Gå till innehåll

5.1 kanaler, exakt till vilka högtalare?


walfridson

Recommended Posts

Konverterat ett 5.1 ljud till 6 separata ljudspår.

Sökt en hel del men finner ingen info vilken kanal som ska spelas upp på vilken högtalare i ett 5.1 system.

Någon som vet?

Det beror på...

Ta en titt på http://avisynth.org/mediawiki/GetChannel så hittar du info om detta. Lite längre ner på sidan listas kanalordningen i några olika varianter på komprimering.

 

Rimligen kör man ju WAV vid editering och komprimerar sen till AC3 efter slutmixen. Då torde komprimeringsprogrammet hålla reda på kanalordningen självt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns en hög fler standarder, men den här är vad som gäller för DVD samt Dolby & DTS på bio.

Tydligen är Dolby, DTS och WAV alla olika i själva strömmen men det märker man inte så länge man bara håller sig till WAV-editering och låter programvara sköta resten...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, osäker på det, men inte omöjligt.

Vare sid det har varit online eller offline jag lämnat in så har det varit i standard ITU/SMTPE-configuration L R C LFE Ls Rs, så även i DTS, med Left Total på Ch7 & Right Total på Ch8...även om jag tycker det är grymt onödigt eftersom jag endå aldrig lägger ner tid på att matrixera nåt jag inte får uttrycklig order om...

Avskyr matrixering.

 

Hittar inget om det i någon av mina böcker eller papper, men om Dolby, DTS & PCM hade sina egna configurationer av kanaler, så hade dom rimligtvis inte kunnat samsas på en DVD-skiva utan att ställa till jävelskap tycker man.

Osäker på hur det nu var med bio, så känns som en god idé att få tummen ur & pallra sig iväg till en maskinist jag känner & fråga :-)

På bio är det betydligt lättare att patcha sånt som man vill, det gör man normalt sett inte på en dator alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...