Gå till innehåll

Nikon D90 med filmfunktion


landen

Recommended Posts

Om det funkar så bra som jag vill tro att det gör så ser jag ingen anledning att ha kvar min panasonic DV-kamera längre.

 

http://chsvimg.nikon.com/products/imaging/lineup/d90/en/d-movie/

 

Lite mer info finns här

http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1617/overview.html

http://www.kenrockwell.com/nikon/d90.htm#hd

 

 

Skärpedjup

Länk till kommentar
Share on other sites

D90s D-Movie mode verkar kunna bli en rolig grej att latja med. Var annars får man 720p med utbytbar optik och en så stor sensor för det priset? Man får ju också en riktigt schyst systemkamera. Höga ISO och ljusstark optik kan vara hur roligt som helst att leka med i D-Movie mode, eller kanske att filma med riktigt långa teleobjektiv eller riktigt korta vidvinklar utan kompromisser. För mig som tidigare önskade en 35mm-adapter till videokameran för att träna upp mitt filmfotografiska sinne ser D90 mer intressant ut. En annan uppenbar fördel är att jag vid vissa tillfällen slipper släpa med mig både videokamera och systemkamera.

 

Problemen jag ser är:

 

- Tidsbegränsningen på 5 min. Varför? Blir sensorn överhettad? Hur länge måste man vänta mellan varje 5-minuters tagning?

- Exponering. Går det verkligen att låsa slutartiden på ett ergonomiskt sätt, eller kommer exponeringen att hysteriskt hoppa fram och tillbaka som i videoklippen på sidan?

- MJPEG-komprimeringen. Hur bra hanterar den färgkorrigering? Rånar den bilden på kontrastomfång?

- LCD-displayen. Eftersom sökaren inte fungerar i D-Movie mode är LCD:n det enda man har att fokusera med. Är den stor och skarp nog eller blir det nödvändigt att koppla in en display via HDMI?

- Rullande slutare. Ser aningen värre ut än min HV20. Det beror på hur man filmar, men den kan vara ett problem.

- Upplösningen. Får man verkligen 720p? Utnyttjas sensorn på bästa sätt?

- Bildhastigheten är "bara" 24fps. Kommer en europeisk modell med 25fps?

- Informationen på displayen går enligt vissa inte att stänga av. Tråkigt om man har planer på att spela in signalen från HDMI-porten för att förbigå komprimeringen.

 

Jag vill se alster och tester från folk som vet vad de pysslar med innan jag kan göra en rättvis personlig bedömning. Jag har hittills bara sett två videoklipp som antas komma direkt från kameran utan någon ytterligare komprimering och jag kan väl säga att jag är halvimponerad.

 

Jag anade att detta var på väg i och med Live-view, och nu går det äntligen åt rätt håll. Än så länge verkar funktionen mest vara en leksak, men det finns stort hopp för framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

- Tidsbegränsningen på 5 min. Varför? Blir sensorn överhettad? Hur länge måste man vänta mellan varje 5-minuters tagning?

Om sensorn i D90 är lika strömslukande som den i D200 så lär det vara ungefär så lång tid som batteriet räcker. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det så illa? Jag har bara testat Canons live-view och där verkade det inte vara en fråga om några minuter i alla fall, men de kanske har en strömsnålare sensor?

 

EDIT: Liten uppdatering om exponeringen. Den går uppenbarligen att låsa, men jag läste precis detta på dpreview:

 

Auto Exposure and Auto Focus Lock

 

Pressing this button locks the current exposure and focus, they remain locked for as long as you hold the button even if you press or release the shutter release button. The exact function of this button can be set via CSM f4.

Läs det understrukna. Det ser inte särskilt roligt ut.
Länk till kommentar
Share on other sites

Kan inte hitta någon PAL version på gång- 24 bilder per sekund. laddade ner ett clip från webben fråb D90 och konverterade i FCP Compressor till Prores 422 i 720p - kunde inte se nån skillnad. Kan tex klippas ihop med HV20 material?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte det är någon bra idé att köpa en sån kamera av den enkla anledningen att det blir för mycket teknik innanför skalet, kort sagt mer skit som kan gå sönder.
Det är ju inte särskilt mycket mer teknik än de kameror som redan har live-view, men det kanske var dem du syftade på också...?
Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju inte särskilt mycket mer teknik än de kameror som redan har live-view, men det kanske var dem du syftade på också...?

 

Jo det är väl mer teknik än live-view. Man sliter nog rätt mycket på kameran om man filmar. Detta är den första systemkameran med filmfunktion, kanske ska låta tekniken utvecklas först.

 

Och igen. Det är ny teknik och mer saker i skalet kan gå sönder.

