Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 25 av 33

Ämne: Voodoofilm Studiecirkel #2 [Inledande Diskussion]

Besatt medlem GodeDoktorns avatar
    Reg.datum
    jan 2008

Standard Voodoofilm Studiecirkel #2 [Inledande Diskussion]

• Omgång #2

Det känns som hög tid att starta nästa omgång i cirkeln. Förhoppningsvis med bättre slutresultat än senast, och förhoppningsvis med högre motivering att lyckas skapa en faktisk slutprodukt! I den här tråden kan vi diskutera föregående omgång, lägga fram sista-minuten-förslag på förbättringar och kritik mot cirkeln, diskutera kommande ämnen och bidra med tankar om vad vi skulle kunna tänkas arbeta med för ämnen (granska gärna föregående trådar för inspiration eller tankeutlösare).

Du behöver inte ha varit med här tidigare för att deltaga igen. Det enda kriteriet för att kunna gå med i cirkeln är att du har en videokamera. Det spelar ingen roll om du aldrig har skapat film tidigare. Det spelar ingen roll om du inte kan göra supersnygga specialeffekter i datorn. Allt du behöver göra är att meddela ditt intresse här, greppa kameran och sist men inte minst hålla dig uppdaterad i cirkelns utveckling. Undrar du över någonting, ställ din fråga i cirkelns aktuella tråd (för tillfället, här)!

• Vad är Voodoofilm Studiecirkel?

Någonting för alla.

Voodoofilm Studiecirkel (tidigare Voodofilm Filmskaparcirkel) är ett projekt som drogs igång redan i Mars. Tanken med cirkeln är att filmskapare - med andra ord varje människa med en video-/filmkamera - ska få skapa film tillsammans, och kunna jämföra sina alster med varandra och på detta sätt utvecklas som filmare.

De deltagare som finner tid och energi till att deltaga i cirkeln, röstar först fram ett ämne att arbeta med. När ett ämne har bestämts, börjar varje deltagare att spela in sin film under en viss, bestämd tidsperiod. När slutdatumet kommer, är det dags att presentera sin film för varandra. Detta kan jämföras med exempelvis en bokcirkel.

Voodoofilm Studiecirkel hade sin första aktiva period fram tills början av Juni. Ämnet vi deltagare då arbetade med, var Mystik I Vardagen. Tyvärr blev det aldrig så många deltagare, tidsperioden var inte den bästa då den utspelade sig under vårens slut, då skolavslutning, jobb, semester och övriga intressen gick före filmandet, för de flesta. Trots att många, mig själv inkluderad, gick in för att skapa sina filmer, blev det inga filmer färdiga till redovisningsdagen.

Hela Voodoofilms Studiecirkels historia kan granskas i följande länkar:

Förslag: Filmskapande-cirkel
    Voodoofilm Filmskaparcirkel: [Inledning]

Voodoofilm Filmskaparcirkel [Föreslå önskat ämne här!!]

Voodoofilm Filmskaparcirkel [Omröstning]
    Voodoofilm Filmskaparcirkel [Omröstning pt. II]

Voodoofilm Filmskaparcirkel: [Förarbete/Filmning/Efterarbete] "Mystik i vardagen"

Voodoofilm Filmskaparcirkel #1: [Presentera din film här!]

Voodoofilm Filmskaparcirkel #1: [Utvärdering och diskussion]

• Hur fungerar det?

Tidigare deltagare och anonyma åskådare känner redan till hur rundan kommer till att vara upplagd (se tidigare trådar). Här kommer dock en genomgång för nya rekryter:

1. Först bestämmer vi ett ämne att arbeta med. Detta går till som så, att alla som vill arbeta med ett specifikt ämne nämner just det ämnet i vederbörande tråd. Dessa förslag läggs sedan ut i en omröstning, där förslaget med flest röster blir det ämne som vi skall arbeta med, dvs göra en film om eller kring.

2. Nu startar vi filmandet. När ämnet har röstats fram ges en specifik tid (tidigare 1 månad + 1 vecka) att arbeta under. Ett slutdatum givs då filmen skall redovisas i en befintlig tråd. En produktionsdagbok sköts under hela inspelningen, även helst små uppdateringar i huvudtrådarna här på Filmcafé.

3. Slutligen: Presentation och efterdiskutssion. Vi presenterar våra verk på Kolla Min Film-avdelningen och hänvisar med länkar dit under en befintlig presentationstråd här på Filmcafé. Vi kan sedan recensera, diskutera och betygsätta varandras filmer och lära oss av varandra. En överläggande efterdiskussion förekommer efterhands i en separat tråd.

Förslag på förändring tas givetvis emot med öppet sinne.

