Gå till innehåll

Fall of the States ( Liten teaser runt 2min)


Martin Öberg

Recommended Posts

Lägger upp en liten video som visar lite hur filmen ser ut. Det är ingen "fancy" trailer eller nåt med snygga övergångar och sånt... Det ska jag kanske göra sen.

 

http://www.upnorthstudios.com/test/

 

Vi är bara 16år gamla så var "reasonable" :)

 

Eh ja, vi är snart färdiga med hela inspelningen... Inte efterarbetet, så hela filmen kommer att vara klar innan sommarlovets slut.

 

//Martin

Screen 1.jpg

Screen 2.jpg

Screen 3.jpg

Screen 4.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ska jag reagera på några saker, först och främst

Vi är bara 16år gamla så var "reasonable" :)

??? Åldern ska inte vara en anledning till att göra dåliga saker, men det tycker jag att ni visar väldigt väl.

 

Trailern började väl okej, väldigt lugnt, sen blev det fight.. okej.. sen blev det lugnt IGEN... Känns som om man ser på en kortfilm. Du har riktigt snygga klipp där, och det är synd att du inte utnytjar dem fullt ut.

 

Sen såg jag en sak som bara "wow", helikopterscenen.... "Vilken jävla helikopterscen?!", säger du då :P Jo, det var ju ingen helikopterscen, men det såg jävligt nice ut. Det var ett klipp där du hade ofokus (DoF) på en växt, och det såg faktiskt ut som helikopterscen ner på skogen först (Tills du olyckligtvist fokuserade).

Kolla här så ser du vad jag menar http://i33.tinypic.com/63zwcx.png

Lite colorcorrection så skulle du haft en snygg heli-scen, det ser ju ut som en skog med en flod som rinner igenom.

Kanske använda detta på en recut av trailern? ;)

 

Men ja, en recut behövs verkligen, för just nu är trailern skräp. Ja, vinklarna och klippen är skitsnygga och en del överträffar faktiskt riktigt material jag sett, men en trailer ska även berätta storyn, inte bara visa massa random våld.

 

Jag skulle helt klart vela se en ordentlig trailer som avslöjar vad filmen handlar om, för slutproduktionen är definitivt någonting jag vill se.

 

Jag skulle ge "Outstanding" för fotot, härligt känsla som gör det enkelt att fokusera på storyn (Som olyckligtvist inte fanns överhuvudtaget på trailern).

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ska jag reagera på några saker, först och främst

 

??? Åldern ska inte vara en anledning till att göra dåliga saker, men det tycker jag att ni visar väldigt väl.

 

Trailern började väl okej, väldigt lugnt, sen blev det fight.. okej.. sen blev det lugnt IGEN... Känns som om man ser på en kortfilm. Du har riktigt snygga klipp där, och det är synd att du inte utnytjar dem fullt ut.

 

Sen såg jag en sak som bara "wow", helikopterscenen.... "Vilken jävla helikopterscen?!", säger du då :P Jo, det var ju ingen helikopterscen, men det såg jävligt nice ut. Det var ett klipp där du hade ofokus (DoF) på en växt, och det såg faktiskt ut som helikopterscen ner på skogen först (Tills du olyckligtvist fokuserade).

Kolla här så ser du vad jag menar http://i33.tinypic.com/63zwcx.png

Lite colorcorrection så skulle du haft en snygg heli-scen, det ser ju ut som en skog med en flod som rinner igenom.

Kanske använda detta på en recut av trailern? ;)

 

Men ja, en recut behövs verkligen, för just nu är trailern skräp. Ja, vinklarna och klippen är skitsnygga och en del överträffar faktiskt riktigt material jag sett, men en trailer ska även berätta storyn, inte bara visa massa random våld.

 

Jag skulle helt klart vela se en ordentlig trailer som avslöjar vad filmen handlar om, för slutproduktionen är definitivt någonting jag vill se.

 

Jag skulle ge "Outstanding" för fotot, härligt känsla som gör det enkelt att fokusera på storyn (Som olyckligtvist inte fanns överhuvudtaget på trailern).

 

Jo tackar för dom goda kommentarerna. Mycket glad över att du gillar fotot :D

 

Eh ja, helikopterscenen... Så faktiskt nu också att det skulle passa in på (DoF) scenen men jag skulle inte få till det snyggt så jag kan inte göra det. Helikopterscenen ska vara på ett annat sett ;)

 

Mmmm som jag sa kanske lite vagt i huvudinlägget, det är ingen trailer utan bara en liten visning om hur det kan se ut. Ska så småningom göra en "riktig" trailer när allt V.O är inspelat och det.

 

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Först...

Yes! Har väntat ett tag på nåt spår från filmen :bire

Sen då...

Det såg fantastiskt bra ut.

Riktigt fina grejor ni hade där.

Tror filmen kan bli riktigt bra ;)

 

Sen tror jag inte åldern spelar så stor roll. Är själv 13

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det såg väldigt planerat och bra ut.