 

Antar väl att det är mest personliga spekuleringar. Men skulle jag köpa en systemkamera så ska det vara en hederlig som man bara kan fotografera med. Sen så har man en videokamera på sidan om :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan ändå behöva uppgradera min D80, så en D90 verkar bli det naturliga steget för mig. D90 verkar bli en schyst systemkamera då den har mycket gemensamt med D300. Man kan ju "bara" fotografera med D90 också. Videofunktionen ser jag än så länge som en leksak, och känner jag Nikon rätt så är inte videofunktionen något som kommer att öka slitningen på kameran vid normalt bruk. Alltså, köper jag D90 så köper jag den inte som en videokamera, jag köper den som en systemkamera och får en videofunktion på köpet som kan vara rolig att testa just för att det är ny teknik. Videokamera har jag som tur är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan ändå behöva uppgradera min D80, så en D90 verkar bli det naturliga steget för mig. D90 verkar bli en schyst systemkamera då den har mycket gemensamt med D300. Man kan ju "bara" fotografera med D90 också. Videofunktionen ser jag än så länge som en leksak, och känner jag Nikon rätt så är inte videofunktionen något som kommer att öka slitningen på kameran vid normalt bruk. Alltså, köper jag D90 så köper jag den inte som en videokamera, jag köper den som en systemkamera och får en videofunktion på köpet som kan vara rolig att testa just för att det är ny teknik. Videokamera har jag som tur är.

 

Jo det är ju trevligt. Men jag skulle lägga till 4000 och köpa en vanlig D300 istället. Jag tycker om stora kameror :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Vad är det billigaste alternativet om man vill åt skärpedjup och upplösning, om man bortser från Nikon-D90 och nya 5D från canon. Vill inte hålla på med adaptrar osv, känns bara omständigt. Funderar på att sälja min panasonic GS-250 samt min Nikon D50 till förmån för en D90, för att just kunna filma mer kreativt. Tycker att det jag filmar i DV blir så sunkigt och bara trist att jobba med.

 

Men är som sagt lite nyfiken på vad det finns för alternativ, sett att panasonic har kommit med en del nya HD-kameror, men antar att möjlighet till skärpedjup i dessa är obefintlig i dessa billigare kameror. Tänker på canon, sony och panasonics HD-kameror under 10 000kr. Då utan adaptrar osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, en XLH1 är förmodligen en hel del billigare än ett Red-system.

50papp för huset med standardobjektiv. En EOS konverter och objektiv för 10-15000 så har du en HDkamera med riktigt bra skärpedjup under 70 tusen. Allt är bara att klicka dit och köra. Har man redan EOS objektiv så blir det ännu billigare givetvis.

 

Om sen EOS konvertern räknas som adapter eller så vet jag inte, men eftersom det är orignalutrustning och inget man måste konfigurera eller tweaka eller bygga hemma så ser jag den som vilket tillbehör som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om sen EOS konvertern räknas som adapter eller så vet jag inte
Det har du rätt i, men den ger väl en förstoring på 7,2x eftersom det mesta av bilden hamnar utanför bildsensorn. Jag antog helt enkelt att landen ville ha bibehållen brännvidd, men jag inser nu att han inte nämnde det. Så, EOS-adaptern är ett alternativ för den som vill åt skärpedjupet och kan leva med förstoringsfaktorn.
Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår inte varför alla vill ha en d90 eller eos 5d mark 2 :S. Du har ju inga manuella inställningar på varken slutare eller bländare, dessutom blir det jättedåliga resultat om man rör kameran för mycket. Det är ingen filmkamera. Dessutom är det ju hårt komprimerat, h.264 :P. Vad är det som är så omständigt med en 35mm adapter :S.

 

Visst en stor sensor i all ära, men kameran är gjord för att fotografera, inte filma ;).

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår inte varför alla vill ha en d90 eller eos 5d mark 2 :S. Du har ju inga manuella inställningar på varken slutare eller bländare, dessutom blir det jättedåliga resultat om man rör kameran för mycket. Det är ingen filmkamera. Dessutom är det ju hårt komprimerat, h.264 :P. Vad är det som är så omständigt med en 35mm adapter :S.

 

Visst en stor sensor i all ära, men kameran är gjord för att fotografera, inte filma ;).

 

Tack. Tänkte precis säga samma sak. Hur f*n kan man tro att detta ska ersätta videokameran ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack. Tänkte precis säga samma sak. Hur f*n kan man tro att detta ska ersätta videokameran ?

 

De filmer sjukt mycket bättre än små Dv filmkamerorna. Om man köper en Nikon D90 för 9000kr får man ju mycket för pengarna, grym film kamera plus en grym kamera det är as mycket bättre än att köpa en gammal dv kamera som film as kast! Som man inte kan ändra några inställningar alls på.

 

Titta in detta testet: D90 vs HVX200

Det är en 9000kr kamera mot 60 000kr film kamera

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast om jag nu sätter på ett 35mm objektiv av bra kvalité på en HVX skulle skillnaden bli minimal (är min uppfattning)

Alltså det är optiken som ger D90 fördelar, inte kameran.

 

Dessutom kan ni ju glömma allt vad ljudinspelning av kvalité är på en D90.

Där är dock EOS 5D MkII bättre då den kan ta extern mic.

 

Men D90 är inget som ersätter en DV-kamera helt idag, tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...