Gå till innehåll

Spela in ljud mobilt?


JRvideo

Recommended Posts

Hej

 

Jag har en mic med xlr kontakter, nu undrar jag om det finns någon extern grej man kan plugga in micen i och spela in ljudet. För att sedan redigera i typ premiere eller liknande.

 

Gärna en fysisk butik i stocholm som säljer grejerna.

 

 

Tack för alla tips :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som har erfarenhet ev denna makapär. Jag kopplade in min externa mic...den jag har till datorn. en Röde med XLR portar....men får det inte att fungera, måste den ha extern spänning för att drivas?

 

Nu känner jag mig rätt dum, har läst manualen men hittar inget...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska ha 24 OCH 48 :)

 

(24 bitar och 48 khz alltså)

 

Och uppdatera gärna till senase fw om du inte redan har den.

http://www.zoom.co.jp/english/download/software/h4.php

 

man kan välja 96hz med, ska man inte ha det högsta?

 

När man väljer att slå på och av phantom matningen så kan manvälja 24 eller 48....är det hz eller bitar?

Länk till kommentar
Share on other sites

H4:an vill jag minnas är väldigt avrundad efter cirka 16KHz, så du vinner inget jag tror du kommer kunna höra själv på 96KHz.

Med det inte sagt att man inte vinner nåt på det, frågan är bara om den lilla kvalitetsskilnaden på just den burken är värt den dubbla datamängden :-)

SJälv kör jag ofta 192KHz på min burk, men den är å andra sidan gjord för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

48 khz är standard när det gäller filmljud än så länge. Och h4an dubblar nog bara minnet, tror inte komponenterna fixar att utnyttja hela det spektrat så kör på 48.

 

När man pratar om 16 eller 24 är det oftast bitar man menar, medans samplingsfrekvensen (Hz) ligger på 44,1 - 48 - 88 - 96 - 192.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren, ja jag kör väl 96 för "säkerhets skull" Jag samplar bra mycket korts ljud, inga längre intervjuer och så.

 

De projektinställningarna jag har är 48 så det stämmer ju bra.

 

Hoppas bara kvaliten håller i slutet

 

Ska du ändå redigera i 48 så spela in med det från början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ni tänkt på designen av de båda? Den ena ser ut som en rakapparat (med puffskyddet på var jag tvungen att skratta). Den andra ser ut som en elak Tazer.

Designen har ett syfte men ändå.

 

He he jag håller med, och H4an är lite tråkigt plastig. Men nu spelar inte designen så jättestor roll, i allafall inte för min del :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

När man väljer att slå på och av phantom matningen så kan manvälja 24 eller 48....är det hz eller bitar?

 

Vid detta phantommatningsvalet undrar din H4 hur många V (Volt) du önskar att enheten skall driva den ansluta XLR enheten med, 24V samt 48V finns som val på din H4!

Din RODE är garanterat 48V krävande!

 

Denna inställning skall INTE förväxlas med 24 / 48 i andra sammanhang, då man oftast menar 24 bitars djup vid 48 khz samplingsfrekvens.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vid detta phantommatningsvalet undrar din H4 hur många V (Volt) du önskar att enheten skall driva den ansluta XLR enheten med, 24V samt 48V finns som val på din H4!

Din RODE är garanterat 48V krävande!

 

Denna inställning skall INTE förväxlas med 24 / 48 i andra sammanhang, då man oftast menar 24 bitars djup vid 48 khz samplingsfrekvens.

 

Ah, det där var ju smart, jag har aldrig använt externa mikar och har således aldrig behövt slå på phantom-matningen. Är dock fortfarande tveksam till att alla sånna här mobila små enheter kan leverera tillräckligt med ström som vissa mikar behöver. Antagligen tillräckligt för att de ska fungera, men kanske inte tillräckligt för att de ska låta så bra som de kan göra. Men somsagt, det är ju min teori.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, det där var ju smart, jag har aldrig använt externa mikar och har således aldrig behövt slå på phantom-matningen. Är dock fortfarande tveksam till att alla sånna här mobila små enheter kan leverera tillräckligt med ström som vissa mikar behöver. Antagligen tillräckligt för att de ska fungera, men kanske inte tillräckligt för att de ska låta så bra som de kan göra. Men somsagt, det är ju min teori.

 

Kan inte mer än att hålla med om din teori..

Att 2 st R6 AA batterier skulle kunna försörja tillräckligt för att kunna upprätta en 48V spänning är inte omöjligt, dock som sagts, hur pass stabil denna upprättelsen på en 48V lina sedan är, är en annan sak.

 

Samma visa när det gäller val av nätaggregat till datorer..

En del tycks undgå att prioritera detta som en utav de viktigaste komponenterna i en dator.

Dock säger jag som alltid, kompromissa aldrig när det gäller stabilitet i strömförsörjningen, då stabiliteten i detta fall är ytterst viktigt för att allt skall kunna fungera korrekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan inte mer än att hålla med om din teori..

Att 2 st R6 AA batterier skulle kunna försörja tillräckligt för att kunna upprätta en 48V spänning är inte omöjligt, dock som sagts, hur pass stabil denna upprättelsen på en 48V lina sedan är, är en annan sak.

 

Samma visa när det gäller val av nätaggregat till datorer..

En del tycks undgå att prioritera detta som en utav de viktigaste komponenterna i en dator.

Dock säger jag som alltid, kompromissa aldrig när det gäller stabilitet i strömförsörjningen, då stabiliteten i detta fall är ytterst viktigt för att allt skall kunna fungera korrekt.

 

Jag förstår hur du tänker....När jag ( doktorerade ) i Inverters 230v i sommras så fick jag smaka på den läxan :-) sinus...jojo

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...