Gå till innehåll

filmprogrammet Örebro Universitet


mike massacre

Recommended Posts

hej!

 

Jag har inte gått filmprogrammet men däremot har jag läst filmvetenskap vid Örebro universitet.

 

Kollade lite på programmet och det är ju just filmvetenskap som du kommer läsa i 1,5 år, men nu har dom döpt om det till media och kommunikationsvetenskap inriktning film.

 

Sen får du välja fritt 90p, tyvärr så misstänker jag att du inte får göra en enda film praktiskt om du inte väljer till rätt kurser, så vitt jag vet finns ingen renodlad praktisk filmkurs på universitetet så förbered dig på en hel del teori.

 

Så mycket teori blir det, 3 år skulle jag säga :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Är det någon som har något att tillägga om den här, nu, snart 3 år senare, t ex. ni som är på väg att gå ut eller går/ har gått där?

 

Slängde iväg ett mail till Studievägledarn som sa att det var 90 hp teori, men det fanns vissa kurser med praktisk examen där man fick göra filmer, skriva manus och genomgå alla stegen i en produktion. Skulle även komma kurser för video effekter och 3D/animering. Men som sagt, någon med lite insider-info? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

Jag funderar på att läsa den här utbildningen till hösten och undrar också om några som gått den kan kommentera vad de tycker? Jag tycker den verkar bra, det enda jag oroar mig för är om den är väl teoretisk (vilket jag finner väldigt intressant, men några praktiska moment på tre år skulle nog inte skada). Finns det några mer praktiska delkurser att välja till? Hur är de kurserna som alla läser uppbyggda?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var en av de som frågade ungefär samma sak för snart ett år sedan, trots att det är först i år som det är "dags för mig". Mitt intryck av skolan, Monty är att det är VÄLDIGT, väldigt mycket teori inblandat. Du får inte tillgång till någon studio, och det är även lite knappt med utrustning för projekt som inte är direkt relaterade till kursen du för tillfället läser (jag mailade och frågade, det var ungefär vad jag fick som svar). Vill du verkligen jobba med film, som film och inte som sniken recensent, så kanske det är ett annat håll du ska kika åt, för det känns inte som om Örebro erbjuder någon direkt reell utbildning, mer än vad du kan läsa dig till i ett gäng historieböcker. Dock är detta bara mitt intryck, och det ska nog tas med en nypa salt. Mitt råd är dock att maila till någon på skolan personligen, och be dem redogöra för vad du verkligen söker till. Fråga lite om vad du får tillgång till när du går där. För det som utgör en filmutbildning är inte vilka kurser du går, utan snarare vilka människor du träffar. Träffar du rätt människor och har tillgång till rätt utrustning, då kan du också göra dig en sjuhelsikes portfolio. Bortsett från det är ju förstås även kontakter viktigt, men det känns väl inte relevant att redogöra för i den här tråden riktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar! Jo, jag har också fått intrycket av att om man främst vill göra film under utbildningen så är inte det här rätt utbildning. Låter ju inte jättebra med utrustningen. Jag finner dock som sagt det teoretiska väldigt intressant, så funderar på om det är värt att läsa det här programmet först ändå och sedan läsa på någon praktisk utbildning på lämplig folkhögskola i ett eller ett par år efteråt. Tror inte det skadar (mer än för plånboken med alla CSN-lån) att ha detta som grund, även om det förstås är frågan vad tre år teori rent faktiskt leder till. Manuskurserna de har intresserar mig dock också.

 

Har faktiskt bokat in en tid med studievägledaren nästa vecka och ska ställa lite mer frågor då. Jag har hört att de ska ha mer praktiska kurser där man får testa på att göra film osv, men hittar inget om det på hemsidan, så ska fråga lite om det osv. Tacksam även för fler åsikter från folk som läst/läser där :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...