Gå till innehåll

Voodoofilm gör film tillsammans!


moonis

Recommended Posts

Visste inte var jag skulle lägga den så fick bli här, feel free att byta plats på den.

 

Fick en smått galen idè såhär på lördagsmorgonen, varför gör vi inte en film tillsammans? Vi är alla bra på olika saker och om vi kan bidra med våra kunskaper och färdigheter på olika sätt skulle vi kunna få ihop en riktigt bra film. Vet inte exakt hur jag har tänkt att det ska gå till, men man kan anmäla sig till vad man kan tänkas göra, regi/manus/kostym/foto you name it. Sen rösta vi fram olika saker via forumet, vilken genre, vilken story osv.

 

somsagt galet och inte helt färdigt, men vad säger ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en rätt fin tanke:).. men då måste det ju vara seriöst 100% och lda till något stor. det är knappt man ställer om det bara är utligare en film i dvd hyllan bara. o ingen stockholms filmfestival skit.(sorry för den som gillar det)

 

Man skulle ju få den distributed av ett bolag isf.

 

Bara något jag tyckte själv..:)

Sattsar ju på regissörs biten i filmandet. men jag tror det finns bättre regissörer här:P..

Jag är bra på SFX,Smink Sår ,blod och lösa praktiska saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt härligt, det är bara att vädra åsikterna.

Vi börjar ju få ihop lite, kul att ni gillar idéen! Nu väntar vi lite på regissör, kanske ytterliggare manusförfattare och producent m.m. Gör ju inget om det är konkurrens om platserna. Har någon redan skrivit det som ni är sugna på så skriv ändå så löser vi det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, problemet är ju att de flesta är tveksamma med att ge sig in i ett projekt med personer de inte alls känner till.

Som NotNap tillexempel- Tänk nu den som går med er och tror att det ska bli ordentlig film, sen blir det en skrikande unge med utklippt raket (No offence).

 

Grundidén är dock bra, men det krävs nog lite noggrannare tänkande bakom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska ett sånt här projekt genomföras måste det finnas en som drar i alla trådar, en som har det högsta ordet, det går inte att ha en grupp utan en ledare, det säger sig själv. Jag skulle jättagärna ställa upp och styra upp något, men just nu har jag en julkalender att styra upp. Sen är jag osäker på att ge mig in i ett projekt med personer jag inte alls känner till som mega99 också påpekar. Jag har några okända med i julkalendern jag lärt känna nu, men saken är att man vet inte vart man har dem, blir dem less, lägger dem av och orkar inte? Har dem samma glöd, brinner dem lika mycket som jag för film?.. Var bara några tankar jag hade just nu, ni får gärna ifrågasätta dem.

 

Missförstå mig inte, jag tycker tanken är god, men den behöver struktureras, den behöver en ledare, sen behövs det folk som kan bli ledda, går inte att ha en grupp med bara ledare heller ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bra att ni somsagt vädrar era åsikter. Här känner jag att ni tar upp en ganska viktigt punkt, strukturen. Ja det är en liten galen och vild idé, men det kan bli en lyckad och rolig sådan.

 

Har ni några tips på hur vi skulle kunna strukturera upp det, eller hur vi skulle kunna förbättra tänket/processen.

 

Sen såklart, har vi någon som känner att den skulle vilja ta på sig lite utav en ledarroll? Andreas det lät lite som att du var sugen på det efter din jukalender, vilket ju skulle funka fint för detta lär ju knappast vara ågot som sker över natten

Länk till kommentar
Share on other sites

Det första att utse borde vara en erfaren producent som kan styra upp det. Annars kommer det rinna ut i sanden som allt annat som försöks...

 

Om det blir av är det klart man ställer upp.

 

En som leder projekter behöver vi. en som vet ur ansträngande det kommer att bli. och som kan hålla koll på alla i teamet.

 

Som du sa om producenten där.

Först behövs det en historia och ett manus färdigt så alla vet vad det komemr handla om.

