Gå till innehåll

Super 8 Kasett adapter. Vad ska man med den till?


Team_fagott

Recommended Posts

Det måste va fake, han har till och med stavat fel. Har aldrig har talas om en sån adapter.

 

Fejk för att du aldrig hört tals om den? Bra agumnet hörru.

 

Kan ju vara så att säljaren har dålig koll på vad det egentligen är. Hittade någon form av kasetter till också (se säljarens auktioner). Verkar vara någon form av utdött format? Någon som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fejk för att du aldrig hört tals om den? Bra agumnet hörru.

 

Kan ju vara så att säljaren har dålig koll på vad det egentligen är. Hittade någon form av kasetter till också (se säljarens auktioner). Verkar vara någon form av utdött format? Någon som vet?

 

Haha jo, men liksom... Det finns inte på google eller nåt heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det fanns faktiskt något kassettsystem för super 8, men det kom i samma andetag som "smalfilmen dog", och blev ingen hit.

 

Jag vet, för jag har scannat en sådan kassett till en kund. Jag bröt själv upp kassetten för att kunna få ut filmen, och spolade sedan upp den på en vanlig filmrulle. ;)

Det var en konstig fyrkantig kassett med en reklamfilm för en bil (minns inte märke), en producerad "riktig" reklamfilm alltså, inte en hemfilmad film. Dessutom hade den optiskt ljudspår.

 

Synd att jag inte tog bilder på kassetten och dokumenterade det hela, det hade varit kul att kunna bidra med info och bilder om det systemet till super 8 världen, wikisidorna, osv. (givetvis efter OK från kunden). Jag ska göra det nästa gång jag får in en super 8 kassett. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg dem i annonsen, men minns inte exakt hur kassetten jag tog hand om såg ut. Dessutom är de där bilderna väldigt lågupplösta, jag hade sparat bilder i så pass hög upplösning att man kan zooma in och läsa allt det finstilta, tagit bilder från olika vinklar, osv.

 

Någon som vill göra en kulturgärning kan väl köpa kassetterna, skriva om det och ta bilder? Jag kan scanna filmerna till halva priset. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg dem i annonsen, men minns inte exakt hur kassetten jag tog hand om såg ut. Dessutom är de där bilderna väldigt lågupplösta, jag hade sparat bilder i så pass hög upplösning att man kan zooma in och läsa allt det finstilta, tagit bilder från olika vinklar, osv.

 

Någon som vill göra en kulturgärning kan väl köpa kassetterna, skriva om det och ta bilder? Jag kan scanna filmerna till halva priset. :)

 

går det att scana utan att ha sönder kasetterna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast det beror väl på antar jag. Öppnar du kassetten försiktigt, tar ut filmen och spolar upp den på en filmrulle. Skickar filmrullen till mig, jag scannar, skickar tillbaka. Du stoppar tillbaka filmen i kassetten och allt är frid och fröjd.

 

Teoretiskt i alla fall. Jag minns inte om kassetten gick att öppna utan att den gick sönder (minns för övrigt inte om den såg ut exakt som de här kassetterna heller), men det beror väl mest på hur mycket tid man lägger ner på att vara försiktig.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok... lite off topic... men jag läste det här nu, och funderar... hur är det meningen att systemet ska fungera?

 

är det:

 

A: meningen att man har en specialbyggd projektor som drar ut filmen och projicerar.. Byggd som en slags vhs-kasett rent mekaniskt sett?

 

B: så att man ska häkta fast den på en videokamera för en slags budget-telecine för att kunna visa super8 på vanlig tv?

 

C: är det bara ljudband i en super8-kasset för att synka upp med en vanlig filmrulle?

 

Ja, som sagt... jag är lite förvirrad...

Länk till kommentar
Share on other sites

A: meningen att man har en specialbyggd projektor som drar ut filmen och projicerar.. Byggd som en slags vhs-kasett rent mekaniskt sett?

 

Jag tror att det är så. Men det känns som att man inte projicerade ut bilden till en extern duk, snarare till en skärm som fanns inbyggd så hela paketet såg ut som en VHS + TV (fast nu är det super 8 + mattskiva).

 

Eller något sådant.

 

B: så att man ska häkta fast den på en videokamera för en slags budget-telecine för att kunna visa super8 på vanlig tv?

 

På en helt vanlig TV? Det tror jag inte. Mer troligt att det är en inbyggd skärm i apparaten.

 

C: är det bara ljudband i en super8-kasset för att synka upp med en vanlig filmrulle?

 

Det fanns system där man spelade in ljud på vanliga kassetter och synkade mot en projektor. Inte några super 8 kassetter utan de vanliga musik-kassetterna som fanns parallellt med LP-skivor innan CD-skivorna mer eller mindre tog över musikmarknaden.

