Gå till innehåll

"hyberslowmotion" program?


Jak00b

Recommended Posts

Tjena, jag har filmat lite grejjer med jättesnabb slutare och undrar vad man kan använda sig av för program för att göra jätteseg slowmotion av det man filmar. Då syftar jag på typ 5% av originalhastigheten. I premiere pro blir det laggigt och i sony vegas kunde man ha på typ max 25% av original hastigheten. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Beroende på hur filmen ser ut så skulle det kanske kunna funka med MVTools. Slängde ihop ett litet snabbtest och la på:

Först kommer originalfilmen följt av en som är nerbromsad 20 ggr (5%). Det funkar hyggligt i början men blir allt sämre ju närmare motorcykeln kommer.

 

Allt hänger på hur bra programmet lyckas analysera rörelsen i filmen. Mitt exempel var nog lite styggt eftersom cykeln kör förbi tämligen snabbt.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att få snygga slowmotions så är en snabb slutare inte vad du behöver utan möjligheten att ha fler fps. Om du har 25 fps på kameran så spelar de ingen roll hur snabb slutaren är - du spelar förtfarande bara in 25 bilder per sekund och de är dom bilderna som sedan dras ut för att skapa slowmotion-effekten - därav att de blir hackigt.

Du får aldrig en snygg slowmotion med 25 fps :/

 

Eller så kan man använda som nämnts ovan MVTools men ja, de finns ju brister där i som man ser i klippet postat i inlägget ovanför - tyvärr.

 

Lycka till..

Länk till kommentar
Share on other sites

nåt man kan göra är att använda pixel motion i after effects. vad den gör är att göra nya frames för att fylla igen tomrummet. så drar man ner till halva hastigheten så skapar den en ny frame mellan den före och den efter. skitbra grejer. sen vet jag inte hur långt man kan ta det, utan att man måste exportera och sen dra halva hastigheten av det klippet och köra pixel motion igen och sen fortsätta tills man har så sakta man vill. jag vill inte ens tänka på kavlitetförlusten. och då måste man filma med snabb slutare för att underlätta i AE.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.videocopilot.net/tutorial/speed_variation/

 

Går att få ner hastigheten till 1% i Video Vegas, Blir inte lika bra som med Pixel motion. Men ska gå. Har fixat en printscreen som förklarar.

 

http://forumbilder.se/thumbs/b27200812352P8f62.jpg

 

 

 

Här finns en längts ner på sidan UTAN pixelmotion.. som du sedan kan lägga på efteråt!!!

 

http://maltaannon.com/

 

Utan störreförlust kan du dubbla effekten!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har använt AE frameblending till mina 25 fps slowmo, tycker att de blev helt ok.

 

Här kan lära dig hur, tänk på att frameblenden skapar en animerad frame mellan varje ny frame, så det kan bli lite funky typ runt bubblor under vatten eller snabba fötter, men där kan du keya bort problemet. Frameblenden mörkar ner bilden en anning med, så se upp där.

 

http://www.videocopilot.net/basic/ae_time.html

Länk till kommentar
Share on other sites

nåt man kan göra är att använda pixel motion i after effects. vad den gör är att göra nya frames för att fylla igen tomrummet. så drar man ner till halva hastigheten så skapar den en ny frame mellan den före och den efter. skitbra grejer. sen vet jag inte hur långt man kan ta det, utan att man måste exportera och sen dra halva hastigheten av det klippet och köra pixel motion igen och sen fortsätta tills man har så sakta man vill. jag vill inte ens tänka på kavlitetförlusten. och då måste man filma med snabb slutare för att underlätta i AE.

 

Missade detta men jag tror vi pratar om samma sak...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...