Gå till innehåll

64t vs. 40K (super 8) felexponering, allvarlig eller inte?


Team_fagott

Recommended Posts

Happ!

 

Nu har jag lyckats köpa på mig ytterligare en s8mm filmkamera. Dock så var jag dum nog att att välja en som inte stödjer 64T.

 

Nu vill jag ha klarhet. Enligt vissa så är felexponeringen när man kör autoexp försummbar, så att den knappt syns. Stämmer detta? Någon som har erfarenhet

 

kameran är gjord för bara 25,40,100 och 160 Betyder det att 200t fuckar upp helt då? Är det väldigt få filmsorter jag kan köra, eller gäller det mara när man kör autoexp.`? hur kompenserar man isåfall andra filmsorter, och är det nödvändigt?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Vilken kamera har du köpt? Olika kameror läser Ektachrome 64T olika. Din kamera klarar bara av 40T/25D samt 160T/100D.

Om kameran läser filmen som 40T rör det sig om en 2/3 f-stops överexponering vilket inte märks. Sånt går troligtvis att fixa i datorn.

Om kameran dock läser filmen som 160T underexponeras filmen med 1 1/3 f-stop.

Då börjar man se skillnad eftersom reversal film inte har så mycket latitud (jämfört med negativ).

Eventuellt kan du använda en extern ljusmätare och använda precis vilken film som helst!

 

ASA med 1/3 f-stop övergångar:

25

32

40

50

64

80

100

125

160

200

250

 

Hur det blir med Vision 200T vågar jag inte svara på då jag aldrig filmat med negativ

men jag hoppas att du fick din fråga angående Ektachrome 64T besvarad. :)

Lycka till!

 

/ Tony

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

skulle vilja slinka in med en fråga här. om jag köper film som är ASA 500 och det högsta ASA-värdet på kameran är 400 (Beaulieu 4008 zm2), då kan jag alltså kompensera resten med bländaren..?

 

borde man alltid ha en extern ljusmätare, att gå efter? jag menar, om man riktar min Beaulieu mot dagsljuset med autoexponering på, så går den ju direkt till 22. svårt att veta då om det är rätt värde eller om jag behöver ännu mörkare bild...

 

har pluggat film i 5 år, men har precis börjat med riktig film, så det känns som man är på ruta ett igen. ha överseende med mina hjärndöda frågor :) och kom gärna med tips man kan missa som nybörjare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Negativ vill man generellt sätt överexponera. Ganska vanligt i praktiken. Själv brukar jag köra med 1/3 stopp - ett fullt stopps överexponering. Så 160 är helt okej för 200T.

Kodaks generella ISO markeringar är rätt flytande för Vision2 då det är en relativt ny och ofta uppdaterad film, den klarar en hel del.

När det gäller 64T så får du som sagt säga vilken kamera det handlar om. 40 är absolut helt lugnt ISO tal. Det är nog vad jag sätter min kamera på.

 

Till Laranja:

7218 (500T) är ännu tåligare för överexponering, jag brukar själv ställa in kameran för 320 ASA. Men ifall du vill vara helt säker så är 400 absolut lungt. Det är inte ens ett stegs överexponering.

Hoppas att det hjälpte

Länk till kommentar
Share on other sites

borde man alltid ha en extern ljusmätare, att gå efter? jag menar, om man riktar min Beaulieu mot dagsljuset med autoexponering på, så går den ju direkt till 22. svårt att veta då om det är rätt värde eller om jag behöver ännu mörkare bild...

 

Ta en extern ljusmätare och jämför. Rikta kameran mot diverse olika scener och mät. Mät samma scener med en extern ljusmätare som du vet hur den fungerar (och att den fungerar).

 

Får du samma (eller väldigt liknande) värden med kameran som med den externa mätaren? Om inte kanske ljusmätaren i kameranbehöver kalibreras (om du vill kunna använda den).

Länk till kommentar
Share on other sites

tänkte köpa en som mäter infallsljuset. men det funkar väl med vilken som helst, eller är det speciella FILM-mätare som gäller? är väl kanske inte alla som kan räkna med ASA..?

 

lite fler dumma frågor:

ASA:n som står på filmen, gäller den för filmning i 18 bilder/sek?

är ASA 500 att föredra om man filmar i hög hastighet i befintligt "glödlampsljus"?

 

och vad innebär att kameran själv läser av filmkänsligheten när man ställer in den själv..? är väldigt tacksam för era svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

tänkte köpa en som mäter infallsljuset. men det funkar väl med vilken som helst, eller är det speciella FILM-mätare som gäller? är väl kanske inte alla som kan räkna med ASA..?

 

lite fler dumma frågor:

ASA:n som står på filmen, gäller den för filmning i 18 bilder/sek?

är ASA 500 att föredra om man filmar i hög hastighet i befintligt "glödlampsljus"?

 

och vad innebär att kameran själv läser av filmkänsligheten när man ställer in den själv..? är väldigt tacksam för era svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

tänkte köpa en som mäter infallsljuset. men det funkar väl med vilken som helst, eller är det speciella FILM-mätare som gäller? är väl kanske inte alla som kan räkna med ASA..?

 

lite fler dumma frågor:

ASA:n som står på filmen, gäller den för filmning i 18 bilder/sek?

är ASA 500 att föredra om man filmar i hög hastighet i befintligt "glödlampsljus"?

 

och vad innebär att kameran själv läser av filmkänsligheten när man ställer in den själv..? är väldigt tacksam för era svar!

 

Du kan köpa en vanlig ljusmätare, ASA och ISO är exakt samma sak. Det finns mätare som är specialgjorda för film men de är otroligt onödiga att lägga ner pengar på ifall man inte är professionell eller har onödigt hög standard.

 

Den rekommenderade ASA är konstant, med fps-ändringar så ändras dock slutartiden. Beror lite på vad du har för kamera men min Beaulieu tar in alla faktorer när den mäter ljus. Det är ju det en ljusmätare skall göra, annars är den rätt poänglös.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...