Gå till innehåll

Canon EOS 5D Mark II


Rabies

Recommended Posts

Fast med >38 Mbit/s så kvalitén är ju bra. Går ju att konvertera till en bättre codec för redigering. Oerhört snygga bilder. Priset är dock högt, i klass med kommande Red Scarlet, fast du slipper ju punga ut för en 35mm-adapter. Å andra sidan så fungerar inte den optisk sökaren vid videoinspelning vad jag har läst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Provade den lite idag och det verkar bli en ganska lovande kamera i övrigt. Tyvärr fick jag inte ta med mig bilder eller video hem för lite analys. MPEG4 H.264 verkar formatet vara iaf, och det borde fungera ganska bra med tanke på 1920x1080 upplösningen. Men i november skulle jag eventuellt få prova den fullt ut tillsammans med jobbets gluggar.

 

Ska bli intressant att titta lite på hur den kan lösa liknande uppgifter som en X1HL kan, då jag är mycket intresserad av att kunna använda långa gluggar, utan att behöva mecka med 35mm-satser som till synes verkar lite bräckligt.

 

Nya 5:an har dessutom utgång för extern mic, vilket t.ex Nikons D90 inte har, som dessutom filmar i MJPEG 1280x720. Testade den med idag och har med mig lite klipp hem som jag tänkte begrunda i redigeringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

H.264 är väl ganska hårt komprimerat? Beror kanske på inställningar och sånt men är det ett format som man kan jobba i liksom? Göra efterarbete på utan att det blir skit direkt

 

Komprimeringsgraden beror ju på bl a bithastigheten och antalet I-frames, Canon 5D har ju full hd, en hög bithastighet och ryktesvis en I-frame för var 15:e P-frame. Däremot så är det inget idealt redigeringsformat, där har ju RED fördelen med raw-formatet, men visst går det att komma runt det för Canon med antingen en hårddisklösning (om hdmi-utgången är live) eller åtminstone någon intermediär codec som t ex Cineform.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur fungerar det med HDMI utgången? Vd får man ut för infomation? Kan man koppla in en extern inspelare, typ Convergent-Designs Flash XDR, och spela in 4:2:2 1080p 100Mbit/s? Det vore en riktigt cool rigg för det priset.

 

Man kan inte ladda ner råklippen, det finns ingen annanstans att få tag på dem?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick detta svar på dvinfo.net när jag frågade lite om kameran och dess problem med den "jelly-liknande" effekten:

 

I believe the "jelly like effect" you are referring to is a result of the rolling shutter built into the imaging sensor used in this DSLR. As it is a function of the sensor, alternate means of recording the video will neither bypass or eliminate this problem.

 

Jag har aldrig riktigt förstått det där med rolling shutter, kanske någon som har mer koll på hur en kamera fungerar kan förklara vad det är och hur det kan ge bilden en sådan jelly-effekt?

Länk till kommentar
Share on other sites

En rullande slutare läser bilden uppifrån och ner (eller om det nu är nerifrån och upp). Om bilden rör på sig under "lästiden" resulterar det i en förskjutning mellan bildens övre och undre del. Kamerablixtar är ett bra exempel på nåt som kan bli ett problem. De är så kvicka att bara en del av bilden hinner exponeras av blixten. Kort förklarat. Den tekniken diskuteras visst friskt på RED-forumet för den som vill gå in djupare. De flesta (om inte alla?) CMOS-kameror verkar ha rullande slutare. Motsatsen är global slutare som läser varje pixel samtidigt, och den tekniken finner man på CCD.

 

Nu får nån rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle jag bara veta att jag inte kommer ha jättestora problem med den rullande slutaren så skulle jag nog köpa en. Kommer behöva en riktigt bra stillbildskamera, och även något att filma webbfilmer och mindre reklamfilmer på medan man går över till RED.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den är nog inte en kamera för alla situationer, men den kan ses som ett komplement där den vanliga videokameran inte gör jobbet. När man behöver kort skärpedjup i dåligt ljus på en statisk bild eller en bild med kontrollerad rörelse så är den säkert en pärla, eller när man vill använda extrema brännvidder.

 

Jag har filmat en del med HV20 nu och vet därför att jag inte har problem med rullande slutare. Jag är istället mer bekymrad över manuell kontroll. Har det nämnts någonstans att man har manuell kontroll över slutaren och ISO i movie mode på Canon, och att man får korrekt info på displayen? På Nikons D90 var det tydligen inte mycket som fungerade i movie mode.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vi sett i tester är att när du tilltar kameran, dvs rör bilden upp och ner får du flimmer på det horisontella planet.. Något att betänka om man nu köper denna kamera för filmfunktionen. Sedan har du en gräns på 12 minuter inspelningstid i taget. Är dock en sjukt fint fotokamera men filmfunktionen är att jämföra som ex en extrafunktion, typ webkamera i en filmkamera.. inte en primär funktion alltså men en trevlig bonus

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...