Gå till innehåll

HD cam till DVC pro HD till HD-bildförlust?


OP5

Recommended Posts

Har hittat ett ställe som gör Blu-ray billigt. Problemet är att de inte har HDcam utan vill ha filerna i DVCproHD (på hårddisk) för att sen göra blu-ray därifrån. Nån som kan säga hur pass mycket detta kan tänkas påverka slutresultatet jämnfört med att ta direkt från HDcam banden?

 

(nån som har tipps på biligt ställe som kan göra denna konvertering (HDcam till DVCProHD) får gärna tipsa också)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har hittat ett ställe som gör Blu-ray billigt. Problemet är att de inte har HDcam utan vill ha filerna i DVCproHD (på hårddisk) för att sen göra blu-ray därifrån. Nån som kan säga hur pass mycket detta kan tänkas påverka slutresultatet jämnfört med att ta direkt från HDcam banden?

 

(nån som har tipps på biligt ställe som kan göra denna konvertering (HDcam till DVCProHD) får gärna tipsa också)

 

Vilket program gor de bluray converteringen? Mitt tipps vore att forsoka rundga DVCpro HD genom att gora Bluray forst (om du hittar nagon som gor det bra) o sen ge dem Bluray-filerna (VC-1 eller h.264)...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet tyvärr inte vilket program de använder...

 

Fast hittar jag nån som kan ta HDcam bandet och göra BD direkt så behöver jag ju inte dom alls. Finns ju, men grejen var att de här var så extremt billiga... och syns det inte på slutresultatet så är det ju skit samma...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

HDCAM till DVCPRO HD konvertering har jag personligen aldrig gjort.

 

Dock teoretiskt:

 

HDCAM har en bandbredshastighet på 140 mbit / sek (circus) med 3:1:1 färgsampling.

 

* (Ironiskt Sony vs. Panasonic)

 

DVCPRO HD ligger på 100 mbit / sek med 4:2:2 färgsampling.

 

Några extrema skillnader lär det inte bli, dock helt beroende på encoder och renderingsmotor.

Dock som redan föreslagits, försök att i alla mån undvika denna onödiga konvertering.

Inrikta istället på att försöka få dina strömmar encodade till ett BluRay kompliant format, såsom: VC-1, MPEG-2 eller H.264.

Därefter kan Authoring processen göras, utan någon mellanprocess som skriver om dina strömmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...