Gå till innehåll

Är det kört för mig?


ZI_55

Recommended Posts

Jag kommer från en bonnkommun där det är helt kört för filmintresserade att gå media eller dylikt utan jag sitter fast i samhälle.

Är det kört för mig i ett fortsatt filmintresse på högskolan? Jag är på G att söka till högskolan, så detta ligger mig väldigt till hjärtat. Hoppas någon ska kunna svara på denna frågan. Alla värkar ju ha gått media på gymnasiet här och sedan börjat på någon sort filmhögskola.

Men inte jag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är absolut inte kört. Sök till högskolan, tar de inte in dig får du se till att du får praktik på något produktionsbolag där du kan slava för att få erfarenhet.

 

Dessutom tror jag inte att en utbildning gör att man kommer in i nästa, det är nog bättre med ett rejält intresse för film och ta reda på allt som går om det man är intresserad av, köpa böcker, läsa på Internet, experimentera, vara frågvis et cetera. Allt handlar om intresse, kunskap och vilja tycker jag, och allt detta går att skaffa på egen hand, utanför skolan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller absolut med Pace. Själv går jag en halvfejkad version av medieprogram på gymnasiet, men någon erfarenhet som kan hjälpa mig med film har jag knappt alls.

 

Ok, jag läser filmkunskap men den är urdålig på vår skola, och jag har läst manusskrivande och där jag ju lärt mig grunderna, men det kunde jag annars lika gärna ha läst ut från Filmskolesidan här på Voodoofilm.

 

Trots det tänker jag minsann söka till alla möjliga vidare utbildningar som har med film att göra detta året.

 

Lycka till. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Be din studievägledare om hjälp att hitta någon högskola som inte har några krav på tidigare erfarenheter inom TV/Film. Tror det finns en del folkhögskolor i landet som är så.

 

Och absolut viktigast! Se till att göra så mycket film som du bara kan! För visst är skolutbildning väldigt bra, men det absolut viktigaste är att filma mycket på fritiden. Läs filmskolan här på Voodoo Film. Den är jättebra!!!!! Läser du den lär du dig motsvarande en kort utbildning på mediagymnasium (njae... inte riktigt, men en bit på vägen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Gymnasiet är i bästa fall en bra boost för ditt eget intresse.

 

Det jag menar är att vad man lär sig under gymnasietiden på ett Mediagymnasium lär man sig otroligt snabbt ute i arbetslivet. Jag gick själv på Medieprogrammet i Västerås men hoppade av efter typ två år för att utbildningen inte gav mig något. Jag slet sedan som ett djur på en produktion (tv-såpa som praktikant) och lärde mig en massa som aldrig gymnasiet kunnat (för dom hade ingen aning). Och det ska du veta, att när mina chefer ville ta in en praktikant och de sa att de nyligen gått ut ett media gymnasium så var det en ganska negativ merit. Anledningen är att många fd mediaelever tror att dom kan något. Vilket dom sällan kan... (inkl mig själv, då)

 

Det du behöver är ett starkt självförtroende ett stort intresse och vad du än gör säg aldrig "Nej"... Skaffa dig bra kontakter och vårda dom väl. Lyssna och lär utav de som är äldre och slit som ett djur!

 

/Anders

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste tacka för det ni har skrivit...jag trodde typ alla som blev något inom regibranschen kom från media...

Jag är som sagt mycket intresserad och mitt intresse bara flödar...min farsa kanske inte tycker att det är något redigt jobb som regissör men han skiter jag i!...Jag har väldigt lätt för att komma på historier och jag har en schysst polare som gärna hjälper till att läser igenom, och såklart en förstående morsa...hehe

Jag håller på med en film nu, men har typ aldrig haft nån redig chans för att jobba med film förens nu i trean då nästan allt arbete är på fritt på vår skola...jag ska tyvärr in i lumpen, hoppas man kan få några smulor för att köpa mig en schysst videokamra...helst en canon eller något...då ska fan produktionen komma igång...

Vad har ni mer för erfarenheter i arbetslivet och inom filmskolan?? Jag är mycket intresserad!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...