Gå till innehåll

Byte av drivrem i projektor?


bassbucket

Recommended Posts

Ska överföra lite super-8 på DVD el. dylikt har jag tänkt mig. Idag så skulle jag testa projektorn (av märket yelco MP-330). Verkade fungera nästan helt felfritt tills jag skulle spola tillbaka filmen. Helt plötsligt så fungerade den inte längre. Jag anade snabbt oråd om driv-remmen och lossade kåpan för att inse att den var i 2 bitar. Som även blev 4 bitar efter lite studerande och konstaterande att den var söndertorkad.

Beställde en sådan drivrem, men undrar hur bytet går till.

Är den såpass spännbar så den går att töja runt utan problem, så den inte går sönder, eller måste man skruva bort allt och sätta dit den med nogrann finess?

Anledningen att jag frågar är att jag beställer dessa delar från England (vet inget ställe här i Sverige. Tipsa gärna).

Senast beställde jag en filmhjulsadapter 8mm- super-8. Bara för att inse att jag även behöver en drivrem. Dvs ytterligare en veckas väntetid. Jag har heller ingen lust att beställa massa reservdelar i förebyggande syfte. Men börjar fundera om det kanske ändå vore bäst.

Och till sista utläggningen.

Filma super-8, 18fps (eller ja...beroende på hastigheten på projektorn, eller hur det nu funkar.) med HDV 25fps kommer att resultera i flimmer? Vad är bästa sättet att föreviga super-8. DIY-semi-amatör-style?

Nån nämnde matt A3 Papper?

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt kul att det löste sig! Ta nu hand om dina filmer så de inte börjar spricka.

 

Japp, funkar jättebra! Har fört över 20+ filmer till datorn idag. Helt över förväntan bra kvalitet.

 

Kan du ge adressen till stället varifrån du beställde reservdelarna? Ifall att man själv skulle vara i behov av nya delar.

 

Det är från ebay jag beställt. http://stores.ebay.com/e-s-photographics

Funkar jättebra med frakt och allt. Fick remmen på bara några dagar. Helt okej priser också. Kanske finns nån som säljer reservdelar i Sverige också fast inte hittat nån länk...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...