Gå till innehåll

No signal, skärmen får ingen signal. Jag tycker att jag försökt allt. Hjälp!


precision motion

Recommended Posts

Jag har ett problem med signalen från datorn till skärmen likt det problem som många andra verkar ha.

Först fick skärmen bara "No signal" lite nu och då. Sen så fick inte skärmen någon signal alls, man var tvungen att starta om skärmen och och datorn ett antal gånger innan allt hoppade igång som det skulle.

 

Jag började med att byta kablar, då fungerade det felfritt i någon dag. Jag kopplade min laptop till skärmen och då fungerade det bra. Så skärmen är det inget fel på.

 

Jag kopplade datorn till min TV med någon PC-funktion och då funkade det inte heller att visa någon bild, så jag antog att det var grafikkortet som var kajko. Så Jag byte grafikkort och nätaggregat.

Då funkade det bra i någon dag sen började "No signal" komma oftare och oftare och nu får jag inte igång någon signal till skärmen alls trots att jag kanske upprepat samma omstartsprocedur kanske 50 gånger eller nåt.

 

Datorn är köpt för kanske tre-fyra år sedan: Acer Veriton 7700g med byt ljudkort och grafikkort.Från det integrerade intelkortet till geforce 6600gt, vilket vi hade när problemet började, och nu Ati eah4850 http://www.ciao.se/Acer_Veriton_7700G__427188#productdetail

 

Jag är inte hundra på vad det är för moderkort. Men jag tror att det är ett Intel 915G Express med 800 Mhz. När man satartar datorn verkar allt starta upp, alla fläktar snurrar och CD-släden fungerar.

 

Alla kondensatorer ser skapligt bra ut, platta och rena, någon var lite dammig men inte upptill.

 

Jag testade att plocka bort grafikkortet och ansluta till integrerade kortet istället förra veckan och det gav signal till skärmen. Det var du jag köpte det nya grafikkortet. Det integrerade kortet har tyvärr har det så dålig kapacitet att jag knappt kan utföra det jobb jag använder datorn till.

 

I och med att jag köpte det nya grafikkortet, ATI EAH4850, förra veckan köpte jag också ett nätaggregat som vad jag kunde se motsvarade kortets krav med 450w, atx12v 2.0. Under problemets gång har jag alltså haft två olika nätaggregat.

 

Jag har följande kablar ut nätaggregatet:

+12V1 =15A, +12V2 = 17A, -12V =0,5A

Och det är +12v2 som är kopplad till grafikkortet. Det är en fristående kabel som går direkt från nätaggregatet, utan att vara kopplat till något annat..

 

Problemet allt som allt har hållit på i kanske en månad och efter många försök fick jag igång datorn senast förgår. Men nu verkar det hopplöst.

 

Min far har ett liknande problem med sin företagsdator.

 

Vad fan kan jag göra? Jag har ett extrem stort behov av att få igång datorn i en andvändbar kondition så fort det bara går. Har massor av filer och arbeten som måste göras klart.

 

Om det råkar finnas någon här som kan hjälpa mig med problemet så snälla hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det integrerade grafikkortet fungerar alltså utan problem hela tiden? Att en dator inte ger bild kan ha många orsaker. Till och med en trasig CD/DVD-spelare kan få en dator att inte visa bild. Det första jag tänkte på när du beskrev ditt problem (innan du nämnde att den fungerar med det interna grafikkortet) var ram-minnet. Trasigt minne kan få datorn att inte ge någon bild. Men ifall det funkar med det integrerade kortet så verkar det ju skumt. Testa att rycka ur alla kort, CD-spelare, floppys mm, och starta datorn endast med de komponenter som är nödvändiga för att en dator ska starta, plus ditt nya grafikkort och se ifall det ger bild. Ifall den ger bild då, så är det någon av kringkomponenterna som ställer till det. Bara att börja felsöka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag plockade ur alla komponenter som inte är ett måste för start. Men problemet kvarstod.

Så min gissning är att det är moderkortet som strular. Jag kom på att POST-funktionen inte sätter igång. Det är inget pip när man startar och datorn skriker inte efter att man plockat bort ram-minnena.

 

Jag lämnade in datorn på felsökning i dag, de ska vara klara i morgon om de håller vad de lovat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...