Gå till innehåll

XDCAM mellan FC och PPro?


Danell

Recommended Posts

Här sitter jag ännu en gång och river av mig håret när jag försöker flytta klipp mellan Mac och PC, Final Cut och PPro. Finns det ens någon möjlighet att få in klipp i PPro på PC, som man har lagt in på Mac med Final Cut? Det är XDCAM filer filmade med EX1, inlagda genom XDCAM transfer i Final Cut. Var tvungen att ta hem och jobba över helgen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror inte det. Detta eftersom FCP envisas med att "baka om dom" till quicktime-filer. PPro klipper filerna "native" - dvs som dom ser ut på korten utan att påverka dom.

 

Trist men sant. En MÖJLIG underlättning kommer i första patchen för Premiere Pro CS4, nämligen Final Cut Pro project import. Men du måste fortfarande re-linka filerna till original-klippen

om du inte har FCP på maskinen eftersom Apples coded är "bunden" till FCP (så vitt jag vet).

 

En varning för dig som kör EX1 och ska köra CS4: Använd INTE Sony's egen mjukvara för att "extrahera" en del av ett klipp. Det är en bugg i Sony's mjukvara som genererar en okompatibel fil som gör att PPro CS3 och CS4 kraschar. Fix kommer i CS4.01.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...