Gå till innehåll

CGI och film.


frostic

Recommended Posts

Något jag alltid undrat.

 

Film är ju möjligt att uppskala, vi ser en massa gamla rullar på blue-ray och DVD. Hur gör man med CGI? Läggs det över på filmremsan igen? Eller hur går det till?

 

Jag tänker mig då filmer som t.ex. Jurassic Park, som har inbakad CGI i filmen. De har ju knappast gjort om effekterna i DVD-releasen. Eller de nya Star Wars-filmerna, i framtiden när det släpps en version i +2000p (just lucasfilm skulle väl ha råd att göra om skiten igen, men principen). Hur går de till väga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen filmas oftast på 35 mm film, ibland digitalt på HD format. När filmen är klar så sker en sk. DI (filmrutorna scannas). Då alla filmrutor förs över från film till digitalt format (detta behövs självklart inte om man redan filmat på HD). Det digitala formatet är väldigt högupplöst (2k eller 4k - dvs. dubbelt eller 4ggr vanlig 1080p upplösning). Därefter arbetar man in CGI - de digitala effekterna. När de är klart så skrivs filmerna tillbaka (även de filmer som är filmade på HD) på 35mm film för att kunna visas på bio. Det gör att alla filmer finns, med "inbakade specialeffekter" som extremt högupplöst filmformat. Dessa masterfilmrullar kan sedan användas för att skapa t.ex DVD filmer och Blueray filmer om man scannar de igen.

De nyaste filmerna finns ju ofta kvar i det digitala formatet och kan därför direkt exporteras till digitala format som DVD och BlueRay.

Men gamla filmer där bara 35 mm kopior finns kvar, scannas om (DI), fixas till, tar bort damm och repor i filmen, och exporteras sen som dvd eller blueray.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...