Och sen att producenten kan fixa fram platser och rekvesita. O lägga upp en buddget.

Det är dom bitarna som jag tror komemr paja om inget görs... den största biten känns det som iaf:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okey, men som jag ser det så har vi lite utav ett val här. Ska vi först ta fram ett manus och sen fixa en ledare/producent för projektet eller tvärt om?

 

Om det blir det första alternativet är min tanke att vi här först röstar fram genre. Efter det ska den som vill sedan kunna lägga upp en kort synopsis inom den genren varpå vi röstar om vilken story vi sedan ska gå vidare till manus med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bidrar gärna till projektet på nåt håll, men jag tror att det finns andra som är bättre än mig här på både det ena och det andra..

 

För övrigt tycker jag att det vore enklast om några kommer överens om att skriva ihop manuset, därefter att det kan visas här i forumet, och att alla kan få ge sina synpunkter.

 

Och när väl manuset är slutfört, tar vi fram producent och allt annat. Om detta nu går att genomföra, men det tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Andreas det lät lite som att du var sugen på det efter din jukalender, vilket ju skulle funka fint för detta lär ju knappast vara ågot som sker över natten

 

Man är ju alltid sugen på att skapa film, att prova på något nytt, och jag gillar ledarrollen, men jag känner för tillfället inte att jag kan säga ja till en ledarroll då jag inte vet vad för sorts film vi ska skapa, vilket manus, vilka som är med i crewet, vart projektet ska äga rum, vilka tankar och mål alla har med projektet. MEN är det något jag tror på så ställer jag gärna upp.

 

var 3e vecka under en längre ledighet, dessa ledigheter varierar mellan 12 dagar och 19 dagar, så det är isf den tiden jag kommer kunna ge projektet. Och om jag skulle ta på mig ledarrollen är det isf dessa veckor jag kan medverka på plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja men ska vi klubba då att vi börjar med manusdelen enligt det förslaget jag lade fram ovan. Jag väntar till Fredag/Lördag på åsikter om hur det bör gå till eller om det bör göras på annat sätt, sen lägger jag upp en poll där vi röstar fram genre.

 

Låter detta som ett bra förslag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja men ska vi klubba då att vi börjar med manusdelen enligt det förslaget jag lade fram ovan. Jag väntar till Fredag/Lördag på åsikter om hur det bör gå till eller om det bör göras på annat sätt, sen lägger jag upp en poll där vi röstar fram genre.

 

Låter detta som ett bra förslag?

 

JA!:D

 

Men vi tar tid o plats o allt sådant sedan. vissa bor ju rätt långt ifrån anndra och såp vidare... måste varja som jag läste någon stanns. VÄLIGT plannerat varje dag långt fram innan det spelas in.

 

När till exempel min roll i projektet ska vara så plannerar jag in det å tar ledigt från mitt liv:P..

 

Men jäv*igt kul att det gårt så här långt redan iaf:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Inflikar här lite grand att jag skulle vilja göra film i samma stuk som In Bruges, en lite mer mörk komedi, där man verkligen jobbar med karaktärer och dialogen, situationer och känslor. Där varje händelse har en tanke, och en uppföljning senare i filmen. Ah svårt att förklara, men se In Bruges, den rekommenderas starkt. En riktigt bra film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag tycker är bra i filmer är, som Andreas säger, att händelser har en uppföljning i filmen, och att de då verkligen kommer som en aha-upplevelse, då tittarna tänker "Fan, jag borde fattat att det skulle hända." Också isåfall, om man är inne på samma spår, att när man ser filmen fler gånger, så ser man små detaljer som på ett obetydligt sätt har en koppling till senare händelser i filmen. Har inget specifikt exempel, men sånt tycker jag är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här idéen låter onekligen intressant. Jag är väldigt intresserad av filmregi, men lite oerfaren, kan således tänka mig att vara någon sorts assistent (rådgivare) till regissören. Angående manus/handling vill jag gärna medverka där också, blir det någon grupp, om 4-5 pers, som sköter manus är jag gärna med i den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...