Se bara till att inte glömma bort storyn och allt vad det är, fast nu pratar jag ju från teasern, så det kan vara lite fel, men från teasern så verkar filmen vara ganska kass. Sättet den var filmad på var jättebra, men just "Lugnt, fight, lugnt" taktiken var helt och hållet löjligt i mina ögon.

 

Skulle gärna vela se en trailer som berättar om storyn också :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det såg väldigt planerat och bra ut.

Se bara till att inte glömma bort storyn och allt vad det är, fast nu pratar jag ju från teasern, så det kan vara lite fel, men från teasern så verkar filmen vara ganska kass. Sättet den var filmad på var jättebra, men just "Lugnt, fight, lugnt" taktiken var helt och hållet löjligt i mina ögon.

 

Skulle gärna vela se en trailer som berättar om storyn också :P

 

Hehe ja lite "Lungt, fight, lungt" kommer det att vara... Men hoppas du gillar det ändo. Storyn kommer inte vara "deprimerade människor" stil och filmen kommer kännas lite mer actiongrejsemojs men det kommer att innehålla en flip.

Länk till kommentar
Share on other sites

En detalj: Om jag skulle säga något om soldatförflyttningen så ser de inte rikigt ut som soldater när de rör sig. Jag skulle försöka få till större avstånd mellan dem, att de inte har så bråttom (om inte handlingen kräver det föråståss) och att de spanar mer runtom och inte stirrar i marken, gärna att de spanar på varsitt område dvs en tittar åt höger, framåt och en åt vänster. Med förmodade fiender i närheten vill du inte överraskas på det sättet.

 

Dessutom tycker jag era grejor ser riktigt riktigt bra ut och därför kan det vara läckert att låta kameran sluka killarna i lugn och ro när de kommer gående (om det nu är inledningen).

 

Alltså om ni planerar att ta något mer. Annars är det bara att köra.

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitkul att du lagt ner mycket tid på dräkter och de yttre attributen, det lyfter teasern oerhört. Kan inte kommentera på handlingen då jag sitter på jobbet och har därför inget ljud. Hur som helst, ser väldigt bra ut. Dock så skulle jag ta Johankans råd och sätta lite mer stämning i kompositionerna, dvs. utplacera soldaterna lite kreativare och med mer känsla (luddigt svar då det är en tolkningsfråga). Jag skulle rekommendera att studera (som varje seriös och ambitiös filmskapare bör göra) några av dina favorit krigsfilmer för att få lite inspiration. Själv skulle jag rekommendera (endast för det estetiska) Coppolas "Apocalypse Now", eller Kubricks "Full Metal Jacket". Mycket speciella filmer som man kanske inte ska sträva efter att varken efterlikna helt, eller nå upp till, men ta med i beräkningen. Nu vet jag som sagt inget om handlingen så det kanske är helt åt helvete. Hur som helst! Titta på lite "estetiska" krigsverk, (både foton från riktiga krig, målningar, filmer) det kan höja filmen otroligt mycket.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitkul att du lagt ner mycket tid på dräkter och de yttre attributen, det lyfter teasern oerhört. Kan inte kommentera på handlingen då jag sitter på jobbet och har därför inget ljud. Hur som helst, ser väldigt bra ut. Dock så skulle jag ta Johankans råd och sätta lite mer stämning i kompositionerna, dvs. utplacera soldaterna lite kreativare och med mer känsla (luddigt svar då det är en tolkningsfråga). Jag skulle rekommendera att studera (som varje seriös och ambitiös filmskapare bör göra) några av dina favorit krigsfilmer för att få lite inspiration. Själv skulle jag rekommendera (endast för det estetiska) Coppolas "Apocalypse Now", eller Kubricks "Full Metal Jacket". Mycket speciella filmer som man kanske inte ska sträva efter att varken efterlikna helt, eller nå upp till, men ta med i beräkningen. Nu vet jag som sagt inget om handlingen så det kanske är helt åt helvete. Hur som helst! Titta på lite "estetiska" krigsverk, (både foton från riktiga krig, målningar, filmer) det kan höja filmen otroligt mycket.

 

Lycka till

 

Nej, nu motsäger jag mig en del av Hampusforev's kommentar. Vad du menar med Estetiska Krigsverk har jag ingen aning om, men jag tycker absolut inte att han ska ta efter andra krigsfilmer som vi alla sett och beundrat. Det är bättre att skapa sin egna känsla i det och verkligen väva in tittaren i den värld man försöker berätta om. Därför kan det också vara bra att ta en titt på authentiskt material från krig, såsom gamla dokumentärfilmer, så att du själv kan göra din tolkning av det du ser och känner.

 

För övrigt så ja, smådetaljer såsom soldaternas gång och teknik kan bidra stort till helhetskänslan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja mycket intressanta kommentarer där.

 

Ah jo, jag tycker lite det själv att soldaterna liksom inte rör sig som soldater borde göra. Lite också är det att man glömmer bort lite saker när det är mycket folk runt om en och alla skämtar och snackar i bakgrunden liksom.

 

Det viktigaste som ska elimineras är att jag är ovan likasom skådisarna också. Men ju mer och mer jag kommer in i det så blir vi vanare och tänker på såna saker. När vi började filma visste vi knappt vad vi skulle börja med även fast vi gjort många filmer förr, dock inte Up North andan.

