att filmbolagen tycker illa om att få gratisreklam på jepsers hemsida?

 

Om det mot förmodan förelåg på så sätt att de faktiskt tycker illa om gratisreklam så blir följden att de hör av sig och ber honom ta bort bilderna.

 

Har jag fel någonstans?

 

Du borde även i konsekvensens namn försöka stänga tråden http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=21523 där både hampusforev och Eibon begår hemska brott.

 

För övrigt uppmanar jag alla att ta fram en karta över Sverige, rita ett kryss någonstans och skriva "Här borde ligga ett kärnkraftverk". Det är ett brott som är enkelt att begå utan att behöva lämna hemmets trygga vrå.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Uppenbarligen har vi olika åsikter i saken. Du har säkert dina skäl, men personligen anser jag inte man ska på ett seriöst forum uppmana till brott för "...det är troligen ingen fara"

Skitsamma vilken konsekvensetik det rör sig om, jag anser inte det är förtroendeingivande. Framförallt är det inte rättvist mot de som vet mindre och provar och sen får skit för det.

 

Det handlar inte om vad folk själva gör här. Det är upp till forumets ägare att avgöra vilka trådar som är okej eller inte.

Det jag tycker är fel när någon frågar om råd och får uppvigling som svar och det är okej.

Men vad vet jag. Jag kanske har fel förväntningar på forumets medlemmar. Hade det vart Flashback hade jag inte reagerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har säkert dina skäl, men personligen anser jag inte man ska på ett seriöst forum uppmana till brott för "...det är troligen ingen fara"

Testa att fokusera på det primära, dvs att jag inte tror att något filmbolag säger nej till gratisreklam. Har jag fel? Om inte, så handlar det inte om något brott. Filmbolag producerar promomaterial för att de vill få det visat. Har jag fel?

 

Framförallt är det inte rättvist mot de som vet mindre och provar och sen får skit för det.

Har jag ljugit om de eventuella konsekvenserna?

 

Och i samma veva, tycker du att det är mer "rättvist" att komma med skräckpropaganda och säga att de kommer att få dryga böter eller hamna i fängelse?

 

Det jag tycker är fel när någon frågar om råd och får uppvigling som svar och det är okej.

Okej, vilket är ditt eget svar på jepsers ursprungsinlägg? Hur skall han göra?

 

Men vad vet jag. Jag kanske har fel förväntningar på forumets medlemmar.

Det finns ingen anledning att dra alla forumiter över en kam. Jag representerar bara mig själv.

 

För övrigt uppmanar jag alla att gå mot röd gubbe om det ändå inte finns några bilar i närheten. Det är ett praktiskt litet brott som gör att man sparar tid när man är på väg någonstans.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns inte som jag har lust att fortsätta diskussionen då inget har förändrats alls.

Vill ni i fortsättningen uppmana uppvigling så är det ert val. Jag har fått svar på min ursprungsfråga om så var fallet.

Jag tycker fortfarande det är fel.

Att du sen väljer ordet "Skräckpropaganda" visar (tycker jag) bara ännu mer hur du vill påverka andra att publicera lite bilder här och där utan tillåtelse är okej.

 

Och på frågan hur jag skulle bemött frågan så hade jag väldigt enkelt tipsat om att kontakta ett filmbolag eller BLF eller någon annan instans som sysslar med upphovsrätt. Så gör iaf proffsen.

Man kan även tala om att OM han väljer den olagliga vägen och "hoppas på det bästa" så KAN det i värsta fall sluta med t.ex. böter.

Sen tycker jag Jepser själv får bedöma vad han vill göra.

 

 

 

Och förresten det är inget brott att gå mot röd gubbe. Frågan man skulle kunna ställa är om du skulle uppmana andra att KÖRA mot rött ljus om "det inte finns någon trafik i närheten"

 

Även om det är intressant att läsa om andras perspektiv så sätter jag punkt för mig här.

Jag hoppas på egenansvar istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som kan slå hårt mot en filmare är att rättigheterna måste köpas in här i Sverige innan filmen kan exporteras och visas utomlands. Exempel på detta kan vara bildbyråer i USA som har rättigheter av elfte september. Kostar att försöka sej på att lägga in bilder och klipp i sin egen tolkning. Dessa rättigheter kan man köpa under en viss tidsperiod.

 

Sedan kan man ju enbart se filmen själv inklusiva katten ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Det rätta sättet är att använda de pressbilder som filmbolagen och deras distributörer erbjuder. Det är skapligt lätt att få pressinlogg, man behöver inte vara anställd journalist för det. Hittar man inte rätt webbsida så går det bra att ringa det svenska kontoret, brukar vara lätt att hitta på Eniro. Jag fick en gång ett komplett presskit med filmklipp, stillbilder, nyckelband och en t-shirt skickat till mig av en trevlig pressansvarig.

Fördelen med pressbilder är också att de är av utmärkt kvalitet, vilket det inte blir om man tar en frame från DVD eller annat komprimerat format. Det sistnämnda är så klart upphovsrättsbrott vilket de flesta känner till.

En snabb genväg är att ta en pressbild från någon annan sajt, som en tidning eller filmsida.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...