Gå till innehåll

Vilka redigeringsprogram har ni testat?


Ronnie

Recommended Posts

Själv har jag testat Premiere en hel del och även haft chansen att köra Avid Xpress DV 3.0 under sommaren.

Premiere tillhör knappast de mest avancerade programmen, men känns rätt lätt att lära sig för en nobudget filmare...

Det var roligt att få testa Avid, men jag har inte hunnit lära mig det så bra ännu. Det känns som inlärningströskeln är betydligt högre här.

Vilka program har ni testat på och vad har ni för kommentarer om dem?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi börjar med de bästa programmen:

AvidCinema - Riktig skit! :e

IMovie - Usch ja!

 

Final Cut Pro - Mycket trevligt och lättanvänt (även om det krävs mycket kunskap för att arbeta riktigt effektivt i det)

EditDV (numera CineStream) - Också enkelt och trevligt.

Media100 - Också trevligt men extremt dyrt i förhållande till FCP

Premiere - Har aldrig begripit mig på Premiere...

 

Avid skulle jag också gärna vilja testa. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nar jag redigerar de stora filmerna sa kor jag med avid xpress och en film composer (de stora versionerna), detta ar klart haftiga program. Men gar vi in pa mera prisvanliga system sa har jag suttit en del med premiere 5.3 och 6.1, och trots allt att det ar premiare sa maste jag erkanna att de verkligen har lyckats! Allt fran 4 och nerat suger kraftigt, men 5:an ar ett mycket bra program. Med de ratta installningarna och ett bra videokort sa kommer man mycket langt. Premiere klara av valdigt maninga avancerade effekter (nu tanker jag inte pa de inbyggda) utan de man gor sjalv, och bra blir det ocksa. Jag maste saga att premiere slar Edit station men sin programvara. Denna burk som kostar 500 000 kr! Lika sa om vi jamfor Media 100 och Fast systemen. Vist dessa funkar och ar bra, men… korkat uppbyggt! (tycker jag) Sen har jag aldrig fastnat för fast eller media 100. Media 100 ar iofs lite ute nu…

 

Sa har du premiere sa kan du faktiskt kanna att du har ett bra editerings program trots att det at adobe! Sen har du MSP (media studio pro) som låg fore premiere en gang i tiden, ar ocksa ett ganska bra och avancerat program.

 

Mac varianterna har jag faktiskt aldrig provat men jag har hort gott om FCP som jag vill testa.

 

/nenne

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Nenne, du skrev att det behövs ett bra videokort för att kunna köra Premiere med lyckat resultat. Har du något speciellt i åtanke? Är det omöjligt att klara sig på orginal-grafikkortet? Anledningen att jag frågar är att jag och min "filmskapar-kolega" tänker klippa nästa musikvideo hemma istället för att försöka låna Avid-maskiner som vi gjort hittills. Avid är bättre men det blir stressigt eftersom de sällan är lediga...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad var det för Avid du körde på? Om du kör på en Express DV så klarar du dig lika bra med en standard dator med FireWire kort. Express DV har nämligen ett helt vanlig 1394 FW kort och det blir ingen skillnad på slutresultatet. (om inga avancerade keyningar m.m. som är felinställda i premiere)

 

Om du inte har så mycket pengar och kraven inte är i topp med kvalitén (typ okomprimerad) så satsa på ett FireWire kort, kostar typ 500-600 kr. Detta klara du dig långt med. Vill du ha lite mera avancerade kort så Pinnacle DV500 (ca 8500 + moms), steget större blir DV storm (16500 kr + moms) ett bra kort!. Vill du vara riktigt jäklig och har lite pengar att slösa så har du en DV Rex RT Pro kort, här har du det mesta du behöver, men du får kasta upp 50 000 kr + moms. Dessa kort är helt ”digitala” (utom de två sista), detta innebär att du inte kan ändra bitraten. Den ligger konstant på 3500 kb/s dvs. DV kvalitet. Så filmar du med Film/24p/Pro/DVCam så är det ”lite” meningslöst (men aldrig meningslöst eftersom bildbehandlingen blir bättre och bättre kamera).

 

Vill du öka kvalitén så kan du ha ett DC 30+ Pro eller 50+ Pro (de nya modellerna) som är iofs analoga (analoga ingångar, CV & Y/C) men på dessa kan du ändra ända upp till 8 Mb/s! och därmed få en hyfsat bra inspelnings kvalité, jämfört med DV kort som ligger på 3,5 Mb/s. Men som sagt… Ett 1394 kort duger alldeles utmärkt, men! Du får ingen ref monitor med ett sådant här kort. (Om du inte skickar tillbaka signalen till kameran och tar ut en analog signal till monitorn när du redigerar, går ju inte att sita med en data monitor!)

 

Sen till min förgående text så var jag kanske lite otydlig. Nej man behöver inget ”bra” videokort för att köra premiere. Man behöver inget videokort alls för att det ska funka. Men ska man skicka ut och in signaler så är det bra med ett videokort!