 

Dels fanns system som spelade in på båda sidorna på kassetten parallellt. Förstår du hur jag menar? Vanligtvis fick man ju vända på kassetten coh spelain/upp "andra sidan av kassetten", men det här systemet spelade in på båda sidorna på en gång. Sedan fanns system som spelade in ljud på rullband.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har det inte funnits något som hette "stero 8" eller "8 track"? Som var musikkasetter som man använde i t.ex. bilar. Jag har förut sett att dessa kasetter även gått under benämningen "super 8", kasetter laddade med magnetband och inte film. Kan apparaten på tradera måntro vara någan adapter för att sätta in vanliga C-kasetter i en super/stereo 8 spelare eller tvärtom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har det inte funnits något som hette "stero 8" eller "8 track"? Som var musikkasetter som man använde i t.ex. bilar. Jag har förut sett att dessa kasetter även gått under benämningen "super 8", kasetter laddade med magnetband och inte film. Kan apparaten på tradera måntro vara någan adapter för att sätta in vanliga C-kasetter i en super/stereo 8 spelare eller tvärtom?

 

Mycket möjligt. hmm.. Nu när du säger det så..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det är så. Men det känns som att man inte projicerade ut bilden till en extern duk, snarare till en skärm som fanns inbyggd så hela paketet såg ut som en VHS + TV (fast nu är det super 8 + mattskiva).

ah... som en liten moviola för icke-klippnings-bruk

Det fanns system där man spelade in ljud på vanliga kassetter och synkade mot en projektor. Inte några super 8 kassetter utan de vanliga musik-kassetterna som fanns parallellt med LP-skivor innan CD-skivorna mer eller mindre tog över musikmarknaden.

 

Dels fanns system som spelade in på båda sidorna på kassetten parallellt. Förstår du hur jag menar? Vanligtvis fick man ju vända på kassetten coh spelain/upp "andra sidan av kassetten", men det här systemet spelade in på båda sidorna på en gång. Sedan fanns system som spelade in ljud på rullband.

jodå, jag tror jag förstår vad som menas... det skulle ju på det viset antingen ge 4 ljudspår med normal bandbredd och 2-spår om man kan köra hela bandbredden för varje spår.

 

Meikäläinen... det där med att det skulle vara s.k. 8-track (stereo8) låter mycket möjligt... och att det hela handlar om en 8-track > CompactCassette låter inte helt tokigt.

 

I ren frustration har jag försökt hitta tradera-annonsen som Team_fagott har sina bilder från... Vill minnas att det där fanns 2 bilder till, bland annat en närbild på baksidan... med kanske 8 spår redovisade...

 

I sökandet efter "8-track cassette adapter" hittade jag denna som är i sådana fall i princip tvärtom:

http://cgi.ebay.ca/Worldstar-8-Track-To-Stereo-Cassette-Adapter_W0QQitemZ180275632965QQihZ008QQcategoryZ14999QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://pix.auctiva.com/pix/00/06/47/Cassette_Adapter.jpg

http://pix.auctiva.com/pix/00/06/47/Cassette_Adapter.jpg

 

och tittar man på bilder på s.k. 8track-kassetter så är dom ju ganska likens...

 

http://cgi.ebay.ca/FLEETWOOD-MAC-Stereo-8-Track-2-Tape-Set-LIVE_W0QQitemZ250279669631QQihZ015QQcategoryZ14999QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

http://i17.ebayimg.com/02/i/001/01/d4/40ba_1.JPG

http://i17.ebayimg.com/02/i/001/01/d4/40ba_1.JPGhttp://images.tradera.com/666/67052666_3.jpg

 

Det enda som stör det uttalandet är ju då Uppsala Bildtekniks analys av orginalbilden... Han har ju tagit isär en och skannat bildmaterial... vad säges om detta? Eller fanns det stereo8or som kunde ha en optisk filmkanal+ett mono eller stereospår?

 

Jag gissar på att vi leddes på villovägar av en annonsör som inte riktigt visste vilka missförstånd som kan uppstå med alla dessa 8-system...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda som stör det uttalandet är ju då Uppsala Bildtekniks analys av orginalbilden... Han har ju tagit isär en och skannat bildmaterial... vad säges om detta?

 

Njaah, det var inte så mycket en analys av original bilden. Mer som något jag plockade fram ur minnet angående super 8 kassetter (då någon skrev att sådana inte fanns).

 

Jag minns inte om kassetten jag plockade isär såg ut som kassetterna på bilderna i Tradera-annonsen. Jag vet bara att det finns super 8 kassetter.

 

Baserat på den info du har hittat så handlade det med allra största sannolikhet om just 8-track kassetter (med endast ljud).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det är så. Men det känns som att man inte projicerade ut bilden till en extern duk, snarare till en skärm som fanns inbyggd så hela paketet såg ut som en VHS + TV (fast nu är det super 8 + mattskiva).

 

Eller något sådant.

 

Jag har minne av att ha sett en utbildningsfilm på en sådan "bakprojektions-smalfilms-tv" på fysiken eller kemin i gymnasiet. Det måste ja ha funnits kassetter till den apparaten (även om vi bara såg en film och aldrig något kassettbyte). Tror att det var någon typ av non-rewind-system så man inte spolade tillbaka filmen utan det går runt i all oändlighet om man inte stannar den. Även 8-trackkassetter för ljud är väl non-rewind om jag förstått rätt.

 

Jag kan dock inte minnas om filmen var stum eller om det fanns ett inbyggt ljudsystem i "bakprojektions-smalfilms-tvn".

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...