 

Och det är kul att ni gillar grejorna:) Det är så att vi verkligen tröttnat på att våra soldater i filmerna typ har casual kläder på sig... Så vi gjorde denna satsning.

 

Som sagt, ska förbättra estetiken i framtiden... En bra kommentar tack för den :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, nu motsäger jag mig en del av Hampusfover's kommentar. Vad du menar med Estetiska Krigsverk har jag ingen aning om, men jag tycker absolut inte att han ska ta efter andra krigsfilmer som vi alla sett och beundrat. Det är bättre att skapa sin egna känsla i det och verkligen väva in tittaren i den värld man försöker berätta om. Därför kan det också vara bra att ta en titt på authentiskt material från krig, såsom gamla dokumentärfilmer, så att du själv kan göra din tolkning av det du ser och känner.

 

För övrigt så ja, smådetaljer såsom soldaternas gång och teknik kan bidra stort till helhetskänslan.

 

Absolut att man ska skapa sin egna känsla, men att hämta inspiration är det inget fel på. Sen ska man inte förtitta sig på andras filmer. Det jag menade mer var inspiration i allmänhet, vilket innefattar film, dokumentärmaterial, bilder samt målningar. Att titta på målningar (kända konstverk av grymma cinematiska konstnärer som t.ex. Goya) är bra för att lära sig om bildkomposition osv. Personligen tror jag att det inte är några problem att skapa egen känsla trots att man inspireras av andra storheter. Om du någonsin försökt kopiera t.ex. Kubricks filmer så kanske du vet att det inte går, och slutprodukten blir ändå något eget, trots att man utgick från andra filmskapare.

 

Nu ska vi inte sväva ut allt för mycket i just den här tråden.

Ska bli kul att se filmen ifall du tar med kreativ bildkomposition i frågan.

Men låt inte ALLT som har sagts i denna tråd störa dig heller, folk har mycket åsikter och ibland

är det bättre att bara stänga av och göra sin egen grej. Anamma det du tycker verkar intressant och skit i det som

verkar oviktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt, men att utgå från någon annans arbete för att sedan förvänta sig en originell utkomst brukar inte löna sig lika bra än om man skulle köra på helt egen idé.

Jag förstår dock sättet du tänker på, och det beror väl helt på om man lyckas gå genom samma väg som en tidigare storfilm bara för att sedan svänga av och fortsätta på egen väg utan att krasha. Du kan ju tillexempel ha Kubricks filmer i bakhuvudet när du gör ditt eget, men att sen faktiskt veta hur mycket du ska ta efter för att det inte ska bli söligt.

 

Hursomhelst, längtar till slutprodukten :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe längtar också till att den blir klar... Och jag är medveten om att det inte det bästa, jag har försökt... Men man lär sig och det blir bättre. Pratscenerna kanske inte rör sig framåt som det borde göra eller det kanske inte är så att folk som inte gör filmen inte fattar. Också fotot , skådespeleriet inte kanske heller är det bästa.

 

Men min mening, jag är inte trettio som gör en sån här film... Jag är sexton och det betyder att vi har mycket framför oss :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe längtar också till att den blir klar... Och jag är medveten om att det inte det bästa, jag har försökt... Men man lär sig och det blir bättre. Pratscenerna kanske inte rör sig framåt som det borde göra eller det kanske inte är så att folk som inte gör filmen inte fattar. Också fotot , skådespeleriet inte kanske heller är det bästa.

 

Men min mening, jag är inte trettio som gör en sån här film... Jag är sexton och det betyder att vi har mycket framför oss :D

 

Jag är femton (Men av någon anledning skrev jag 99 i användarnamnet), och jag säger att "Åldern är ingen ursäkt".

Visst, ni kanske saknar all erfarenhet, men för varje film så blir ni ju bättre, och alla vi som kommenterar, konstruktiv kritik och tips, vi bidrar ju också till att du lär dig mer (Enkelt uträknat: Du lär dig lika mycket efter 3 filmer med kritik och tips än 12 filmer utan).

 

Att du bara är sexton borde väl mer vara en drivkraft? "Nu fan ska jag visa vad jag kan" liksom ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som är dumt med att avslöja ålder är vi nu alltid kommer ha din "ringa" ålder i ryggmärgen. Vilket gör att man ser problem på ett undermedvetet plan, kan låta långsökt men det är en sanning. Jag menar det finns ju en anledning till att du skrev "vi är bara 16 år gamla", det finns en viss skam över att man är ung i Sverige som är helt störd egentligen. Nästa gång, lägg bara ut filmen och låt folk döma dig utifrån ditt verk istället för fördomar som kryper fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow! Snyggt som fan, snygga kostymer och allting! När är hela klar och hur lång blir den ungefär ?

 

Jag kommer att jobba stenhårt med efterredigeringen nu då jag ska till min sommarstuga där man jobbar ostört. Så när jag kommer tillbaks så kommer den att vara klar om inte lite V.O måste spelas in.

 

Kanske 2-3 veckor tills att det är klart!

 

Kul att du gillar det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...