Gå till innehåll

Three - 20.000 ord - Engelska


The Swede

Recommended Posts

Hej

 

Skriver mitt första inlägg här i förhoppning om att nån ska bedömma mitt manus. Det är ju dock på runt 100 sidor, så det tar ett tag att läsa igenom...

 

Är defnitivt inget lågbudet manus som man kan filma själv.

 

 

 

* Tog bort filen *

 

När ändå ingen skriver nåt, är det ingen mening att den ligger kvar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har precis börjat läsa manuset och bara kommit några sidor, men du verkar väldigt angelägen om att få en bedömning, så jag gör ett försök ;)

 

För det första så känns det ibland som att man läser en roman istället för ett filmmanus. Det beskrivs nästan lite för mycket, saker som ändå inte är viktiga för scenen i sig. Sen tycker jag att den första scenen på bussen känns ganska meningslös. Det enda den klargör är att de tre gangstrarna är uttråkade plus att man får intrycket av att de är ungefär 15 år när de kastar smällaren.

 

Det blir dock bättre när man kommer till Eddie, mer har jag inte läst än. Ska på bio snart, så jag slutar nu. Kanske det kommer en fortsättning. :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, tack Mandork.

 

Vet att det är mycket beskrivande, ofta för mycket, men så är det i "riktiga" manus också. Men jag håller med om att jag har för mycket beskrivande.

 

Angående buss-scenen så är det kanske inte speciellt bra, men den ska bara säga att de är tråkade, och att de bestämmer sig för att göra något. Smällaren visar att de inte bryr sig om någonting...

 

Men tack för att du svarade.

 

 

Läs gärna mer, om du får tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, nu har jag läst klart manuset. Jag står fast vid att busscenen inte är något vidare. Jag själv skulle nog ha dem sittande runt ett bord och räkna pengar från sitt senaste rån och när de inser hur lite det är så börjar de prata om samma sak som på bussen.

 

Som jag nämnde så blev det bättre mot scenen med Eddie, och det forsätter lika bra, om inte bättre. Jag gillar det starkt faktiskt. Har dock några punkter som jag vill nämna (förutom vissa språkliga inkorrektheter som alltid uppstår). Inget som egentligen är så väldigt viktigt, men ändå.

För det första så måste det klargöras att Jen bara har varit anställd två dagar, det finns ingen dialog som antyder det. För det andra så undrar jag hur de kan känna till uttrycket 'Julmust'. Tror inte ens de har någon motsvarighet till det i USA, även om det var ett tag sen jag var där.

Sen, för att avrunda, så kan jag ju nämna att det alltid är trevligt med filmreferenser även om just 'Kill Bill' inzoomningen känns något oklar ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Mandork

 

 

Vet att Jen's anställning är ett problem, kom på det först senare. Funderar på om man ska ta att de hade längre tid på sig, typ 3 veckor, i stället för 3 dagar.

 

Julmust måste jag kanske ta bort, jag vet inte... tror inte att det finns där... synd...

 

 

Har fullt av filmreferencer, allt från Matrix, For a Fistful Of Dollars, Vänner, Pulp Fiction osv... Kill Bill zoomningen är också en "Shaw Brothers Zoom", alltså en mycket snabb inzooming.

 

Stav/Grammatik fel, finns det mycket av, svårt att se dem när man skriver.

 

 

 

Hur var det annars? Funderar om man skulle byta ut några namn, tex Mark...

 

Gick historien att fatta?

 

 

 

Din kritik uppskattas mycket, bra att få veta vad andra tycker. Tack.

 

 

Kom på att jag inte skrivit att det här är mitt första manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan egentligen inte komma på någonting som jag vill se förändrat, bara små, ganska meningslösa saker som mest har med tycke och smak att göra. T.ex. så skulle jag vilja att absolut sista bilden var E.T gående mot kameran med ett elakt leende på läpparna och med de exploderande bensintankarna i bakgrunden, men som sagt, det där är ju en smaksak.

 

Läs igenom manuset en gång och rätta lite små fel bara så skulle i alla fall jag anse det vara färdigt. Bra jobbat, speciellt för att vara första gången! :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Ed: Tack för att du börjat läsa, hoppas du fortsätter, för tror att det blir lite bättre...

 

 

Håller med om att språket behöver förbättras...får se hur man ska göra.

Hade inte tänkt på det där med Rådjuret, men du har ju helt rätt att de inte kan vara i staden. Får ändra lite där...

 

 

Håller dock inte med om att när de pratar som "the girl" och "dad", att det skulle vara nåt problem. Sånt är det ofta.

 

 

 

Upskattar din kritik, läs gärna mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Många som klagat på julmusten, själv tycker jag det skulle vara kul med det i en film...

 

 

CKY, LIAC är en riktigt bra låt, kanske inte perfekt för rollfigurerna, men E.T vet man inte riktigt hur han är.

 

 

Hagelgevär med lasersikte, det finns.

 

 

Läs gärna mer, och säg vad du tycker

Länk till kommentar
Share on other sites

Ed, det är film, då är det så att kameran går sönder när man skjuter på den, då är det så att rådjur springer inne i städerna, och då är det så att tabletterna löser sig direkt ;)

 

 

Nej allvarligt, får tacka för mycket hjälp, bra kritik.

 

 

De två sakerna om Joe (åldern) och Jen (bästa iderna) kan jag hålla med om.

 

Vet inte hur jag ska göra för att ändra om Joe, så han blir äldre, men du kan ha rätt att någonting måste ändras.

 

Du kan också ha rätt angående Jen... men iofs har inte Joe gjort nåt jobb på länge... vet inte... ska fundera på det där...

 

 

Själv gillar jag sista scenen, och kommer nog inte att ändra på den.

 

 

Men tack för kritiken, och för att du tog dig tid att läsa igenom det :)

 

 

 

Föressten, en grej till: Var det lättläst eller svårläst? (flöt det på bra, eller var det jobbit att läsa)

 

 

 

 

Nån mer som läst nåt? Såg att det var 17 nerladdningar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...