Gå till innehåll

Så liten fil som möjligt utan att förlora betydlig kvalitét..


Jak00b

Recommended Posts

Tjena, när man sparar en film i vegas så kan man ju välja format beroende på hur stor film man vill ha. Om jag exempelvis sparar i avi och sen pal dv widescreen så blir det bra kvalité men filen blir jättestor. Om jag istället sparar i wmw och sen 3mps så blir kvalitén betydligt sämre men filen blir inte så jättestor. Kan man på något sätt konvertera en film eller nåt så den är liten men behåller kvalitéten? Tack på förhand mvh// Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

asså det är ju det som är grejen. alla strävar ju efter så bra kvalle, så liten fil som möjligt. Det är ju inte precis så att programerarna skapar codare som med flit skapar filer på 50gb.

ett tips är att testa sig fram. jag har ingen aning om vad du tycker är bra/hyfsad kvalle? men testa lite olika.

 

ps. Mpeg2 är det du ska ha om filmen ska till DVD, det funkar i övrigt ganska bra med mpeg2 för man får ingen super stor fil.

 

abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

asså det är ju det som är grejen. alla strävar ju efter så bra kvalle, så liten fil som möjligt. Det är ju inte precis så att programerarna skapar codare som med flit skapar filer på 50gb.

ett tips är att testa sig fram. jag har ingen aning om vad du tycker är bra/hyfsad kvalle? men testa lite olika.

 

ps. Mpeg2 är det du ska ha om filmen ska till DVD, det funkar i övrigt ganska bra med mpeg2 för man får ingen super stor fil.

 

abbe

ja, men långfilmer brukar ju ligga på runt 700mb, då borde dom ju haft någon slags converter?

Länk till kommentar
Share on other sites

..och vad för innehåll du har i filmen, mycket rörligt, detaljer, himlar/skog allt sånt spelar även roll för filstorleken. Ju mindre rörligt desto bättre komprimering desto mindre fil osv..

 

En normal långfilm på DVD ligger på 5-7GB i mpeg2 + ev. bonusmaterial

När du säger 700mb så menar du förmodligen sådan du tankar ner på piratebay motsv. De är ofta komprimerade i lägre upplösning, lägre bitrate, utan 5.1 ljud osv. och använder codec som t.ex. Xvid/DivX

Personligen anser jag väl dock att de inte tillhör kategorin "bra kvalité"

 

För övrigt så håller jag med AbbeLabbe92 - testa dig fram, det är så man lyckas för just sin film. Det finns ingen mall som passar alla filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...