Gå till innehåll

Hur lyckas man som amatörskådespelare?


miss.m

Recommended Posts

Hittade en teatertidning som heter Teatertidningen, den kanske har tips och annonser? På deras hemsida hittade jag http://www.teatertidningen.se/svensk.html#ankare234180 en massa länkar till såkallade Fria Grupper (vad det nu är) men man kanske kan skriva till dem och fråga hur man gör för att få vara med i gruppen? Jag vet inte mycket om teatervärlden måste jag erkänna :p

 

Kolla även AMS, folk söker skådisar där ibland.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade en teatertidning som heter Teatertidningen, den kanske har tips och annonser? På deras hemsida hittade jag http://www.teatertidningen.se/svensk.html#ankare234180 en massa länkar till såkallade Fria Grupper (vad det nu är) men man kanske kan skriva till dem och fråga hur man gör för att få vara med i gruppen? Jag vet inte mycket om teatervärlden måste jag erkänna :p

 

Kolla även AMS, folk söker skådisar där ibland.

 

Tack! Vad gulligt av dig...skall in och läsa detta, hoppas man finner något där :)..

Länk till kommentar
Share on other sites

I och med att du bor i Göteborg så borde det finnas tonvis med amatör-teatergrupper.

 

På linken nedan finns där en lista med teatrar och teatergrupper i Götan.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_teatrar_och_teatergrupper_i_G%C3%B6teborg

 

 

Allt du måste göra för att lyckas är att få så mycket på ditt CV som möjligt om du så måste göra gratis-jobb ett par gånger. Då får du dessutom erfarenhet om hur det ser ut bakom kameran. Det gäller dock att du också har en bra regissör och inte en typisk svensson som säger "jag har glasögon, flanell-skjorta och en kompis med kamera. Jag är en regissör" utan att du hittar en regissör med passion som riktigt kan leva sig in i regin. Det är såna du ska lyssna speciellt på, men sen samtidigt, tricket med att lyckas i filmvärlden är att lyssna och se på allt och alla inom film. Även de sämsta kan lära dig det bästa inom film.

Länk till kommentar
Share on other sites

I och med att du bor i Göteborg så borde det finnas tonvis med amatör-teatergrupper.

 

På linken nedan finns där en lista med teatrar och teatergrupper i Götan.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_teatrar_och_teatergrupper_i_G%C3%B6teborg

 

 

Allt du måste göra för att lyckas är att få så mycket på ditt CV som möjligt om du så måste göra gratis-jobb ett par gånger. Då får du dessutom erfarenhet om hur det ser ut bakom kameran. Det gäller dock att du också har en bra regissör och inte en typisk svensson som säger "jag har glasögon, flanell-skjorta och en kompis med kamera. Jag är en regissör" utan att du hittar en regissör med passion som riktigt kan leva sig in i regin. Det är såna du ska lyssna speciellt på, men sen samtidigt, tricket med att lyckas i filmvärlden är att lyssna och se på allt och alla inom film. Även de sämsta kan lära dig det bästa inom film.

 

Tack, skall gå in och kolla nu..

 

Ja jag hade inget hellre velat än det. Men det gäller ju bara att få ett sådant gratis jobb ens, det verkar vara super svårt! Jag vill verkligen lära mig och behöver all erfarenheter jag kan få...Hade vart underbart att få jobba med en passionerad regissör, där man kan få utlopp för ens kreativitet..jag kanske suger vem vet (men det vill jag mig inte tro), men det är endå en början, i sånna fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste återigen bara tacka alla er för eran hjälp, jag är oerhört tacksam.

 

TACK :)

 

Hur går det för dig då? Har någon hört av sig? Har du hört av dig?

 

Lite off topic, Tittade lite på folks profiler på statister.nu eller vad den heter och måste säga att de som hade party bilder med vännerna ser ganska oseriösa ut fast det var ändå väldigt många som poserar med en drink i handen. Den bilden hade man väl ändå inte skickat med om man söker jobb på Åhlens eller en mäklarfirma? Vet inte vad du har för bilder man kanske tjänar man på att ta en professionell bild? Budget varianten är att höra av sig till en fotoskola/kurs och fråga om de behöver modeller till porträtt bilder eller sätta en annons på skolans anslagstavla och bli fotad av någon fotoelev.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur går det för dig då? Har någon hört av sig? Har du hört av dig?

 

Lite off topic, Tittade lite på folks profiler på statister.nu eller vad den heter och måste säga att de som hade party bilder med vännerna ser ganska oseriösa ut fast det var ändå väldigt många som poserar med en drink i handen. Den bilden hade man väl ändå inte skickat med om man söker jobb på Åhlens eller en mäklarfirma? Vet inte vad du har för bilder man kanske tjänar man på att ta en professionell bild? Budget varianten är att höra av sig till en fotoskola/kurs och fråga om de behöver modeller till porträtt bilder eller sätta en annons på skolans anslagstavla och bli fotad av någon fotoelev.

 

Ja jag har fått PM med hjälp som hjälpt, jobba med indie film men det spelar ingen roll jag vill bara jobba med film så ;)...Jag det stämmer det du säger om statist.se jag har ingen partybild med ingen bra heller. Mina bilder är inte så fina men jag har tagit kontakt med en bekant som jag fick reda på även är fotograf ;))) så jag skall be honom hjälpa mig för en slant och så tänkte jag ha lite olika ansiktsuttryck i bilderna, för annars ser man kanske lite intetsägande ut? eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Mitt tips är att som sagt att först börja som amatörskådespelare, har man talang blir man oftast upptäckt. Och så brukar dom ju ibland sätta ut annonser i tidningar att dom söker skådespelare. Oftast är det ju mindre produktioner då. Men man måste ju börja någonstans. Själv gick jag från en lokal revy till en tv produktion på 4 år.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Det är väll samma regler för amatör skådisar som för amatör filmmakare, bara att synas så mycket som möjligt!

 

Gör egna filmer, hundratals av dem (om du bara hinner göra nio så är det också bra).

 

Skapa kontakter med allt och alla, var beredd att arbeta otroligt hårt. Samt att aldrig binda upp sig på att någon annan ska ordna något åt dig.

 

Jag och mina kompisar gick och lallade i flera år och bara väntade på att något "skulle hända". Sen dunkade vi näven i bordet och började filma. Bara efter några mindre menlösa projekt hade vi träffat massor av filmmänniskor och var involverade i flera större projekt.

 

 

Så det är bara att kämpa på : )

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Tack för alla tips.. Det har börjat komma igång, än så länge statistroller (med massa olika produktionsbolag), men det är alltid något!! Plus att jag fått träffa solk som älskar att agera lika mycket som jag!

 

Har även kommit på att jag gärna vill jobba bakom kameran med så skall kolla upp vad man kan arbeta med där..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...