Visa ditt intresse och involvera dig i diskussionen här!

Obs! Vänta med att posta förslag på ämnen att arbeta med tills nästa tråd!

/ Allas Doktor
    Senast redigerad av GodeDoktorn den 2008-07-07 klockan 18:34.

Besatt medlem jmalmstens avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

yesss... igång again at last... and my engrish suck...

vad var det jag ville då nu igen?... hmmm... jajust ja...

Ja e me!

och jag fortsätter att föreslå min tanke om en serie filmer modell roadmovies... alla utspelas på landsväg 23... varje deltagares historia bör då vara så olik varandras som möjligt men ändå utspela sig på eller bredvid den fiktiva landsvägen...

Nu ska jag gå ner på macken och se om dom har något roligt till salu...

Awww... ännu en dag jag missat solljuset...

Damn you Manos and your Hands of Fate!!!
    Hemsida >> http://www.jmalmsten.com/

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Besatt medlem Andreas Sjoebergs avatar
    Reg.datum
    sep 2006

Standard

Mitt förslag på filmtema - "Har du svårt att välja?"

Nybörjare
    Reg.datum
    aug 2007

Standard

Mitt förslag på film tema: Alla kan vi något

Medlem Stoltzs avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Standard

Jag är med ! Mitt förslag till ämne är; Frihet.

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Observera att det här inte är rätt tråd att posta förslag till ämnen att arbeta i. Det går givetvis bra att diskutera vilka ämnen som skulle kunna tänkas vara goda förslag, men motivera isf gärna och se till att diskussionen matas. (editerade startinlägget)

P.S. Det förekom diskussion om att VFS skulle få ett eget subforum i vilket vi kunde lägga alla trådar (förslag, omröstning, presentation, diskussion osv). Jag meddelade Pace - Admin - angående detta. Svaret jag fick var ifall det skulle kunna tänkas att skapa en Grupp (en sorts privat avdelning på forumet) för cirkeln, men jag tyckte inte att den funktionen riktigt kan ersätta ett ordentligt subforum. Vad tycker ni? Grupp eller subforum för cirkeln? Grupper kan man utforska under Kontrollpanel > Nätverkande > Grupper.
    Senast redigerad av GodeDoktorn den 2008-07-07 klockan 18:37.

Besatt medlem
    Reg.datum
    nov 2007

Standard

Låter nice, jag är taggad. Klimatet kan låta som ett jävligt tråkig och rätt tidspolitisk tema, men jag har en bra idé så något om klimatet skulle vara, ur helt egoistisk synpunkt, bra.
    "Don't you know there ain't no devil, that's just God when he's drunk"

Absurditeten
    Aktuellt: Odöpt film om Norrlands djupa skogar

Besatt medlem Octavianuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Standard

när e det tänkt att man ska veta vilket tema vi har att jobba med?
    Har tagit väldigt länge sen senaste, och nu är sommaren snart slut, och så min ledighet. Hade varit bra att gjort den nu snart, annars kanske jag inte hinner.

Just nu e jag sjuk, och tycker mkt synd om mig själv.
    Så jag funderar lite på temat, "vad synd det är om mig" eller ngt dylikt.

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Cirkeln är nu ett underforum till Produktionsdagböcker.

Besatt medlem Octavianuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Standard

när kommer allt igång, allt verkar bara gå väldigt segt, dra igång en del där man får ge sina förslag. Så vi kan få igång en omröstning ngn gång. Tanken va ju att vi skulle kunna filma under sommaren, men det är ju snart för sent.

Reg.datum
    dec 2004

Standard

ja... kom igen nu... få upp ett tema nu och en deadline innan ljuset försvinner helt häruppe...

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Jag hade gärna velat se att fler personer visade intresse för att deltaga först, så att det inte blir som senast när vi bara var ca 5 personer. Men, å andra sidan kanske intresset växer ifall vi hoppar direkt till en förslagstråd för ämnen. Jag startar en ny tråd om tre dagar f r o m nu; den 15 juli. Vi kan se detta som startskottet för kommande omgång.

Be there.

(Sen kommer det att ryka, dvs det kommer inte att vara en veckas mellanrum mellan trådarna som senast)

Medlem ale..s avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Standard

Äntligen chansen jag väntat på!
    Jag som har så svårt med idéer

I´m in!

