Gå till innehåll

Projicera negativ? (bl.a. till Uppsala Bildteknik)


hampusforev

Recommended Posts

Yo!

Jag och en kompis har experimenterat lite på Stan Brakhages vis och skrapat och målat direkt på ett super8-film negativ. Negativ var det enda vi hade som inte behövde användas.

Hur som helst, GÅR det att projicera negativ i en projektor? Jag vet inte varför det inte skulle, färgerna borde ju bara bli omvända, men de färger vi målat direkt på filmen kommer ju att ha samma färg... eller? Finns det något som gör att det absolut inte går att projicera negativ film?

 

Hur som helst, sen när vi sett med en projektor att vi lyckats åstadkomma de resultat vi söker, har vi tänkt scanna filmen. Nu kanske det blir ett problem då jag inte vet hur pigga några scannerister skulle vara på att köra en, med råge, skrapad film som även blivit målad på. Jag kan garantera att färgen är helt ofarlig, den är vattenbaserad och har flagnar inte, det är som bläck. Men jag kan ju förstå skepticismen i att inte vilja riskera sin asdyra scanner till sådana pojkstreck (även om det är helt lungt enligt mig!!!!!!!!!).

 

Detta kanske du kan svara på Kent?

 

Nåväl, hej så länge!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur som helst, GÅR det att projicera negativ i en projektor?

 

Visst går det. Färgerna kommer att vara "fel", du kommer inte att kunna bedöma filmens kvalitet (rättexponerat, färger, osv), men visst går det.

 

Finns det något som gör att det absolut inte går att projicera negativ film?

 

Om man är rädd om filmen så bör man inte göra det, filmen blir dammig och repig. Men om det är ett kul projekt att testa, repa och måla på filmen med avsikt att ha den för projicering så visst.

 

Det är däremot ingen idé "att kolla" filmen innan man ska skicka den till scanning. För att se om den är värd att scanna, eller liknande. Man kommer inte att kunna bedöma det och samtidigt har man smutsat ner och eventuellt repat filmen, inte kul (om det inte är meningen alltså).

 

Nu kanske det blir ett problem då jag inte vet hur pigga några scannerister skulle vara på att köra en, med råge, skrapad film som även blivit målad på.... Detta kanske du kan svara på Kent?

 

Repigheten spelar ingen roll, och så länge färgen inte är av en tusch-typ eller bläck som "kladdar av sig" så spelar det heller ingen roll. Det ni har målat med svart tusch kommer att bli vitt efter scanningen, osv.

 

 

PS. Om någon har frågor riktade direkt till mig kan man med fördel kontakta mig direkt via email. Då får man snabbare svar och vi slipper fylla forumet med frågor som inte är riktade till forumet. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...