Gå till innehåll

Canon XL-1 - Fotboll


studiog

Recommended Posts

Hej ..

 

Har lånat en Canon XL-1 över helgen och skall filma Fotboll med den.

Har någon erfarenhet av att filma det med denna kamera och är det någe speciellt man behöver tänka på . Den kommer att stå på stativ upp på läktarens tak. Inställningar på kameran osv eller skall man bara köra på den gröna runtan vilket innebär Automatik ?? Eller får man bättre kvalitet med en Panasonic NV-GS500 ??

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej ..

 

Har lånat en Canon XL-1 över helgen och skall filma Fotboll med den.

Har någon erfarenhet av att filma det med denna kamera och är det någe speciellt man behöver tänka på . Den kommer att stå på stativ upp på läktarens tak. Inställningar på kameran osv eller skall man bara köra på den gröna runtan vilket innebär Automatik ?? Eller får man bättre kvalitet med en Panasonic NV-GS500 ??

 

Tack för alla svar !!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var kanske inte så många som såg din post mellan 20.27 igår och 07.07 idag!

 

Om du inte är van vid XL1 så behöver du öva dig en hel del på att använda manuell fokus eftersom systemet är servostyrt och kräver en hel del övning. En annan viktig sak är att inte låta skina in i sökaren eftersom det då lätt blir en brännskada på den lilla bildskärmen. Skydda alltid sökaren från direkt solljus!

 

I övrigt är XL1 en utmärkt kamera som jag använt i 7 år. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var kanske inte så många som såg din post mellan 20.27 igår och 07.07 idag!

 

Om du inte är van vid XL1 så behöver du öva dig en hel del på att använda manuell fokus eftersom systemet är servostyrt och kräver en hel del övning. En annan viktig sak är att inte låta skina in i sökaren eftersom det då lätt blir en brännskada på den lilla bildskärmen. Skydda alltid sökaren från direkt solljus!

 

I övrigt är XL1 en utmärkt kamera som jag använt i 7 år. Lycka till!

 

Hejsan ..

Jasså men kan man inte köra Automat Fokusering ?

Blir ju lätt jobbigt att Fokusera manuellt då man filmar fotboll.

Kommer att ha en liten tv monitor kopplad till kameran så man slipper stå å kika i den lilla sökaren. Har annars Xl-1 mycke bättre bildkvalite än en Panasonic NV-GS 500 ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst kan du köra auto fokus. Jag vet inte något om GV-500 men XL1 har ju 3 st CCD på 1/3 tum så kvaliteten kommer du inte att kunna klaga på med reservation för hur du hanterar kameran.

 

För en som inte filmat med en sådan kamera och nu skall filma Fotboll.

Vad skulle du köra för inställningar för att inte göra det hela för invecklat.

Har tyvärr inte allt för mycke tid å träna med kameran ..

 

Tack för alla tips !!

Länk till kommentar
Share on other sites

För någon som aldrig användt sig utav en Canon XL serie kamera, bör under viktig filmning förlita sig på halv-automatik.

Jag rekommenderar att du håller dig till AF (Auto-Fokus) och kör på TV läge, dvs prioriterad manuell slutartid vid AI (Automatiskt bländarvärde).

Den manuella slutartiden lär vara till en god hjälp, speciellt vid filmning av fotboll eller andra snabba sporter.

Efter väder och ljus, håll god koll på ND filter på optiken och försök att hitta ett bra samspel mellan filtret och slutartiden för bästa ljusåtergivning.

Håll dig på A-Gain (Automatisk Gain) som finnes på sidopanelen på kameran. Om kameran vill använda sig utav digital Gain under utomhusfilmning i dagsljus, så är det för lite ljus som träffar sensorn, då i ditt läge pga. för högt ND filter eller för hög slutartid.

Längesedan jag använde mig utav en XL-1, men jag tror att kameran precis som med uppföljaren XL-2 i sökaren signalerar om Gain används.

Länk till kommentar
Share on other sites

För någon som aldrig användt sig utav en Canon XL serie kamera, bör under viktig filmning förlita sig på halv-automatik.

Jag rekommenderar att du håller dig till AF (Auto-Fokus) och kör på TV läge, dvs prioriterad manuell slutartid vid AI (Automatiskt bländarvärde).

Den manuella slutartiden lär vara till en god hjälp, speciellt vid filmning av fotboll eller andra snabba sporter.

Efter väder och ljus, håll god koll på ND filter på optiken och försök att hitta ett bra samspel mellan filtret och slutartiden för bästa ljusåtergivning.

Håll dig på A-Gain (Automatisk Gain) som finnes på sidopanelen på kameran. Om kameran vill använda sig utav digital Gain under utomhusfilmning i dagsljus, så är det för lite ljus som träffar sensorn, då i ditt läge pga. för högt ND filter eller för hög slutartid.

Längesedan jag använde mig utav en XL-1, men jag tror att kameran precis som med uppföljaren XL-2 i sökaren signalerar om Gain används.