Får grubbla på bra teman under tiden.
    Hela projektet verkar sjukt kul

Besatt medlem StenRs avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Standard

Jag har fortfarande kvar att klippa filmen från förra omgången, och så panikjobbar jag med en egen sommarfilm så om någon av de räknas in här beror helt på temat...
    StenR (Canon XC10/550D+ML/50D+MLRAW, Shoot35-rigg, Rode boom, NTG-2, Zoom H1, Steadicam Merlin, Steadicam Jr, Hague dolly, Adobe CC, Filmconvert, Neat Video, Magic Bullet, StoryboardQuick, ProductionMinds)
    http://www.stenrosendahl.com
    “It always seems impossible until it’s done.” - Nelson Mandela

Besatt medlem Raffes avatar
    Reg.datum
    jul 2008

Standard

Varför måste varje deltagare äga en videokamera? Är det inte mer givande om man bidrar med något som andra inte har?

Jag är väldigt nyfiken på denna studiecirkel, men jag äger ingen videokamera.

Reg.datum
    dec 2004

Standard

heh... mjo... måste nog hålla med om den punkten... "hava tillgång till upptagare av rörligt audiovisuellt material" borde ju räcka... men... arschle... då får vi inte med animation som kan göras utan sedvanlig bildupptagning...

jag tror nog Herr Goten Doktor kan ha överseende om man måste låna kameran... eller wad seigen meine fuhrer? I CAN WALK!!!

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Idéen är ju att faktiskt bli "kameravan," filma. Jag tyckte att det var en väldigt häftig idé att filma någonting för att sedan animera över filmen, som du arbetade med, Jmalmsten. Men enbart tecknad film, nja.. Det finns säkert studiecirklar för sådant på annat håll.

Precis som i andra studiecirklar får man se till att införskaffa de materiell som krävs för att kunna deltaga i cirkeln. Begagnade kameror kan man hitta billigt, för under tusenlappen. Om man inte har råd för tillfället, vänta tills nästa cirkelperiod och spara ihop. Detta kan man jämföra med exempelvis en bokcirkel, i vilken man måste köpa den bestämda boken för att kunna vara aktiv.

Jag (personligen) drar en skarp gräns mellan animation och filmande.

Reg.datum
    jul 2008

Standard

Aha!
    Jag uppfattade inte att cirkeln handlade om att bli kameravan. Det står heller inte så tydligt, vill jag påstå, utan det pratas mer om filmskapande. Och i den processen är ju själva kameramannen bara en liten del.

Men handlar det om att lära sig filma så får jag återkomma när jag skaffat mig en kamera helt enkelt. Ett missförstånd från min sida.

Besatt medlem
    Reg.datum
    nov 2007

Standard

Jag tycker inte heller idéen om att bara bli kameravan låter så lockande. All typ av kreativitet borde väl premieras. Sen att folk blir kameravana på vägen är ju också ett ändamål.
    "Don't you know there ain't no devil, that's just God when he's drunk"

Absurditeten
    Aktuellt: Odöpt film om Norrlands djupa skogar

Reg.datum
    jan 2008

Standard

All typ av kreativitet borde väl premieras.
    Tanken är att man ska utvecklas som filmare.

Men om ni ändå vill animera, gör så.

Medlem ale..s avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Standard

Tycker att det är bra med sånt här. Jag är en ganska ung filmare och behöver all erfarenhet och kameravana jag kan få.
    Blir sällan något "ordentligt" filmande för mig.

Idag börjar nästa fas!

Reg.datum
    jul 2008

Standard

Ha ha!
    Var kommer snacket om att animera ifrån?

Finns det inga motsvarigheter för vanligt, spelfilmsaktigt, filmskapande här?

Reg.datum
    dec 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Raffe Visa inlägg
    Ha ha!

animationssnacket kommer från mig tror jag... när jag funderade över alternativa sätt att definiera regeln om kameran... plus att jag skulle, till förra cirkeln göra ett animerat bidrag där jag skulle rotoscopa mig själv över filmad bakgrund... projektet var intressant... men för tidskrävande och metoden jag förberedde var för resurskrävande för min dator... kanske kommer jag att återuppta projektet när jag mot förmodan kanske införskaffar något liknande Toon Boom.

den här cirkeln är ju mest för att skapa kameravana... och det är ju inget som hindrar dig att göra något narrativt av det eller? ju mer tid du lägger ner och ju mer aspekter du tar in, desto fler saker kan vi diskutera när resultatet redovisas. Inga egentliga hinder på den fronten... bara möjligheter

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Raffe Visa inlägg
    Ha ha!
    En missuppfattning, förmodligen.
    Vad hade du tänkt dig?

Reg.datum
    jul 2008

Standard

Det jag menade var att om någon bidrar med kamera och övar kameravana, kan någon annan göra manus och öva på det, andra kan spela framför kameran, andra fixar ljud, ljus osv...
    Det var därför jag reagerade över att en kamera/person var nödvändigt.

Men som sagt, är det just kamerateknik som är fokus för studiecirkeln så har jag missförstått helt och ni kan bara glömma det jag sagt.