Gå till innehåll

Projektorn vill inte dra in min Super 8 film. Varför?


forstheim

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har fått låna en Super 8 projektor för att spela upp gamla filmer som jag har liggandes här hemma. Men det var evigheter sedan jag laddade en sådan projektor med film och pinsamt nog får jag inte det hela att fungera. Jag har nog förstått hur det ska vara, men projektorn vill liksom inte dra igenom filmen till den bakre kassetten. Precis som om den inte fäster i filmens "taggar". Vad gör jag för simpelt fel? Vad har jag missat?

 

Projektorn är förresten en Eumig Mark 610 D.

 

 

/Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för snabbt svar. Mycket tacksam för det!

 

Det verkade vara en spak som man var tvungen att skjuta åt sidan för att projektorn skulle mata igenom. Så det problemet är nu löst. Men nu har det uppstått ett annat problem. När projektorn spelar upp filmen verkar inte den bakre och den främre kassetten snurra med samma hastighet eftersom filmen "snurras av" från den främre kassetten. Någon idé om varför detta händer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vända på rullen? Den är vad jag förstår åt rätt håll nu, dvs som ett snabela @, fast spegelvänt om du förstår vad jag menar.. :-)

 

Vet inte om det kan ha att göra med att jag har en liten rulle fram och stor rulle bak? För stor rulle både fram och där bak fungerar i alla fall som det ska. Har ännu inte fått upp duken så att jag kan avgöra hur det ser ut i bild. Ska testa det nu! Men som sagt, när jag kör liten rulle fram så snurras filmen ur.

 

Har du annat förslag på hur jag ska komma till rätta med detta, eller du vill fortfarande att jag ska vända på rullen..? :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vänd på rullen, alltså... Om du tittar på projektorn från det håll du kan trycka dit filmrullen. Vi säger att filmen är uppspolad "med högervarv" på rullen, så som den är på projektorn just nu. Dra ut filmrullen, vänd på den ett halvt varv och stoppa tillbaka den på projektorn igen. Nu ska filmrullen vara uppspolad "med vänstervarv".

 

Nu borde projektorn spänna filmen lite lätt, istället för att hela tiden rulla ut filmen lite lätt.

 

"Men då blir perforeringen fel..." hör jag någon säga. Flip, vänd på filmremsan ett halvt varv på väg in till projektorn. Eller spola filmen fram och tillbaka via en annan filmspole och vänd den rätt. Men det går lika bra att "flippa" filmremsan så att perforeringarna kommer rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

För stor rulle både fram och där bak fungerar i alla fall som det ska.

 

Den är för att det klena "spännandet" av filmen inte orkar rulla ut film från den stora filmrullen. Om du tänker dig att du ser på den stora filmrullen till slutet, då har du ju bara en liten filmrulle kvar... Så det ska fungera oavsett storlek på filmrullen (det är därför den spänner filmen istället för att den "rullar ut" film).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar som det fungerar efter att den lilla rullen fått snurra ett tag. Får väl helt enkelt hjälpa den lite på traven i början. Har nu sett den första lilla filmen. Ingen aning vad som var på den, men det visade sig att det var när jag hade barnkalas (tror jag fyllde nio år eller så). Hur j-kla kul och nostalgiskt som helst.. :-) Vad som finns på flera av dem andra rullarna har jag inte heller en aning om. Så spännande! :-)

 

Tack för din hjälp så här mitt i natten!

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag kollar på min farfars filmer som jag är väldigt rädd om litar jag inte på matningen på projektorn så jag har klistrat dit en halvmeter av naken film på de rullar jag är mest rädd om. Dessutom föredrar jag att "frikoppla" maskineriet och trä filmen manuellt. Sedan drar jag lite i den bakre rullen så att filmen är spänd. En sista koll så att "hålen" ligger rätt, släpper frikopplingen och njuter av gamla familjefilmer av delar av familjen jag aldrig mött. Att farfar hade några xxx rullar för den tiden behöver inte farmor som fortfarande är vid liv veta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips till alla som har gamla 8mm famljefilmer: Se till att få dem överförda till DVD. Filmbasen torkar ut och blir skör, färgerna bleknar och förvrängs med tiden. Varje gång man ser på filmerna med en projektor så riskerar man nya repor...

 

Hur bra färgerna håller beror mycket på vilken filmemulsion som har använts, En del "uddamärken" som var lite billigare att köpa har fått helt knasiga färger medans Kodaks Kodachrome fortfarande håller bra kvalitet.

 

Om det sedan är till redigeringsbara datafiler eller till färdiga film-DVD skivor kan man ju fundera på, bara man till slut ser till att filmerna digitaliseras och sparas ner på bra DVD skivor. Bara det inte stannar upp i funderingsfasen alltför länge, eftersom filmerna sakta försämras hela tiden.

 

Något värt att fundera på i alla fall, om man har filmer man är väldigt rädd om. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, filmen riskerar att spricka med tiden. Ska man filma av sitt material hemma så gör det mot ett matt A3-papper. Se till att rummet är kolsvart men då aldrig kameran aldrig kan hamna exakt bredvid projektorn kan du behöva justera vinkeln i efterhand. Använder du dessutom en DV-kamera så kan det blin fel i bildsynken, dvs du får ett flimmer som inte är särskilt snyggt. Det är lite bökigt att få till men jag tror att ovanstående medlen kan förklara det bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, filmen riskerar att spricka med tiden. Ska man filma av sitt material hemma så gör det mot ett matt A3-papper. Se till att rummet är kolsvart men då aldrig kameran aldrig kan hamna exakt bredvid projektorn kan du behöva justera vinkeln i efterhand.

 

Yes, jag har en överföring till Mini DV-band i tankarna..och så småningom också försöka få ut det på DVD-skivor. Jag hittade många guldkorn på filmerna jag nu sett under större delen av natten, även om en mindre del av materialet höll riktigt usel kvalitet. Men mycket av filmmaterialet ska nog fungera att digitalisera ändå.

 

Det blir nog till att hålla sig vaken i natt också skulle jag tro.. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...