 

 

Testa filma en match ida.. Men herregud vilken resultat :)

Ser ju inte alls bra ut. Körde på AF och Automat men skärpan hinner ju intte alls med.

Va har man gjort för fel då ??

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte använt manuell fokus.

 

Nope .. Iom jag plåtar stillbilder med en Canon Eos 1d MkIII så jag vet ju hur

canon objektiven fungerar ..Men tydligen inte hur deras Videokameror fungerar.

Synd juh för jag tror denna kamera klarar av att leverera ganska bra Filmkvalitet.

Vet någon hur snabb AF e på denna Videokamera då ??

Länk till kommentar
Share on other sites

På den enda XL1 jag har provat var manuell fokus en pina. Sökaren kunde inte visa en skarp bild var man än lade skärpan, så det var mycket svårt att veta var man hade skärpan. Nu vet jag inte om det gäller alla XL1. Det kanske var en defekt. Om det inte skulle vara en defekt så får man väl köra lite autofokus i början och lära sig hur det ser ut när skärpan ligger rätt, så att man kan ha det i bakhuvudet när man fokuserar manuellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

På den enda XL1 jag har provat var manuell fokus en pina. Sökaren kunde inte visa en skarp bild var man än lade skärpan, så det var mycket svårt att veta var man hade skärpan. Nu vet jag inte om det gäller alla XL1. Det kanske var en defekt. Om det inte skulle vara en defekt så får man väl köra lite autofokus i början och lära sig hur det ser ut när skärpan ligger rätt, så att man kan ha det i bakhuvudet när man fokuserar manuellt.

 

Så meo är det ingen kamera man filmar sport och andra snabba rörelser med !!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, jag kan mycket väl ha fel då jag bara har provat en XL1 i det hastigaste. Kamerans ägare störde sig dock också på sökarens skärpa... eller oskärpa, och då har han använt den en längre tid. Det kan ju ha varit en defekt. Det skulle vara intressant att höra om någon annan har något att säga om sökaren. Om du har lånat kameran och har den hos dig så kan du ju alltid prova själv och se. Manuell fokus är väl kanske att föredra om du ska filma sport med snabba rörelser. Autofokus kan ju annars flacka fram och tillbaks i en sån situation.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gällande AF så är det helt beroende på optik och samspelet med slutartid, samt om kameran är i Canons 25F läge eller på 50i.

AF presterar enormt mycket bättre i Interlaced (50i) läge.

Delbilderna träffar sensorn och AF får uppdateringsintervaler var 1/50 sekund (om inte mer om önskat).

Helt beroende på vilken brännvid man ligger på, även om fallet är att filma fotboll, så kan AF fungera fint, det beror mycket på om intensiva in-ut zoomningar görs, återigen speciellt i 25F läget.

Ligger du konstant i samma komposition under samma brännvid, så kan man även använda sig utav en förinställd konfiguration i optiken för att låsa fokus.

Har arbetat med både XL-1, XL-2 samt XL-H1, samtliga standardoptiker på dessa kameror är otroligt AF-slöa i 25F läge.

Att arbeta med MF har jag upplevt varit bäst på XL-2, som dock har den sämsta betraktningsvinkeln när det gäller sökaren. XL-H1 däremot har en sökare med betydligt bättre betraktningsvinkel, dock med eftersläpningar och en aning oskärpa.

Även om dessa kameror är fantastiska i de flesta fall, så faller alltid något i mindre poäng, i dessa fall, sökaren.

 

Just därför att jag bad postaren att i första fall låta AF göra jobbet, en helt oerfaren person med XL-1 vid första filmningen, bör deffinitivt undvika MF om filmingen är "One-shot-only".

Att resultaten inte blev som önskat, beror garanterat på oerfarenhet.

En högre slutartid än standard 1/50 hjälper oehört vid filmning av fall som dessa.

Rekommendationen var:

 

TV läge - önskad slutartid.

AF.

ND filter efter ljusförhållande.

A-Gain.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller helt med video sync. Använde min XL1 i många år och det krävs massor av träning för att kunna använda manuell fokus vid snabba förändringar.

Jag hade inte problem med skärpa i sökaren förutsatt att sökarens fokusjustering stämde med ögonens optik.

Länk till kommentar
Share on other sites

På den enda XL1 jag har provat var manuell fokus en pina. Sökaren kunde inte visa en skarp bild var man än lade skärpan, så det var mycket svårt att veta var man hade skärpan. Nu vet jag inte om det gäller alla XL1. Det kanske var en defekt. Om det inte skulle vara en defekt så får man väl köra lite autofokus i början och lära sig hur det ser ut när skärpan ligger rätt, så att man kan ha det i bakhuvudet när man fokuserar manuellt.

 

Detsamma har jag upplevt, var fan nästan omöjligt att hitta skärpan, dessutom upplevde jag den som extremt känslig gällande skärpan, en halv millimeter för mkt åt nåt håll på fokusringen var tillräckligt får att stå och filma i oskärpa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...