 

Du klara dig inte bara med ett grafikkort, då blir det inte bra (mata in materialet via CDrom, DVD… ), utan du får skaffa ett videokort eller ett FireWire kort.

 

För att du ska få en bra overlay när du kör premiere så bör ditt grafikkort stödja inte minst overlay funktion! :-) Detta får premiere att köras smidigare.

 

Tänk på nu när du skaffar ett videokort är att din dator klarar av datamängden som ska transporteras mellan HD och busen. Kör du DV, ja faktiskt upp till 8 Mb/s korten så klarar du dig med ett ATA-100 (gärna 133) kontroller och diskar. IBM GXP 7200 med 2 Mb är faktiskt mycket bra diskar som jag har plågat ganska kraftigt i mindre system.

 

Hör gärna av dig med frågor om du undrar något.

 

/nenne

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack för ditt svar! Är grymt imponerad att du tog dig tid att förklara så detaljerat!!

 

Vi har dv-express och firewirekort så vi kör på det! Var osäker på om man behövde något mer.. Är osäker på vad det var för avider.. Den första tror jag var en "Avid Film Composer" och den andra var en "Avid Symphony" som tyvärr bara är en offline-maskin. Vi fick därför göra online:ingen med "Final cut pro" på ett annat ställe.

 

Har du någon uppfattning om vad som är bäst att använda hemma; Premiere eller Avid Express? Har inte så stor erfarenhet av något av dem än så länge...

 

Vad jobbar du med förresten, redigerare?

 

Tackar för hjälpen!

/Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Avid har under den senaste tiden minskat på sina ”kvalitetskrav” på hårdvaran. DV maskinen körs med en helt vanlig burk med ett standard 1394 kort! Sen har de en light version som redigeringsprogram, som iofs funkar bra. Att Express DV skulle kräva mer än en liknande Premiere burk tror jag inte, (har inte gjort tester) men jag tror tvärt om faktiskt. Detta för att Premiere skall klara att köras på de flesta videokort, upplösningar, effektlägen m.m. medan aviden endast är gjord för 1394 standarden. Express DV och Express versionerna är helt olika bestyckade.

 

Sen att det kanske är roligare att redigera på en avid kanske stämmer. Men jag höjer inte flaggan för att jag sitter med en Express DV maskin, det är först när vi kommer in på de riktiga maskinerna Express och över.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Mattias,

 

du skrev: "Den första tror jag var en "Avid Film Composer" och den andra var en "Avid Symphony" som tyvärr bara är en offline-maskin."

 

Vänta ett ögonblick. Symphony är Avids absoluta high end system och kan omöjligt vara ett off line system. En Symphony kostar tre miljoner kronor att införskaffa. Dess D1 i fyra strömmar/10-bit realtid spöar alla FCP konfigurationer duktigt. Har svårt att tänka mig att Film Composern är offline men där är sannolikheten större att det skulle vara så om den som äger maskinerna inte kör med Meridien-hårdvaran utan någon form av enklare kort...fast då är det iunte en Film Composer. Bara genom Meridien kan systemet jobba i 24fps med KeyCodes vilket gör den till en Film Composer.

 

Har själv inte kört Avid sedan mitten av nittiotalet men lite vet jag om dem fortfarande. FCP bör ju vara bestyckad med någon form av videokort för att betraktas som online. Själv äger jag ett IgniterRT från Aurora Video Systems. Ett jättebra 10-bit okomprimerat kort (single stream) med stöd för RT CC i FCP3.

Länk till kommentar
Share on other sites

chena...

jag har testat dessa program:

IMovie

Final Cut Pro (lite)

Pinnacle Studio MP10 (lite)

Pinnacle Studio Online (mycket)

ska snart börja köra det nya programmet från Pinnacle Systems; Pinnacle Studio Deluxe med både analog och digitala ingångar. Verkar proffsigt. Någon som har testat det? Kostar runt 4000 spänn.

Jag gillar Pinnacles program, förutom att Studio Online krånglade jättemycket och blandade ihop musik och scener osv., fast det kanske snarare berodde på datorn.

IMovie var skitbra förutom att man inte kan göra en "voice-over", dvs. ex. lägga in ljudet från scen1 på rörande bilder från scen2. Tror att det var det programmet som inte kunde det i alla fall. mycket viktig funktion i alla fall.

//Olle\\

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Traxx>> ok, du verkar ha koll på detta så jag tänker inte ens försöka dra denna diskussion vidare.. ;)

 

Det jag vet säkert var att det första var en Avid film-composer och att det var en online-maskin. Den andra Aviden var äldre och i vilket fall som helst bara en offline..

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Final cut pro funkar super bra lite svårt, men det är svinit lätt att färg korrigera tar bara en jävla tid att rendrera. Vi la 16/9 format och det tog 26 timmar att rendrera.

 

Imovie skulle jag rekomendera att hårdklippa i. efter det gå över till final cut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...