Gå till innehåll

Att tänka på inför inspelning?


GrandTerun

Recommended Posts

Tja

 

joo jag funderade på några saker vid inspelning:

-Hur är det med varumärken från tillverkare som tex kläder (Nike), matvaror (Ica), cigaretter? Får man ha med dem i film, utan någon som helst tillåtelse?

-Om man inte får ha med dessa, hur kan man då på bästa sätt göra?

-Och hur är det ställt med fordonen i film?

-Är det nåt mer som man ska tänka på att inte spela in?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får använda sig av märkes grejor, så länge man inte visar sjävla märket då?

 

Som tex mjölk. Alla vet att det är Arla när man ser en vit förpackning med gröna streck?

Men det gör inget då så länge man inte visar märke då?

 

(Det där med bilen menar jag om man får visa bilen i film hur som helst?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket paranoia i den här tråden... Rent allmänt gäller att du kan visa vilka varumärken som helst i din film, men om något av dem skildras negativt eller i ett sammanhang som varumärkesägaren inte uppskattar så kan denne kräva att varumärket tas bort. Det skall dock rätt mycket till för att det skall bli på det viset.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket paranoia i den här tråden... Rent allmänt gäller att du kan visa vilka varumärken som helst i din film, men om något av dem skildras negativt eller i ett sammanhang som varumärkesägaren inte uppskattar så kan denne kräva att varumärket tas bort. Det skall dock rätt mycket till för att det skall bli på det viset.

 

/Jakob

 

Så du menar att man kan visa vilket märke man än vill på film?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du menar att man kan visa vilket märke man än vill på film?

Ja, i stort sett. Men det är klart - om du gör en film om en kille med niketröja med texten "just do it" som går omkring och har ihjäl folk med motorsåg så kan Nike bli sura och eventuellt tvinga dig att ta bort loggan. Och naturligtvis måste de ha sett filmen för att de skall kunna protestera. Du har inget ansvar att meddela dem i förväg, och du riskerar inga böter eller något annat straff.

 

Det bästa är förstås om du kan få betalt för att visa deras varumärken.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, i stort sett. Men det är klart - om du gör en film om en kille med niketröja med texten "just do it" som går omkring och har ihjäl folk med motorsåg så kan Nike bli sura och eventuellt tvinga dig att ta bort loggan. Och naturligtvis måste de ha sett filmen för att de skall kunna protestera. Du har inget ansvar att meddela dem i förväg, och du riskerar inga böter eller något annat straff.

 

Det bästa är förstås om du kan få betalt för att visa deras varumärken.

 

/Jakob

 

Då vet jag! Tack för infon!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag filma en film förra sommaren om hårdrockare och ringde då upp någon och frågade hur det låg till med att ha tröjor med kända bandnamn på. Det svaret vi fick vara att de som har ett varumärke och tryckt det på tröjor indirekt gått med på att tröjorna syns i allmänheten och att det är sånt de får räkna med. Men det vi inte fick göra var att använda deras varumärken i handlingen eller väldigt framstående. Men var det bara några i bild som hade märket på sig var det helt lugnt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tycker det är lite kul rubrik på den här tråden, "Att tänka på inför inspelning?" då det i mina ögon finns miljontals saker som är viktigare och att betrakta som större problem än ämnet som just diskuteras.

 

Utan att kranka ner på någon på forumet kan man väll säga att de flesta som är med här är amatörer som tycker det är kul att göra film på fritiden. filmerna i sin tur kommer på sin höjd visas på någon filmfestival (oftast lokalt) och på Youtube (där absolut ingen bryr sig om innehåll eller rättigheter). med andra ord så är risken för att filmaren bakom filmen får en fet stämmning lika stor som att hitta en nål i ett världshav.

 

I mina ögon finns det som sagt ganska mycket mer saker som är värda "Att tänka på inför inspelning", som planering av arbetsdagar, kontrakt, finansiering, koordinering, teamrekrytering, casting, statister, utrustning, transporter osv. så mitt tips är att börja i rätt ände när man gör film, man måste kunna gå innan man kan springa en marathon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så länge du inte visar märket på något kan dom inte bevisa att det är deras märke så länge du inte filmar en patenterad förpackning.

 

Det skulle vara lättare att tro på att du har juridisk kunskap om du visste skillnaden mellan patent och varumärkesskydd. ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det är lite kul rubrik på den här tråden, "Att tänka på inför inspelning?" då det i mina ögon finns miljontals saker som är viktigare och att betrakta som större problem än ämnet som just diskuteras.

 

Utan att kranka ner på någon på forumet kan man väll säga att de flesta som är med här är amatörer som tycker det är kul att göra film på fritiden. filmerna i sin tur kommer på sin höjd visas på någon filmfestival (oftast lokalt) och på Youtube (där absolut ingen bryr sig om innehåll eller rättigheter). med andra ord så är risken för att filmaren bakom filmen får en fet stämmning lika stor som att hitta en nål i ett världshav.

 

I mina ögon finns det som sagt ganska mycket mer saker som är värda "Att tänka på inför inspelning", som planering av arbetsdagar, kontrakt, finansiering, koordinering, teamrekrytering, casting, statister, utrustning, transporter osv. så mitt tips är att börja i rätt ände när man gör film, man måste kunna gå innan man kan springa en marathon.

 

 

Det är klar det finns annat att tänka på!

Men det var inte av mitt intresse i just denna tråd, då jag redan vet om de andra typen av förberedelser.

 

Rubrik kanske inte var den mest passande, men det får vara...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...